78 malibu

Talleissa tapahtuu? Kaikenlaiset projektit tänne

Moderators: sbc350, Luke

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Fri Apr 03, 2015 2:16 pm

Ei se pasikiainen mitään, mennään tällä sevyllä niin kauan ku toimii(toivottavasti toimii ja kauan!).

Piti niitä sarjoi aika paljon muokkaa, apparin puolelle sai lyödä aikamoiset lommot kahteen putkeen ja sitte joutu pullotunkilla "prässäämään" sarjaa runkopalkista että sai tarpeeks tilaa. Sitte joutu lyömään parit palaset irti lämppärinlaitteen kuoren vedenpoistokouruista että mahtu ne yläkautta menevät primäärit.
Kuskin puolelta piti katkasta seiskan primääri ja siirtää eteenpäin kytkin sylkyn edestä.
Aina jotenki kivaa ruveta pilkkomaan ja muokkaamaan kolmensadan sarjoja :)

Piti tänään lähteä sukuloimaan mutta tulikin pikkasen mutkia matkaan, niin meinasin mennä tallille laittaa sisemmät venajouset paikkaansa, tekemään putkiston ja kokeilla liikkuuko laite eteen/taakse. Kykä ainakin irrottaa, se on hyvä merkki. Jos vaikka sais parempaa ääniklippiä kun putket on kii, pääsee samalla kokeilemaan onko kuinka heree ottaa kierroksia.




EDIT:
Kyllähän se pikkasen meinas muuten vastustaa, kun sai kaikki valmiiksi ja kokeilin starttia ilman sytytystä niin löikin startti vaan tyhjää.
Tilannetta tutkittua selvisi että solenoidi vetää, startti pyörii mutta jostain syystä ei ratas kuitenkaan nouse vauhtipyörälle. Ja ei, se ei osunut päikseen kehän kanssa.

Eipä muutakun startti irti, eli ekana apparin pakosarja irti. Ja on muuten paskamainen irrottaa kaks vikaa pulttia sarjasta, toinen altapäin ja toinen kuuden nivelen sormilla :D

Startti pöydälle ja auki, olin siis aikasemmin vaihtanut sen rattaan siihen kun vanha oli säpäleinä. Olin onnistunut kasaamaan startin siten että oli hypännyt se ratasta työtävä kieli pois paikoiltaan koekäytössä.
Eipä muuta kun startti uusiksi kasaan ja muutama testaus irtaallaan ja toimii!

Startti kii ja sitten ajettiin nokka sisään...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
sbc350
Posts: 2000
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: 78 malibu

Postby sbc350 » Fri Apr 03, 2015 6:43 pm

Hyvät röpinät

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Mon Apr 06, 2015 9:41 pm

Pikkasen rupesin päivittelemään tota pensiinipuolta.
Auton alla on ollut tähän asti ihan orggis tankki ja linjat 10mm letkulla takaata eteen joka nyt sitten rupee hapertumaan käsiin.
Pumpun ja suodattimen välisen letkun oon jo pari kertaa vaihtanu kun tuntuu hapertuvan pahiten, mutta nyt näyttäs muukin linja olevan aika valmista kauraa.

Ton orggis tankin kanssa on ollut jonkun verran ongelmaa normaalia reippaammassa mutka-ajossa että haukkailee ilmaa pumpulle jonkin verran.
Kattelin siinä sitten hyllyjä läpi ja muistin hommanneeni tommosen JAZin turvatankin joka on 12gallonaa vetoisuudeltaan, tuli siis joskus vuosia sitten yhden vannekaupan "kylkiäisenä".

Otin orggis tankin alas, sitten leikkelin kontin pohjasta palan pois ja tein tarvittavat pellinlärpäkkeet ja nakkelin tankin paikoilleen:

Image
Image
Image


Pohjasta en enää jaksanut alkaa kuvaa kumartelemaan, rupes paikat olee hitsauksen jälkeen sen verta hellänä...

Huomenna pitäs ihmetellä bensalinjaa tankilta pumpulle ja pumpulta regulle.
"Löysin" töistä semmosta teflonpintasta muoviputkea 10mm sisämitalla joka kestää öljyt, bensat ja viinat sekä kaupanpäälle noin 20bar painettakin!
Eipähän tartte heti päivitellä linjaa heti jos/kun päivittää ruiskuun/alkoholille tuota masiinaa 8-)
Tarttee vaan vielä huomenna hakea soppeleita liitimiä tolle putkelle niin saa siistit liitokset.
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:54 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Sat Apr 11, 2015 2:11 pm

No nyt se ois tollanen:

Image


Kävin eilen illalla kaverin luona taistelemassa päästöt kohdille leimaa varten, joutu laittaa aika liki 50/50 seokset 98:a ja E85:sta että sai rehelliset päästöt.
Joutuu vaihtelemaan vielä hieman suuttimia ja rukkaamaan jakajasta kokonaisennakkoa pienemmäksi. Nyt on tyhjäkäynnillä perusennakkoa semmoset 15astetta.

Hain perjantaina laputkin vkonlopulle, niin pääsee lahteen pyörähtämään 8-)
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:55 pm, edited 2 times in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Sun Apr 12, 2015 9:30 pm

Lahdessa tuli kuin tulikin käytyä, tosin pienten vastoinkäymisten kanssa.
Image


Oli lähellä että ei lähdetty koko reissuun, chevy meinaan halusi puskea öljyt pihalle noin 2kilsan päähän paikalliselta shelliltä.
Eipä toikaan ollu muuta kun todennäköisesti oma moka, varmaan yks klemmari jäänyt löysälle kun puski suodattimen siirtojalalle menevän letkun irti liitoksestaan.
Ei onneks ees sotkenu paljon ja huomasin irtoomisen ajoissa kun öljynpainevalo syttyy 1.2barissa niin ei kerenny juurikaan käymään ilman paineita.
Laitettiin letku kiinni tienposkessa ja kaverit kävi toisella autolla sillä välin hakemassa öljyt tallilta. Pääsi karkaamaan noin 0,7litraa tossa rytäkässä, ei onneks enempää.

Toinen "takaisku" kävi lahdesta lähtiessä, pikkasen pyöräytin uusia renkaita tasasemmiks niin lensi laturin remmi puskiin.
Onneks löydettiin se, ei meinaan ollut uutta mukana. Työkalut sentään oli omasta takaa :)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

Jugi
Posts: 52
Joined: Tue Mar 19, 2013 10:41 am
Location: Lahti/Hollola

Re: 78 malibu

Postby Jugi » Mon Apr 13, 2015 7:01 am

Ja aika köykäseen tuntu kumi sulavan 8-)

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Mon Apr 13, 2015 8:49 pm

Jugi wrote:Ja aika köykäseen tuntu kumi sulavan 8-)


Ethän vaan sekottanu tätä siihen toiseen malibuun, siihen kojoottiin joka poltteli aikaisemmin auringonvalon aikana gummia...
Sen verta täytyy myöntää että oli tän kauden ekat kuminsulatuksen multa.
Meinasin oikein säikähtää kun tottuneesti laitoin vaan kakkosen tupaan ja herätin koneen, liipasin kytkimen ylös ja kone kiekaskin aika heti rajottajalle. Aattelin eka että rupesko kykä luistaa, mutta kyllä siellä sittenkin rengas luisti onneksi :D

Tarttee tsiikailla jos tekis jonkun tukirullapatentin tolle laturin remmille josko vaikka auttais paikallaan pysymistä...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
sbc350
Posts: 2000
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: 78 malibu

Postby sbc350 » Mon Apr 13, 2015 9:17 pm

Tarkista et sulla on kampuran hihnapyörä suora. Noi kiilahihnat ei kyl pysy kovil kiekoil vaikka oliskin kaikki kunnossa. Monster kadettiin laitoin sähköisen vesipumpun ja kampuralle pienemmän hihnapyörän mistä menee kiilahihna ainoastaan laturille, sit alko pysyy paikoillaan. Ohjurit ei jeesaa kun se hihna kääntyy pyörimään miten sattuu siinä urassa kuitenkin..

Pasikiainen
Posts: 253
Joined: Sat Nov 29, 2014 1:22 am

Re: 78 malibu

Postby Pasikiainen » Mon Apr 13, 2015 9:21 pm

Jätä ne motonetin remmit motonettiin ja haet vauhtikaupasta sopivan remmin ja sit niin vitun kireelle, mä luulen et se vois helpottaa :) Tai sit vaan moniurahihna.

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Mon Apr 13, 2015 9:49 pm

Kampuran pyörä on suora ja keskellä, elikkä ei väpättele. Tehostajan pyörä on ihan pikkasen lenko, mutta sen kans ei mulla oo ollutkaan ongelmia.

Pitkään miettiny tota sähköstä vesipumppua, mut katotaan nyt eka miten noi "köyhän patentit" toimii.
Kaverilla oli kans ongelmaa laturinremmien kanssa ku "pikkasen" kone riuhtasi kiekkaa, mutta se laitto sillee että "löysällä" puolella hihnaa on ohjurirulla mikä estää että hihna ei mee "pussille" niinku mullakin näyttäs käyvän.

Eli mulla hihna venyy sieltä laturin ja kampuran väliltä ja tuntuu että siks heittää niin helposti pois paikoiltaan.
Ja se ohjurirulla oli siellä siten ettei se ota kiinni normaalissa käynnissä vaan on ihan iholla siinä...
Se myöskin tukis sitä remmiä siitä selkäpuolelta ettei se just pääsis niin helposti kääntymään selälleen sinne uriin.

Oon kyl miettiny tota moniurahihnaakin, kattelis vaikka vanista tai astrosta remmipyörät ja kiristimen niin ois aika helppo soveltaa.
Last edited by rallikuski on Mon Apr 13, 2015 9:55 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09


Return to “Projektit”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests