Pikkasen kerkesin tehdä jarruremonttia. Etulevyjarrut laitoin keväällä varaosa-autosta. Ne on tosi vähän ajetut mutta nyökytti hiukan jarruttaessa varsinkin hitaassa vauhdissa. No nyt kun mittailin niin niissä oli paksuusheittoa useempi satku. Rajanahan on se 0.01-0.015mm ettei täristäisi. No ei muuta kun kiinan sorvilla kokeilemaan onnea. Sorvasin ensin yhden tosi huonon levyn kokeeksi, että saa metodin varmistettua. En ole levyjä juurikaan sorvannut aikaisemmin, kaikkea muuta kyllä. Lisää haastetta teki se, et toi kiinansorvin pakka tai sen kiinnityslaippa hiettää 5 satasta..
Laitoin pakkaan vanhan blazerin etunavan, josta poistettu laakeri. Irroitin vielä studit ja sorvasin laipan suoraksi, jotta se pyörittää sitten levyä suorassa. Sen jälkeen ajoin etupinnan sekä tuon "rappusen" suoraksi.

Sen jälkeen laitoin levyn toisin päin pakkaan kiinni "rappusesta" ja kellotin jo sorvatun pinnan pyörimään suorassa. Tässä joutu käyttää 0.015mm shimmipellin paloja, koska pakka tosiaan heitti jonkin verran. Sitten vetäsin takapuolen pinnan suoraksi ja varmistin, että kumpikaan kello ei heitä.


Ja nyt joku kysyy et miksen vaan pultannut levyä toisin päin kiinni napaan? No noi levyjen keskiosat ei ole tasapaksuja

Eli käytännnössä itse vanne sitten pikkasen vipattaa kun se pultataan levyn kanssa napaan kiinni. Eipä tuo paljoa ole, mut sen verran ettei silleen pysty sorvaamaan noita pintoja suoraksi

En tiedä kuinka yleistä tuo on kun ei oo tullu tehtyä näitä.
Kunnostelin vielä satulatkin, eipä ne jumissa olleet eikä ruostetta tiivisteurissa, vaikka mullakin jo yli 10v ollu käytössä avaamatta. Liuottelin kuitenkin annitrollilla niitä ja asensin uudet tiivisteet. Lisäksi sorvasin rosteritangosta uudet liukuholkit, kun noi vakiot sinkityt ottaa ruostetta jo yhdessä kesässä ja sitten liukuvat huonosti.


Uudet palat, tiivisteet ja ilmausruuvit tuli laitettua. Eniten töitä aiheutti noi ilmausruuvit kun oli aika kovasti jumissa..

Siellähän ne
