S-10 '88 Blazer 4x4

Talleissa tapahtuu? Kaikenlaiset projektit tänne

Moderators: sbc350, Luke

User avatar
sbc350
Posts: 2031
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Thu Oct 10, 2024 5:18 pm

rallikuski wrote:
sbc350 wrote:Kai se täytyy itekkin alkaa tubettaa kun muutkin. Laitetaan linkki tähän kun blazerillä ajeltiin :lol:



Innolla jään oottelemaan seuraavia tallivierailuja :P
Nää on aina kivoja tällaset tallivierailut, kun ei kaikkien autot oo lehdissä, youtubessa taikka foorumeilla yms esillä. Tässä maassa on paljon mielenkiintoista kalustoa mistä mielellään kattelee videota ja kuulee lisää.

BTW oliko Lyytikäisellä kentien vettä vahvempaa mehun joukossa :lol:


Oisko siinä nyt jotain pientä ollut ;)

User avatar
sbc350
Posts: 2031
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Mon Apr 07, 2025 5:35 pm

Blazerin rempat alkoi laturin vaihdolla. Vanha vielä toimi, mutta laakerit jo pitää ääntä ja hiiletkin ehtoon puolella. Ostin myös uuden vaimentimen kun tuo nykyinen oma tekele alkoi pitää räminää, jotain irti sisällä. Lisäksi oon halunnut aina tuplaputket tähän :D Tosin nämä ei nyt ihan aidot sitten ole kun tulee ensin katin läpi ja jakautuu vaimentimessa kahdeksi :?

Image

Image

Olin tehnyt jo aikaisemmin putken 3" taaksi asti, joten käytin katin ja väliputken uudelle vaimentimelle. Tosin hiukan lyhensin väliputkea, jotta vaimennin ei tule niin alas kuin aikaisemmin

Image


Vaimentimeen hitsasin pätkät putkea ja niihin laipat, että noi takapätkä saa irti järkevästi

Image


Kuskin puoleisesta tuli vähän pidempi, mutta ihan hyvin siel tuntuu kaasua ja ääntä tulevan kuitenkin :lol:

Image


Muutaman pätkän joutu sahaa ja hitsailee

Image

Image

Äänistä tuli kivan stereot, varmaan vaikuttaa toi toisen putken pidempi pituuskin. Sisällä kumina väheni huomattavasti ja ulospäinkin väheni ääni n 2db mittarilla katsottuna suoraa takaa. Pitää joku videopätkä kyhää

User avatar
sbc350
Posts: 2031
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Mon Apr 21, 2025 2:18 pm

Syksyllä jo huomasin että kuskin puolen iskarin yläpään kiinnike oli ruostevaurioitunut kuten myös apparin stopparikumin torni.

Torni oli suht helppo hitsailla, vanha pois ja uutta levyä tilalle

Image

Image

Image

Image

Iskarin torni olikin vähän ilkeempi, piti purkaa iskarin lisäksi vielä bensalinjat ja pakoputki pois edestä

Image


Cnc plasmasin uuden pohjan tornille

Image

Image


Hiukan joutu käsin hiomaan että kävi paikalleen. Hioin suurimmat ruosteet veks ja hitsasin paikoilleen, samoin pari paikkaa yläreunaan. Onneksi oli muuten vielä ihan kova tuo torni. Toi koko auton runko pitäs kyllä kaapia pois massoista ja ideaalisesti hiekkapuhaltaa.

Image


Perässä on g80 mallin lukko, joka ei kyllä koskaan ole oikeen pitänyt. Levythän sieltä on loppu. Se aiheuttaa välystä ja tasauspyörästön rattaat pääsee turhan paljon liikkumaan. Kardaanista pyörittäessä oli sellanen 1/4 kierrosta tyhjää ja kolahdus kuului aina, kun päästi kaasun ja painoi kaasua. Otin nyt perän auki ja leikkasin sinne cnc plasmalla sopivat shimmit, sekä poistin noi pyörivät pikkukilut, joiden pitäisi perä lukita, jos toinen rengas pyörii kovempaa kuin toinen. Noi on kuuluisia siitä, että ne hajoaa, irtoaa ja menee koko perä rikki, kun pyörivät siellä jokavälissä.

Image

Image


2kpl shimmejä tuli yhden kuluneen levyn tilalle ja lisäksi laitoin yhden ylimääräsen millin shimmin. Nyt on just tiukka eikä ole enää väljää tai kolahteluja

Image


Otin sitten jo liikennekäyttöön, kiva päästä taas ajelemaan 8-)

Image

User avatar
sbc350
Posts: 2031
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Sun Jun 15, 2025 9:10 am

Paljon on tapahtunut keväällä blazerin suhteen. Käytiin hangossa viettämässä pitkä viikonloppu:

Image

Image

Image

Kotimatkalla hävis vitosvaihde, onneksi päästiin kotiin nelosella.. sittenhän se piti vaan ottaa loota irti. Oli vitosrattaan sokka hajonnut ja rastas liukunut pois paikaltaan, mikä on noissa kait tyyppivika. Mulla oli uusi sokka jäänyt aikoinaan asennetusta korjaussarjasta jemmaan, en muista miksi en ollut uutta laittanut :?:

Image

Tulihan samalla vaihdettua öljyt lootaan ja jakolootaan..


Sitten tilasin uudet tulpat, ilmastoinnin pumpun, ilmastoinnin letkut ja orifice tuben(vaikka sen olen vasta vaihtanut, maksaa 0,9e).

Image

Image


Noita asentaessa huomasin, että ohjaustehostimen kannake on murtunut poikki:

Image

Eihän se auttanut kun hitsata takasin kasaan:

Image

Tein myös lisäkiinnikkeen tuohon takarautaan mikä ottaa tuen pakosarjasta:

Image


Ilmastoinnin kamat sain paikoilleen. Käytin täytössä ja huomattiin että ite kennoon oli tullut reikä.. eli sekin pitää vielä tilata ennen kun ac alkaa pelaamaan :?

Image

Seuraava ongelma tuli vesiropun kanssa, alkoi tiputtamaan nestettä:

Image

Image

Uusi roppu löytyi motonetistä

Image

Laitoin samalla uudet vesiletkut, jotka on pari vuotta oottanu asentajaansa hyllyssä:

Image


Telttailua silmälläpitäen asensin sähkönsyötöt auton taakse. Asensin myös defan akkulaturin, eli aina kun auto on 230v kytkettynä, latautuu auton akku täyteen automaattisesti. Vedin myös telttaan 12v, kännykän laturit ja valot

Image

Image

Image

230v ja 12v pistoke takakontissa on jääkaapille, voi käyttää siis ajossa sekä sähköihin kytkettynä leirintäaluueella. Verhoillin myös tuon hattuhyllyn ja tein telineen jääkaapille. Varapyörä on myös pultattuna hattuhyllyyn kiinni.

Image

Sitten kävästin vähän Ahvenanmaalla telttailemassa:

Image

Image

Image

Käytiin myös paikallisissa cruisingeissa, sieltä lisää kuvia täällä:

https://cruisingnight.fi/index.php?opti ... Itemid=152

Image


Pelasi reissun ihan hyvin, poislukien pientä nypytystä oikeen pienellä kaasulla. Ilmeisesti lambda alkaa olemaan loppu, kun ilman lambdaa ajaessa ei tee yhtään nypytystä, kun ei ole closed loopissa. Pitää sekin pistää vielä tilaukseen.. kohta pitäisi katsastaa ja sitten elokuussa lähdetään norjaan pöyrimään 8-)

User avatar
sbc350
Posts: 2031
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Sun Aug 03, 2025 6:43 pm

Laitetaas päivitystä kun on taas aika paljon tapahtunut. Ålanin reissun jälkeen meni virtalukko jumiin,siis jäi start asentoon eikä millään pois. No tilasin uuden virtalukon ja vaihdoin sen samalla, kun kiristin tilttiratin löystyneet pultit. Tulihan muuten tosi jämäkkä ratti, tainnu olla tosi kauan jo vähän auki ne pultit.

Image

Image

Image


Samalla kun tuli tuo virtalukko niin tuli otettua vuotavan ac kennon tilalle uusi. Sitten täytettiin ilmastointi niin alkohan se ilmastointikin pelaamaan

Image


Reissuilla kun ollaan puskaparkeissa, niin ei jaksa tuo auton oma akku pitää jääkaappia päällä kovinkaan pitkään, eikä noita lyijyakkuja pidäkään syväpurkaa. Hommasin 120w aurinkopaneelin ja säätimen tuottamaan sähköä kun ollaan parkissa.
Image

Aurinkopaneeliin tein taittuvan jalan ja se tulee piuhalla kiinni etupuskurin alla olevaan pikaliittimeen
Image

Image

Ajon aikana paneeli on jemmassa kiskoilla teltan alla kattotelinen sisässä
Image

Sormimutterit irti ja paneelin voi vetää ulos
Image

Säätimelle 3D tulostin suojakotelon, kun se tuli konehuoneeseen. Saattaa vettä päästä sinne kovalla sateella
Image

Akuksi tein Lifepo4 kennoista 32ah malllin. Akut ja niiden säätimet tuli kaverilta, kiitos siitä! Piirtelin niille osat ja 3d tulostelin tollasen paketin
Image

Image

Vaippa tuli rosterista, näissä kuvissa puuttuu vielä tuo viimesen seinän pelti
Image

Siirsin alipanesäiliön ja torven niin sain laitteille paikan tohon kuskin etunurkkaan
Image

Tollasta lifepo akkuahan ei oikeen kannata suoraan auton laturista ladata erotuskytkimellä, kun se pystyy ottamaan virtaa vastaan ihan sikana. Saattaa laturi kusahtaa. Muutekin noilla on erilainen latauskäyrä. Niinpä hommasin tollasen Sterling dc-dc laturin. Saa valita lataako 30a vai 15a virralla. Se myös lähtee itekseen lataamaan, kun auto käynnistyy ja auton akun jännnite nousee. Tosi nopsaa saa ajon aikana hupiakun täyteen ja aurinkopaneeli antaa sitten lisää potkua ja pidentää akun kestoa. 8h pyörii jääkaappi pelkällä akulla, ja paneelihan tuottaa aurinkoisella kelillä enemmän kuin jääkaappi kuluttaa.

Image

Tää ei enää mahtunut mihinkään konehuoneeseen, eikä se oikeen oo suojattu kuumalta taikka kosteudeltakaan. Ainut paikka oli apparin jalkatila, mihin sen sai jotenkin järkevästi laitettua. Näkeepähän samalla mitä akussa tapahtuu.
Image

Johtoa sai kyllä vetää hitokseen ja sulakkeet aina akkujen ja latureiden päähän, jos piuhat menee esim rikki matkalta. Suojasin kyllä parhaani mukaan ne suojaputkiin. Takakonttiin vedin vielä toisen pistokkeen, mihin tulee virta siis hupiakulta. Voi valita jääkaapille 12v joko auton akusta ajon aikana, hupiakusta tai 230v pistokkeesta, jos ollaan leirintäaluee sähköissä.
Image

Kyllästyin myös vetämään piuhoja auton alle abikoliittimillä teltan sekä lisäpitkän sähköille, niin ostin tollasen pikaliittimen vanhaan antenninreikään laitettavaksi. Saa vähän kätevämmin teltan pois ja paikalleen sähköihin.
Image


Huomasin tossa myös, että alle 3v vanhat ja aika vähän ajetut nankang sp7:t on pykiny halki kaikki 4 rengasta noista palojen väleistä. Takapyörät onkin alusta asti olleet vähän hankalat tasapainottaa ja tärinää on ollu havaittavissa. Luulin että se on pelkästään vähän huonoista vanteista. Mutta nyt ostin sitten kierroksen 255/60r15 Vitour Galaxy GT renkaita ja kyllähän nää nyt on paljon paremmat ajaa ja ei täristä :roll: Vähän vaan kallis potti tähän just ennen Norjan reissua mut ei noilla risoilla olis uskaltanu mihinkään lähteä
Image

Jätin noi valkoiset tekstit ulospäin, meinasin ensin pistää ne piiloon, mutta ehkä ne ihan hyvin tähän sopii
Image

Sellanen ero noissa on kyllä, et mittasin todellisen kulutuspinnan leveyden, niin on nää about 20-25mm kapeammat, näyttää allakin vähän kapeammilta. Ehkä siksi just nää ei hae urissakaan oikeen yhtään :?:
Image

Muita juttja vielä lisäksi, tuli vaihdettua kaikki bensaletkut konehuoneeseen, kun oli jo pykineet. Hain päästölapun(oli muuten se lambda tosiaan rikki kun nyki ålannin reissulla) Käytin auton leimalla, käsijarru ei pitänyt oikealla puolella tarpeeksi, niin piti sitä säädellä, että kelpasi. Nyt on taas vuoden leima voimassa 8-) Ens tiistaina lähdetään kahdeksi viikoksi Norjaan ajelemaan, toivottavasti kaikki pelaa :lol:


Return to “Projektit”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests