Elky LM7 twin turbo

Talleissa tapahtuu? Kaikenlaiset projektit tänne

Moderators: sbc350, Luke

User avatar
sbc350
Posts: 1646
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: Elky LM7 twin turbo

Postby sbc350 » Wed Jun 17, 2020 10:41 am

Mitään en oo kerenny tälle tekemään, johtuen duettin leimausremontista. Mutta osia tuli jarruja ja perää varten. Niin ja moottoriin trunnion upgradella varustetut keinuvivut myös.

Image

User avatar
sbc350
Posts: 1646
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: Elky LM7 twin turbo

Postby sbc350 » Tue Jul 21, 2020 8:48 am

Duunasin ahtoputken etupäästä kulkemaan vähän fiksumpaa reittiä. Pitää pistää kuvia jahka kerkee. Kävin myös testiajolla:

https://www.instagram.com/p/CC09t-ihhsl ;)

Laitoin väliaiksesti tavallisen paine/alipainemittarin virityksenä kojelaudalle, että näkee vähän ahtopaineita. Hyvin toimii hukkaporttien kellot, ahdot 0.5bar tasasesti 8-)

User avatar
rallikuski
Posts: 226
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: Elky LM7 twin turbo

Postby rallikuski » Tue Jul 21, 2020 12:46 pm

Komeesti näyttää suttaavan ja rokkaavan 8-)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E46 330d '05
Yamaha sr viper 153 mtx mcx turbo '15

User avatar
sbc350
Posts: 1646
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: Elky LM7 twin turbo

Postby sbc350 » Wed Jul 22, 2020 8:32 pm

Tässä parit kuvat ahtoputkesta

Image

Image


Konehuoneessa putki kulkee nyt näin:

Image

Putki on nyt samalla korolla kuin öljypohja. Täytyy varmaan sisustan/kojelaudan muutoksien yhteydessä vetää toi ahtoputki sisäkautta jemmassa..

Image

Purin myös varaosa-autosta talteen otetut rumpujarrulliset eturipustukset. Hyvin käy orkkis levyjarru rumpujarrun olka-akseliin. Pitää tilaa vaan kiinnikkeet satuloille ja satulat myös. Tosta ylemmästä kiinnikereijästä pitää jyrsiä vähän pois, että satulan kiinnike asettuu suoraan paikalleen. Muuta ei tartte tehdä 8-)

Image

User avatar
sbc350
Posts: 1646
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: Elky LM7 twin turbo

Postby sbc350 » Sun Aug 02, 2020 3:48 pm

Duunasin loput irtonaiset johdot suojaputkien sisään ja sisälokareiks tein äkkiä tollaset alumiinipellin härpäkkeet, ettei mee ihan vedet sisään testiajoilla, jos sattuu satamaan.

Image

Samoin turbon koteloille pistin ton vanhan alumiinipellin saranoiden kanssa kiinni. Saa vähän suojaa.

Image

Image


Ekat kunnon koeajotkin on nyt suoritettu. Perjantaina käytiin kaverin kanssa säätämässä vähän ennakkoja ja bensakarttoja. Koitettii myös saada nopeus näyttämään oikein eculla, mutta ei siinä kyllä onnistuttu vielä. Pitää vähän laskeskella, millanen välitys tuossa askissa on nopeusmittarinvaijerin ulostulossa. Saa sitten tietää oikeat kierrokset mitä toi sähkönen anturi saa. Tällä hetkellä 80kmh nopeudessa näyttää jotain 5kmh :lol:

Image


Lauantaina tuli sitten kävästyä Vesivehmaalla kattelemassa kiihdyttelyä ja illalla Nastolan cruisingissa. Kumiakin tuli pistettyä vähän katuun, tosi hienosti kyllä moottori toimii, Voimaakin tuntuu olevan tosi paljon enemmän, kuin vanhassa motissa (ei yllätä sinänsä) :mrgreen: Laitoin aika varovaiset sytkäennakot, ettei heti narahtais kone ;)

Image

https://www.youtube.com/watch?v=xlNDb6DPF-Q


Lastentauditkin tuli löydettyä: turbon öljynkeruusäiliön huohotin päästää öljyä pihalle, kun ahdoilla mennään. Ilmeisesti turboista tulee sen verran painetta sinne öljynpoistotilaan, et se ajaa sitten mukanaan sitä öljyä huohottimelle asti? Normaalistihan toi huohotus menis moottoriin ja siitä sitten pihalle tai mihin ikinä, mut tässä mulla se menee noihin öljyn keruusäiliöihin. Pitää sitä systeemiä muutella.

Toinen juttu oli jarrun alipainetehostimen putken pikaliitin imusarjan takana, ilmeisesti toi mun siihen laittama 12mm rst putki ei ollu sopiva, vaan se lensi sieltä pihalle eikä enää lukittunu paikallaan. Täytyy varmaan tulppaa se takapään lähtö ja laittaa jarrutehostin toiseen vapaana olevaan lähtöön imusarjassa.

Myös vaihdelaatikossa on vähän feilua, pakkokakkosella ei ole moottorijarrua(vissiin accumulaattorin tiiviste/mäntä kaput?) Loota vaihtaa myös itse 1-2 vaikka olis 1 valittuna kepistä. ATK mukaan toi saattaa olla normaali ominaisuus joissain th400 askeissa? No luista se ei onneks kuitenkaan. Mutta tilaan siihen masterkitin jollain paremmilla levyillä ja sitten shift kitin mikä eliminoi ton 1-2 vaihtumisen tai sitten vaan laittaa suoraan manuaalisen venttiilikoneiston..

Kaikenkaikkiaan siis hyvinkin positiivinen reissu, aika moni ihmetteli turbojen sijaintia :lol:
Polttoaineen kulutus on aivan naurettavan vähäistä verrattuna vanhaan moottoriin, mikä ei kyllä haittaa yhtään. Turbot lähtee ahtamaan ainakin mun mielestä riittävänn nopeasti. Pientä paikaltaan lähdön poikasta koitin myös. Noilla tavallisilla katurenkailla ei ykkösellä päässy ees ahdon puolelle kun suti jo moottorilla, kakkosella sai vähän antaa enempi kaasua ja kolmosella sitten ahdolla vielä irrotti pidot niin siinä vaiheessa loppu kuskilta kantti :lol:

User avatar
Camino79
Posts: 594
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Jyväskylä

Re: Elky LM7 twin turbo

Postby Camino79 » Sun Aug 02, 2020 9:27 pm

Alkaa ainakin tehon puoleen kuulostamaan hyvältä jos kolmosellakin karkaa pito kaasusta :lol:


Return to “Projektit”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests