Laitetaas päivitystä kun on taas aika paljon tapahtunut. Ålanin reissun jälkeen meni virtalukko jumiin,siis jäi start asentoon eikä millään pois. No tilasin uuden virtalukon ja vaihdoin sen samalla, kun kiristin tilttiratin löystyneet pultit. Tulihan muuten tosi jämäkkä ratti, tainnu olla tosi kauan jo vähän auki ne pultit.



Samalla kun tuli tuo virtalukko niin tuli otettua vuotavan ac kennon tilalle uusi. Sitten täytettiin ilmastointi niin alkohan se ilmastointikin pelaamaan

Reissuilla kun ollaan puskaparkeissa, niin ei jaksa tuo auton oma akku pitää jääkaappia päällä kovinkaan pitkään, eikä noita lyijyakkuja pidäkään syväpurkaa. Hommasin 120w aurinkopaneelin ja säätimen tuottamaan sähköä kun ollaan parkissa.

Aurinkopaneeliin tein taittuvan jalan ja se tulee piuhalla kiinni etupuskurin alla olevaan pikaliittimeen


Ajon aikana paneeli on jemmassa kiskoilla teltan alla kattotelinen sisässä

Sormimutterit irti ja paneelin voi vetää ulos

Säätimelle 3D tulostin suojakotelon, kun se tuli konehuoneeseen. Saattaa vettä päästä sinne kovalla sateella

Akuksi tein Lifepo4 kennoista 32ah malllin. Akut ja niiden säätimet tuli kaverilta, kiitos siitä! Piirtelin niille osat ja 3d tulostelin tollasen paketin


Vaippa tuli rosterista, näissä kuvissa puuttuu vielä tuo viimesen seinän pelti

Siirsin alipanesäiliön ja torven niin sain laitteille paikan tohon kuskin etunurkkaan

Tollasta lifepo akkuahan ei oikeen kannata suoraan auton laturista ladata erotuskytkimellä, kun se pystyy ottamaan virtaa vastaan ihan sikana. Saattaa laturi kusahtaa. Muutekin noilla on erilainen latauskäyrä. Niinpä hommasin tollasen Sterling dc-dc laturin. Saa valita lataako 30a vai 15a virralla. Se myös lähtee itekseen lataamaan, kun auto käynnistyy ja auton akun jännnite nousee. Tosi nopsaa saa ajon aikana hupiakun täyteen ja aurinkopaneeli antaa sitten lisää potkua ja pidentää akun kestoa. 8h pyörii jääkaappi pelkällä akulla, ja paneelihan tuottaa aurinkoisella kelillä enemmän kuin jääkaappi kuluttaa.

Tää ei enää mahtunut mihinkään konehuoneeseen, eikä se oikeen oo suojattu kuumalta taikka kosteudeltakaan. Ainut paikka oli apparin jalkatila, mihin sen sai jotenkin järkevästi laitettua. Näkeepähän samalla mitä akussa tapahtuu.

Johtoa sai kyllä vetää hitokseen ja sulakkeet aina akkujen ja latureiden päähän, jos piuhat menee esim rikki matkalta. Suojasin kyllä parhaani mukaan ne suojaputkiin. Takakonttiin vedin vielä toisen pistokkeen, mihin tulee virta siis hupiakulta. Voi valita jääkaapille 12v joko auton akusta ajon aikana, hupiakusta tai 230v pistokkeesta, jos ollaan leirintäaluee sähköissä.

Kyllästyin myös vetämään piuhoja auton alle abikoliittimillä teltan sekä lisäpitkän sähköille, niin ostin tollasen pikaliittimen vanhaan antenninreikään laitettavaksi. Saa vähän kätevämmin teltan pois ja paikalleen sähköihin.

Huomasin tossa myös, että alle 3v vanhat ja aika vähän ajetut nankang sp7:t on pykiny halki kaikki 4 rengasta noista palojen väleistä. Takapyörät onkin alusta asti olleet vähän hankalat tasapainottaa ja tärinää on ollu havaittavissa. Luulin että se on pelkästään vähän huonoista vanteista. Mutta nyt ostin sitten kierroksen 255/60r15 Vitour Galaxy GT renkaita ja kyllähän nää nyt on paljon paremmat ajaa ja ei täristä

Vähän vaan kallis potti tähän just ennen Norjan reissua mut ei noilla risoilla olis uskaltanu mihinkään lähteä

Jätin noi valkoiset tekstit ulospäin, meinasin ensin pistää ne piiloon, mutta ehkä ne ihan hyvin tähän sopii

Sellanen ero noissa on kyllä, et mittasin todellisen kulutuspinnan leveyden, niin on nää about 20-25mm kapeammat, näyttää allakin vähän kapeammilta. Ehkä siksi just nää ei hae urissakaan oikeen yhtään

Muita juttja vielä lisäksi, tuli vaihdettua kaikki bensaletkut konehuoneeseen, kun oli jo pykineet. Hain päästölapun(oli muuten se lambda tosiaan rikki kun nyki ålannin reissulla) Käytin auton leimalla, käsijarru ei pitänyt oikealla puolella tarpeeksi, niin piti sitä säädellä, että kelpasi. Nyt on taas vuoden leima voimassa

Ens tiistaina lähdetään kahdeksi viikoksi Norjaan ajelemaan, toivottavasti kaikki pelaa
