Noniin selviihän ne asiat kun vaan on aikaa kokeilla juttuja...
Vika mun usb yhteydessä ja tunerstudion pätkimisessä on todennäköisesti turhan pitkä usb johto mikä on vieläpä suojaamaton...
Otin toisen läppärin kotoa tallille lauantaina kun siinä on/pelaa bluetooth, sillä tein temput ja yhdistin bluetoothilla tunerstudioon. Johan vaan rupesi yhteys pelaamaan pätkimättä/jäätymättä.
Ei tullut siinä innostuksen tohinassa mieleen enää edes kokeilla usb yhteyttä tuon toisen läppärin kanssa, kun lueskelin vielä että usbiajuritkin voi vaikuttaa aika paljon tuohon yhteyteen...
ekat 50-60kilsaa takana autotunella ajelua ja idlen pwm säätöä haeskellessa
Onhan se jo nyt ihan eri laite mitä vanhalla väljällä k-jetillä
Mutta yks mystinen juttu kans, toi rupes jostain syystä purkamaan akkua muutamassa päivässä... Viimeksi jo sen kyllä huomasin että akku oli melkein tyhjä, laitoin sen lataukseen ja laittelin täyden akun tilalle. Viimeksi jo otin ruiskuun liittyvät releet ja sulakkeet (mitä lisätty siis nyt muutoksen yhteydessä) irti, mutta se ei vaikuttanut asiaan. Eli vian on pakko olla jossain muussa kun mun räpellyksissä
Koitan saada jonkun näköstä videonpätkää aikaseksi kunhan vaan taas kerkeen tallille.
Vkonloppuna pitäs keretä kelkka ja tarvittavat kamppeet pakkaamaan tulevaa reissua varten, niin voi olla että mersu saa lepäillä useamman vkonlopun itsekseen tallilla...
pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Hyvä et alko pelaamaan, toi on tosi rasittavaa jos ei pysy yhteydet. Joskus sen kans itekki tapellu.
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Jostain (ehkä mun sekoiluista) johtuen tuli parit hassut lainaukset kun muokkasin aloitusviestiä... Eli kaikki "..." viestit vois mode poistella ketjusta tuosta yläpuolelta
Mutta asiaan!
Pidin viime vuotisia pekkaspäiviä tossa viime vkolla pois pomon käskystä...
Sain siinä sitten älynväläyksen ja tarkistin mersun leima-ajan. Sepä oli 1.4.2020-12.4.2021 joten kävin sen viime viikolla leimaamassa. Päästöt hain tutulta korjaamolta, pikkusella hienosäädöllä saatiin leimalle puhtaasti kelpaava lappu mukaan.
Leimakin heltisi pienen suullisen huomautuksen kera seisontajarrusta... Noh, jarrut tulee kaikki uutta kevään aikana
Ajelin auton tallille ja laittelin sen seisontaan. Viikonloppuna kävin sitten hieman visioimiassa:
Purin siis orkkis pakosarjat irti ja tiputtelin pakoputkea alaspäin että pääsi sovittelemaan turbon pakosarjaa kii. Pitää katkasta pakoputki sopivasta kohtaa ja purkaa pois alaspiipun edestä ens kerralla...
Asentelin turboakin jo hollille, jää hieman ylös mutta pelti mahtuu kuitenkin kiinni ja jää vielä noin 2senttiä tilaakin
Pakosarjaa muokkaamalla settiä sais sen 2-3senttiä alemmaksi, mutta ei taida maksaa vaivaa alkaa muokkaamaan
Välijäähyäkin sovittelin keulalle, aika nippanappa on sopivuus/mahdutus, jäähy on mitoiltaan perus 300x450x75 kiinakuraa.
Ahtoputket/letkut mahtuu varmaan just ja just olemaan vakio runkopalkkien kanssa Toiseen päähän tulee 3" 90asteen silikonikurvi ja toiseen 3"->2,5" supistava.
Pitäis laittaa tilausta letkuista menemään, pitänee vaan kattella mistä tilaa. Suomesta sais samaan rahaan kun ulkomailta, mutta kellään ei tämän maan kamaralla oikein oo 3"->80mm 90asteen supistavaa kulmaa tarjolla mitä tarttisin kaasuläpälle... Toisaalta jos tekis kaasuläpän pään 3" tiukalla metallikurvilla ja kaveriksi 3"->80mm suoralla supisteella niin sekin onnistuis ja sais samalla tehtyä "lukituksen" kaasuläpän päähän kun kaasuläpällä on aika pieni olake letkun kiinnitystä varten... Ei vaan noita suoria 3"-80mm suppareitakaan oikein oo kellään varastossa
Varmaan vääntelen ite polven päällä sopivan osan kaasuläpän päähän niin pääsee siitä(kin) ongelmasta.
Pitää vielä pakosarjaankin hitsailla hukkaportin lähdöt ja miettiä minkä portin laittais... Bilteman portti houkuttelis ja samoin ebayn halvin 44mm kopioportti. Tuo ebayn portti vaan matkaa pitkän aikaa tänne kauas pohjolaan ja bilteman hukkiksesta taas on kuulemma ihan hyviä kokemuksia.
Tietty tota samaa "ebayn" kopioporttia sais suomesta 130e hintaan ja bilteman portti ois 65e, vaikeeta päättää
Mutta asiaan!
Pidin viime vuotisia pekkaspäiviä tossa viime vkolla pois pomon käskystä...
Sain siinä sitten älynväläyksen ja tarkistin mersun leima-ajan. Sepä oli 1.4.2020-12.4.2021 joten kävin sen viime viikolla leimaamassa. Päästöt hain tutulta korjaamolta, pikkusella hienosäädöllä saatiin leimalle puhtaasti kelpaava lappu mukaan.
Leimakin heltisi pienen suullisen huomautuksen kera seisontajarrusta... Noh, jarrut tulee kaikki uutta kevään aikana
Ajelin auton tallille ja laittelin sen seisontaan. Viikonloppuna kävin sitten hieman visioimiassa:
Purin siis orkkis pakosarjat irti ja tiputtelin pakoputkea alaspäin että pääsi sovittelemaan turbon pakosarjaa kii. Pitää katkasta pakoputki sopivasta kohtaa ja purkaa pois alaspiipun edestä ens kerralla...
Asentelin turboakin jo hollille, jää hieman ylös mutta pelti mahtuu kuitenkin kiinni ja jää vielä noin 2senttiä tilaakin
Pakosarjaa muokkaamalla settiä sais sen 2-3senttiä alemmaksi, mutta ei taida maksaa vaivaa alkaa muokkaamaan
Välijäähyäkin sovittelin keulalle, aika nippanappa on sopivuus/mahdutus, jäähy on mitoiltaan perus 300x450x75 kiinakuraa.
Ahtoputket/letkut mahtuu varmaan just ja just olemaan vakio runkopalkkien kanssa Toiseen päähän tulee 3" 90asteen silikonikurvi ja toiseen 3"->2,5" supistava.
Pitäis laittaa tilausta letkuista menemään, pitänee vaan kattella mistä tilaa. Suomesta sais samaan rahaan kun ulkomailta, mutta kellään ei tämän maan kamaralla oikein oo 3"->80mm 90asteen supistavaa kulmaa tarjolla mitä tarttisin kaasuläpälle... Toisaalta jos tekis kaasuläpän pään 3" tiukalla metallikurvilla ja kaveriksi 3"->80mm suoralla supisteella niin sekin onnistuis ja sais samalla tehtyä "lukituksen" kaasuläpän päähän kun kaasuläpällä on aika pieni olake letkun kiinnitystä varten... Ei vaan noita suoria 3"-80mm suppareitakaan oikein oo kellään varastossa
Varmaan vääntelen ite polven päällä sopivan osan kaasuläpän päähän niin pääsee siitä(kin) ongelmasta.
Pitää vielä pakosarjaankin hitsailla hukkaportin lähdöt ja miettiä minkä portin laittais... Bilteman portti houkuttelis ja samoin ebayn halvin 44mm kopioportti. Tuo ebayn portti vaan matkaa pitkän aikaa tänne kauas pohjolaan ja bilteman hukkiksesta taas on kuulemma ihan hyviä kokemuksia.
Tietty tota samaa "ebayn" kopioporttia sais suomesta 130e hintaan ja bilteman portti ois 65e, vaikeeta päättää
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
No nyt näyttää hyvältä
Poistelin ylimääräset viestit
Poistelin ylimääräset viestit
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Pikkusen taas edistystä.
Kävin sovittelemassa silikoniletkuja välijäähyyn ja nehän sopii ihan ok.
Samalla tekasin hukkaportille lähdöt pakosarjaan ja paikan hukkikselle. En vielä oo osannu päättää vedänkö vaan screamerin alas portilta vai pakoputkeen, mutta nyt portin paikka mahdollistaa molemmat vaihtoehdot.
Lämppärin kiertovesipumpun joutuu siirtämään eri paikkaan kun noi portin putket menee aika liki sitä niin varmaan sulaa omalla paikallaan. Onneks tossa on tilaa siirtää sitä eteenpäin ja sivulle.
Ja ennen kuin joku huutelee et on jaettu pakopesä ja hukkaportin putket yhdistyy 2->1 niin isomman putken sisällä on kyllä väliseinä ihan portin laipalle asti
Kävin sovittelemassa silikoniletkuja välijäähyyn ja nehän sopii ihan ok.
Samalla tekasin hukkaportille lähdöt pakosarjaan ja paikan hukkikselle. En vielä oo osannu päättää vedänkö vaan screamerin alas portilta vai pakoputkeen, mutta nyt portin paikka mahdollistaa molemmat vaihtoehdot.
Lämppärin kiertovesipumpun joutuu siirtämään eri paikkaan kun noi portin putket menee aika liki sitä niin varmaan sulaa omalla paikallaan. Onneks tossa on tilaa siirtää sitä eteenpäin ja sivulle.
Ja ennen kuin joku huutelee et on jaettu pakopesä ja hukkaportin putket yhdistyy 2->1 niin isomman putken sisällä on kyllä väliseinä ihan portin laipalle asti
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Pikkusen taas eteenpäin...
Kävin siivoilemassa tallilla ja tekasin "ohimennen" öljynpaluulle pätkän putkea turbolta. Vähän meinas olla ahdasta, mutta pari mutkaa putkeen ja loput voikin vetää letkulla.
Putki on alusta 22mm sisämitaltaan ja loppu on 19mm sisämitaltaan, pitäis vissiin riittää ihan ok.
Oon myös melkeinpä koko auton omistusajan ettiny ja haaveillu tähän vanteita, joko Borbetin A:t taikka Brock B1 on pakkomielteenä pyöriny takaraivossa. No nyt toiset noista löytyi ja vieläpä toivotussa 17" koossa. Mahtuu sitten isot jarrut kivasti noiden sisälle
Tavan mukaan kun halvalla sai, niin pari pikku seikkaa tarvii miettiä noitten sovittamiseksi alle, mutta eiköhän kaikki ratkea aikanaan.
Etuvanteet on 8,5" leveät ja et35, takavanteet taasen 10" leveät ja et20. Taakse tarttee kehitellä levitystä kaariin että mahtuvat, en vaan oo osannu vielä päättää levitänkö alkuperäiset kaaret pellistä vai turataanko vaan muovikaaret ja isonnan koteloa...
Kävin siivoilemassa tallilla ja tekasin "ohimennen" öljynpaluulle pätkän putkea turbolta. Vähän meinas olla ahdasta, mutta pari mutkaa putkeen ja loput voikin vetää letkulla.
Putki on alusta 22mm sisämitaltaan ja loppu on 19mm sisämitaltaan, pitäis vissiin riittää ihan ok.
Oon myös melkeinpä koko auton omistusajan ettiny ja haaveillu tähän vanteita, joko Borbetin A:t taikka Brock B1 on pakkomielteenä pyöriny takaraivossa. No nyt toiset noista löytyi ja vieläpä toivotussa 17" koossa. Mahtuu sitten isot jarrut kivasti noiden sisälle
Tavan mukaan kun halvalla sai, niin pari pikku seikkaa tarvii miettiä noitten sovittamiseksi alle, mutta eiköhän kaikki ratkea aikanaan.
Etuvanteet on 8,5" leveät ja et35, takavanteet taasen 10" leveät ja et20. Taakse tarttee kehitellä levitystä kaariin että mahtuvat, en vaan oo osannu vielä päättää levitänkö alkuperäiset kaaret pellistä vai turataanko vaan muovikaaret ja isonnan koteloa...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Tulisko pellistä semmonen siistimmän ja kliinimmän näköinen
"Elämä, se hauska juttu joka sattui matkalla kalmistoon".
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
hiltunen wrote:Tulisko pellistä semmonen siistimmän ja kliinimmän näköinen
Näinhän se varmasti on, mutta taidan kiireen takia neppailla ainakin ekaksi ne muoviset paikoilleen että saa leiman paperiin...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Kävin vähän turailemassa, ollu motivaatio kaikenmaailman rakenteluun ja remppailuun vähän hukassa jostain syystä
Mutta jotain sentään sain aikaseksi.
Öljynpaluun porailin ö-pohjaan ja tein kierteet nipalle ja sovittelin kokonaisuutta hieman paikoilleen.
On kyllä törkynen toi koneen kylki
Vuotaa jakopäänkopan yläosasta, pitänee varmaan "hieman" pesasta tuota ja laittaa uus tiiviste siihen koppaan... Pitäis vaan saada vanhan jakajan pyörijän kiinnike irti nokasta että ton kopan pääsee purkamaan irti.
Seuraavaks pitäis ruveta tekemään öljynsyöttö turbolle, duunata downpipe ja hukkiksen putki.
Mutta jotain sentään sain aikaseksi.
Öljynpaluun porailin ö-pohjaan ja tein kierteet nipalle ja sovittelin kokonaisuutta hieman paikoilleen.
On kyllä törkynen toi koneen kylki
Vuotaa jakopäänkopan yläosasta, pitänee varmaan "hieman" pesasta tuota ja laittaa uus tiiviste siihen koppaan... Pitäis vaan saada vanhan jakajan pyörijän kiinnike irti nokasta että ton kopan pääsee purkamaan irti.
Seuraavaks pitäis ruveta tekemään öljynsyöttö turbolle, duunata downpipe ja hukkiksen putki.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...
Muutama vko vierähtänyt taas, vähän huonosti kerenny tallille kun ollut kotihommia ja toinen käyttis mersu rupes antautumaan...
Joku Keijo-korjaaja oli jo käyny pätkiä siistimässä, mutta oli ollut laiskan puoleinen niin piti koittaa tehdä kerralla kunnolla niin laitoin kaikki piuhat uusiksi liittimen sisällä olevaan pinniin asti.
Pelännyt tätä remonttia jo reilu vuoden päivät tyyppivikaa näille C-sarjan mersuille
Mutta asiaan!
Athimen öljylinjan sain rakenneltua. Piti ekana ottaa suodattimen jalka irti ja tehdä siihen paikka turbon öljylähdölle, mutta olikin sitten mahdotonta irrottaa sitä jalkaa koneen ollessa paikoillaan.
Kävin biltsusta hakemassa adapterilaipan mihin siirsin öljynpaineanturin ja otin turbolle öljyn alkuperäisen paineanturin lähdöstä. Näin sain suodatetun öljyn turbolle.
Tekasin myös tarkemman osoittimen triggeripyörälle niin saa kateltua paremmin ennakot, turbolle tuli myös tukirauta ylös ettei koko paino olis pelkästään sarjan varassa.
Tekasin myös tommosen suojapellin koneen päälle vähän siistimään yleisilmettä konehuoneessa.
Ahtoputkiakin rupesin mallailemaan paikoilleen kun löysin letkulaatikosta puuttuvan 2,5" silikonimutkan.
Tein ihan pakoputkitavarasta nuo kun ei oo kerenny niin paljo tota alumiinin hitsailua opettelemaan vielä eikä oikein ollu tarvesaineitakaan tallilla...
Sitten tein kaasuläpälle varmistuksen kiinnitykselle kun kaasuläpällä ei ole kuin noin 1cm kiinnityskaulusta...
Pitänee taas jatkaa kunhan kerkeää, kova tavoite ois ennen heinäkuun loppua saada tää ainakin ajoon
Jarrujen päivityskamppeetkin oli tänään tipahdellut aeromotorsilta kotiin, saa leimaa varten sitten vertailumallin jarrut läjään.
Joku Keijo-korjaaja oli jo käyny pätkiä siistimässä, mutta oli ollut laiskan puoleinen niin piti koittaa tehdä kerralla kunnolla niin laitoin kaikki piuhat uusiksi liittimen sisällä olevaan pinniin asti.
Pelännyt tätä remonttia jo reilu vuoden päivät tyyppivikaa näille C-sarjan mersuille
Mutta asiaan!
Athimen öljylinjan sain rakenneltua. Piti ekana ottaa suodattimen jalka irti ja tehdä siihen paikka turbon öljylähdölle, mutta olikin sitten mahdotonta irrottaa sitä jalkaa koneen ollessa paikoillaan.
Kävin biltsusta hakemassa adapterilaipan mihin siirsin öljynpaineanturin ja otin turbolle öljyn alkuperäisen paineanturin lähdöstä. Näin sain suodatetun öljyn turbolle.
Tekasin myös tarkemman osoittimen triggeripyörälle niin saa kateltua paremmin ennakot, turbolle tuli myös tukirauta ylös ettei koko paino olis pelkästään sarjan varassa.
Tekasin myös tommosen suojapellin koneen päälle vähän siistimään yleisilmettä konehuoneessa.
Ahtoputkiakin rupesin mallailemaan paikoilleen kun löysin letkulaatikosta puuttuvan 2,5" silikonimutkan.
Tein ihan pakoputkitavarasta nuo kun ei oo kerenny niin paljo tota alumiinin hitsailua opettelemaan vielä eikä oikein ollu tarvesaineitakaan tallilla...
Sitten tein kaasuläpälle varmistuksen kiinnitykselle kun kaasuläpällä ei ole kuin noin 1cm kiinnityskaulusta...
Pitänee taas jatkaa kunhan kerkeää, kova tavoite ois ennen heinäkuun loppua saada tää ainakin ajoon
Jarrujen päivityskamppeetkin oli tänään tipahdellut aeromotorsilta kotiin, saa leimaa varten sitten vertailumallin jarrut läjään.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests