Nonii, tästä piti kirjotella jo parisen vuotta sitte. Aika kuluu työelämässä ihan liian nopeeta ja ärsyttävää ku on liian monta kiinnostavaa harrastusta, ja välillä toki ihan suoraan vaan laiskuus ja saamattomuus. Toki noillekki on ihan syynsä, mutta kumminki.
Eli mulla siis hitsasi kiinni tuon Falconin kanssa tuossa korona-aikana/jälkeen. Työmäärät tyyliin 2-3 kertaistu, jaksaminen tais olla aikalailla töitä ja lepoa. On sitte tullu tarvista ajella kans enemmän jne jne, tämä nyt vähän ajautu vaan tähän että menin pöljänä sen hävittämään. Hetihän se harrastekuumeilu on tullu ja katotaan tuleeko tässä joku harrasteauto laitettua näillä hintatasoilla. Ihan hyviä tuntuu välillä olevan.
Tuli sitte laitettua kehonliikuttimeksi tuommonen johtotähti, se tuli Hannulta joka osti eka sen puolisolleen mutta ohjaus oli kuulema liian jäykkä. Siihen laitteli/laiteltiin perusviat eli moottorin öljyjäähy, virtalukko, apulaitteet/hihna/nesteet. Jarrut tuohon oli laitettu aikasemmin. En muista välttämättä kaikkia juttuja mutta tuo lootan perus 1-2 ja 2-3 mäntien vaihto ja KYB-vena pitäs vaihella. Ei oo kyllä ollu oikeen tallihommailufiiliksillä pariin vuoteen taas. Mutta tämmöstä on tullu ite laiteltua.
Heti melkeen laittelin iskarit tilaukseen ebaysta. Kaikki osat oli JP-Grouppia paitsi etuiskarit MAXGear. No, taakse rojut meni heittämällä ja olin sitte vielä etusia ite vaihtelemassa paikolleen. Jousien vaihto oli kans aika hurjan olosta hommaa puristimien ja liinojen kanssa mutta onnistu se.. Ja olin siis laittelemassa paikolleen noita etusia, appari ok ja kuskin puolta vielä laitoin. Hannu oli just lähössä kotia ja huikkasin vielä että onkohan tää vitullaan ku ei mee. "No eikä oo" tais Hannu huikata. Noh, kattokaa kuvista miltä näyttää.
Joo, eli nää otti keula ylhäällä kiinni tukivarsiin niin että ratti käänty n. 45 astetta. JA tuo toinen kuskin alakiinnike oli hitsattu vinoon. Ebay myyjälle viestiä, pikkusen vekslausta ja sain onneks rahat takas. Eli kaikki osat ilmatteeks, sitte löyty J&M Techiltä Monroen iskarit about puoleen hintaan ku uudet. Epäilin ihan helvetisti asiaa, mutta firma oli asiallinen ja hommat pelas. Tuli 1-2 viikossa ku tilasivat erikseen vaikka info oli et ois hyllyssä. Googlailin vähän firmaa ja ei ollu oikeen tietoa ku jostain 20+v takaa ja oli vähä negatiivista. Soitin sinne ja kyseli että mitä nä googlailet firman juttuja. "No kaippa se on hyvä tietää jos ei hyllytavara ala liikkua useempaan päivään", selitti että joo heillä nettisivut on aika paskat että tarviis päivitellä koko sivut. Oli siis loppujen lopuks tosi asiallisen olonen paikka ku kyseli ihan puhelimessa. Sain sitte iskarit joskus 2 viikon päästä kasaan ja hommat nippuun.
Tein kans 2022 kesällä tämmösiä pikkumaalifiksejä. Etuovien etualareunat kyllä repeilee heti irti ku sulaa jäätä sinne
Etulambda ja pakokaasu vastapaineanturi piti vaihtaa ku heitti koodia. Meni ihan ok ku katkas johon eka. Lambda oli NGK eikä heti toiminu niin sain takuuseen vaihtaa BOSCHilaiseen ja se tuntu pelaavan.
Tosin tuo paineanturi sitte jätti vielä vikavaloo. Tuli, meni ja tappelin sen kans mutta vaihoin sit sen anturin vielä. Nooo, Hannu oli ihmetelly kans ja kattonu tosta uudemman moottorin ohjekirjaa ja huomas että ollaan vissiin katottu väärää anturia. Netissä on pakokaasun paineanturi ja siellä on paine-EROanturi ja se vastapaineanturi. Noh sen ku vaihto vielä ni kyllä se sitte lopetti sen vikavalon ilmottamisen. Oli muuten vittumainen ku joskus huvikseen, joskus ku annat vähän lappua esim ohittaessa ni menee limbmodeen ni on tosi hauska jossai reilussa satkun vauhissa 2-3 autoo ohittaessa ku lähtee kaikki tehot ni koita sitte pysähtyä johonki että saat virrat pois ja takas käyntiin.
Tuossa se oikeen anturin paikka, onnistu ihan ok pitkällä hylsyllä ottaa pois.
Sit oli vahingossa huomattu tossa joulun nurkilla et hei tässähän supsuttaa suuttimen pohjatiivisteet. Käytettiin kaikki auki, kolvattiin käret, uus tiiviste ja keraaminen liukkari alle. Uudet paluulinjat tuli kans laitettua. 1 oli joskus laitettu, 2-3 oli viittävaille rempattava ja 4 oli ihan valmis jo (mutta lähti siis helposti vielä irti). Tiivistekuvassa toi nelosen tiiviste ja aika reilu rako. Oisko nelonen kans ollu tuossa suutin kuvassa, olihan se vähän kakkanen.
Laitoin kans lisävalon keulalle, on se talvella vaan tosi kätevä ja hyvä olla ni näkee vähän eteenpäin.
Ennen helatorstaita töistä lähtiissä ei sanonu sitte mittää ku käänsin avaimesta. Arvasin startin. Akku oli talvella vaihettu AGM. Tsekkasin vielä lisävirtaa, mittasin ja joo ei. No ei muuta ku helatorstaiaamuna firman pihalla auto pukeille ja koputtelemaan.
No ei se lähteny, vakuutuksesta hinaus tallille ja motonetistä uutta. En hoksannu tietenkää testata starttia ennenku aloin sovittelemaan uutta, mutta siinä se vika onneks oli. Kokoero on aika iso, ja tää oli vähän pelottava mutta kyllä se sinne meni. Startti itessään oli kohtuullinen irrottaa, alapultti oli tosi tiukassa ja yläpultti melkeen löysällä. Oli kardaanitunnelin ja lootan välissä sillai että sormilla sen just ja just löysi mutta metri jatkoja ni lähti helposti. Ei paha remontti onneks. Ja tossa kohtaa oli 558 000 km alla niin varmaan se orkkiski alkaa antautumaan.
Samalla toki tilasin kans uudet kesärenkaat, tuossa nakattuna alle. Ihan asiallisen näkönen nyt.
Tein kans tuossa pienen sisäpesun (ulkoo en oo jaksanu pestä ja se melkeen vähän hävettää, oonko tottunu liikaa patinakuosiin.. ) Niin ja Moponetistä uudet sisämatot 28e hintaan ku kuskin matto oli puhki. On siisti nyt ja noi istuki jopa hyvin ja kuskin matossa oli kiinnitysnatsat. Piti tosin vaihtaa vanha kiinnike ku toi ei siitä istunu + oli superjäykkä, sen ku vaihto ni hävis istuvuusongelma ja lähtee järkevällä voimalla irti.
Ihan 30 000km pitäs kestää
Ja joo, on se myönnettävä että ku tulee vähän kilsoja enemmän ja ne ei oo semmosia sairaslomalaisen "no kiva käyä jossaki ja on aikaa touhuta auton kanssa sekä palautua/levätä rauhassa" niin kyllä se on kiva tämmöselläki ajaa. Ku on töissä, kuormitun/väsyn paljo ja ajelu on välillä sitä tavallista pakko ajella eestaas ni on se sillai eri mukava vakkarin, ilmastoinnin ja muun kanssa. Tosin eihän se oo yhtä nautittavaa eikä anna sielun ruokaa niinku jenkkiauto ja pöljäpä olin ku en tajunnu kysyä esim taloyhtiöstä onko tallia että ois antanu seisoo x-aikaa. Noh, voipipahan tuumailla ja katella jos löytyy joku hyvä helmi harrasteautoksi.
Mercedes-Benz S204
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercedes-Benz S204
Nii, ohjauksen jäykkyys. Tähän Hannu vaihto kans tehostimen pumpun. Se oli W203:sesta ku oli noin 60evs200e ja siihen piti purkumersusta ottaa vaan hihnapyörä, sit se passas suoraan. En tiiä onko sillä vaikutusta, taisin joskus testata et paikallaan kierroksilla se ois keventyny enempi? Yks oli varma että pallonivelet oli jäykkiä ja niihin ku laitto öljyä ruiskulla niin sillon keveni. Tässä on siis hieman jäykähkö, nykyään taitaa olla kans aika "loppuun tehostettuja" mutta tässä on hitusen jäykempi tuntuma. Just saa yhellä käellä pyöriteltyä mutta tuntuu hetkittäin vähän hankalalta. Ei vetele tai aliohjaudu tms. Hammastanko on toki kans joku 560tkm ajettu, välystä on jonku verran että liekkö siinä, pumpussa tai jossaki. En oo katellu, leimalla on kysyny/ihmetelly mutta ei se oo vaikuttanu ajoturvallisuuteen tms outoa niin en oo jaksanu alkaa säätämään. Äkkiä tuohonki tottuu ja on jo huomattavasti kevyempi ku ostaessa. Takakelkka tässä on terveen olonen kans.
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercedes-Benz S204
Viikonloppuna huomattiin metässä että palaa apparin parkit. Välillä sumarit. Akkua riitti vielä paitsi eilen se loppu, pistin ylläpitolaturiin vielä seisomaan ja tutkin mikä vois olla. Etu-SAM? Ehkä, mutta tais löytyä että on valokatkaisijassa tuota samaa ollu muillaki. Veholta uus 240e, käytetyt 60-150e ja ja joku sano että pura ja öljyä se liikkuva osa ni toimii. Tai pidä A-asennossa automatiikalla. No käytin tässä sen pöydällä, purin ja öljysin tuon heilurihomman. En tiiä toimiiko, ku on vielä irtonaisena tuossa ja näppäsen kasaan kuhan lähen kylille, toivoen että se akku riittää vielä vuorokauden latailun jälkeen
Tuossa kuvia siitä pömpelistä, helposti se lähti irti kumminki. Laita P <- -asentoon ja nosta ni pikku vitkuttelulla se katkaisian kääntyvä osa nous, sitte koko paskaa oikeelle ni irtos renkula ja sit vaan 3 klipsua sormilla sisäänpäin ja irtos näppiin.
Tässä kans radio nollaantuu välillä, että en tiiä mikä siinä on vai onko se Etu-SAM hapettunu kumminki. Jäämme katsomaan, toivottavasti tällä pysyy valot kunnossa ja saattaahan sitä pitää sillä automatiikallaki A-asennossa jos se nyt toistaseks säästää 100-240 euroa.
Tuossa kuvia siitä pömpelistä, helposti se lähti irti kumminki. Laita P <- -asentoon ja nosta ni pikku vitkuttelulla se katkaisian kääntyvä osa nous, sitte koko paskaa oikeelle ni irtos renkula ja sit vaan 3 klipsua sormilla sisäänpäin ja irtos näppiin.
Tässä kans radio nollaantuu välillä, että en tiiä mikä siinä on vai onko se Etu-SAM hapettunu kumminki. Jäämme katsomaan, toivottavasti tällä pysyy valot kunnossa ja saattaahan sitä pitää sillä automatiikallaki A-asennossa jos se nyt toistaseks säästää 100-240 euroa.
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercedes-Benz S204
Näyttää siltä että tais helpottaa tuo parkkipolttimoiden palaminen. Radioki nollaantu ku oli tuo kytkin pöydällä jokusen tunnin sillon to aamuna niin ehkä seki alkaa taas toimia normaalisti.
Re: Mercedes-Benz S204
Tekemistä riittää näissä "tavallisissakin" autoissa
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercedes-Benz S204
Joo, riittäähän sitä ja on vähän sitä sun tätä mitä pitäis tehä mutta.. Ei mitään isoja mutta kumminki. Mut onneks tämä on sillai ihan hyvä käyttöropponen, jospa tässä se harrastekki vielä tulee.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests