kaarlo kadetin lelut
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: kaarlo kadetin lelut
Lämmin talvi, hyvin pärjää tällä, öljyjä lisäilty, laturin valo palaa himmeästi eikä edelleenkään vaikuta mihinkään. Pyöränkulmat jäi säätämättä kun molemmat yläpallot, ainakin toinen alapallo ja raidetangon pää todettiin väljiks. Vaihdolla ei oo vielä kiire, leima on syksyllä. Takakontin tiivisteen rasvasin jo alkutalvesta kun jäätyi kiinni heti nollakelissä.
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: kaarlo kadetin lelut
Tuon verran kerkesin tekeen ennen sählynpeluuta.
Tuossa parempi kuva jos joku tarvii halvan perusauton 1,4 bensa/jakoketjukoneella, ei ilmastointia, keskuslukkoa tai s-ikkunoita. On cd-radio, huoltokirja, 2 renkaat (talvirenkaat hyvät peltivanteilla, kesät kohtalaiset aluvanteilla, molemmat koko 14"), vetokoukku. Helmoissa, pyöränkaarissa ruostetta, sisältä siisti, oikean takaoven takana lommo, takapuskurin kiinnitys vähän löysä, isä peruutti puuhun. Myyn isän puolesta tätä.
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: kaarlo kadetin lelut
Hyvin lähtenyt maalit yhden talven aikana, nyt pärjännee taas vuoden, helmat pitää kans hioa ja tällä kertaa massata, viimeks en massannut kun halusin auton väriset niistä mut ei pelkkä maali kestä, loska ja suola jäätyy niin tehokkaasti kiinni. Öljytkin aika vaihtaa ja mittarivaijerin lähtö tarvii uuden o-renkaan. Edellinenkin oli uusi mutta tainnut kuivua avatussa paketissa kun vuotaa.
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: kaarlo kadetin lelut
Kadetin kone hävitti öljynpaineet, savuaa, kilisee eikä kuumana jaksanut enää pyöriä matkalla hankasalmelle, hinattiin kirkonkylän huoltsikan pihaan. Pari päivää jäähyttelin, nyt tikun mukaan öljyä onkin reilusti eikä haise bensalle, kylmänä käynnistyi helposti mut savuten ja kilisten, ei tyhjäkäyntiä joten kone vaihtuu. Kavereilla on lahdessa piristetty kone johon sbc vaihtaa kannentiivisteen ja pytyt tarvii tulirenkaat ja tarkistaa sen kunnon. Kuskaan sen hankasalmelle ja joku vaihtaa sen paikalleen, vesipumppu, jakaja, kaasari otetaan mun koneesta, vakio imusarja ja kaasari vaihtunee myöhemmin ehkä tupliin kunhan saan auton ajettua takas lahteen. Virikoneessa on lisätty puristuksia, jyrkkä nokka tuplakaasareilla, loput tiedot sbc tai olli voi kirjoittaa tänne, tietävät paremmin koneen sisuskaluista. Kuviakin ehkä tulee kun homma edistyy. Nyt ootellaan tiivistesarjaa saksasta, kolisevan koneen voi joskus avata ja kattoo mitä tapahtui.
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: kaarlo kadetin lelut
Siinä kadetin seuraava kone ja joitain osia jotka tarvitaan hajonneesta mukaan. Eli lohko on kadett c:n 1,2, männät 1,2s:n, kannesta otettu siivu pois, jyrkkä nokka, isommat venttiilit. Pyttyihin tarvii sorvata paikat ja tehdä tulirenkaat että vakio kannentiiviste kestää lisääntyneet puristukset. Kaasari on aluksi vakio mut korvataan yhdellä vaakaimutuplalla kunhan löytyy hyväkuntoinen kohtuuhinnalla tai korjaussarja kuluneeseen, imusarja meillä jo on. Tori.fissä jo oli jotain tarjolla.
Re: kaarlo kadetin lelut
Nyt alkais olemaan kone tarkastettu ja kasassa. Lohkohan on 1.2, mikä on porattu ylikokoon ja varustettu 1.2S mallin männillä. Nokka on 290 asteinen R-koneistuksessa aikoinaan vakiosta hiottu keppi. Kone on laakeroitu ja tasapainotettu. Myös nokan laakerit vaihdettiin. Motilla on ajettu jonku aikaa, kunnes kannentiiviste korkkas. Sitten se jäi seisomaan tonne mun varastoon moneksi vuodeksi. Nyt sitten kaivoin sen esiin ja avasin.
Laakerit oli vielä ihan OK kunnossa, joten niille en tehny muuta kun putsasin
Kannentiivisteen pito-ongelmaan tein saman lääkkeen kuin aikoinaan 1.2N turboon, joka oli tossa omassa caravan farmarissa kiinni. Eli jyrsin miggilangalle urat, mitkä painaa kannentiivistettä sylintereiden reunoilta. Tässä kyllä toi lohkon pinta olis kaivannu jo oikasua, mutta veikkaan että pitää noilla liekkirenkailla ja copper gasketilla. Tässähän on aika pirun korkea puristussuhde, mitä en kyllä muista nyt enää ulkoa. Kantta on laskettu reilusti, ja isommat venttiilit täyttää palotilaa..
Tollasen työkalun duunasin porakoneeseen pyöritettäväksi. Sorvin terä kairaa urat lohkon tasoon
Liimasin langat pikaliimalla uriin ja sitten vaan uus kannentiiviste liiman kera paikalleen
Imusarja ja dellorto 40dhla löyty vielä tallin uumenista. Laitoin siihen korjaussarjan(kiihdytyspumpun kalvon ja tiivisteet, o-renkaat ym uusiks)
Suuttimien suoja oli kadonnut johonkin, joten piirsin siitä 3d mallin ja tulostin PETG:stä sopivan kappaleen. Tässä kaasarissa pitäs olla suuttimet ja kurkut just oikeat, kun se on ollu ihan vastaavassa motissa kiinni viimeksi. Oli yllättävän siisti sisältä, vaikka vuosia seisonut. Ilmeisesti oon valuttanu sieltä bensat veke, kun ei sakkaa ollu yhtään.
Kannesta avasin kaikki venttiilit ja läppäsin ne tahnalla, pakoventtiileissä oli tosi pientä syöpymää, mutta ne kyllä sai pois pienellä hieromisella. Toiminee ihan ok. Kanavia olen joskus aikoinaan vähän avartanut ja siistinyt, mut ei mitään hirveen ihmeellsitä
Virranajakaja sai uudet kärjet, kannen ja pyöriän.
Siinähän se olis läjässä, pitää vielä vauhtipyörä & kytkin laittaa kiinni. Nin ja vaihtaa toi kampuran hihnapyörä, se on menny säilytyksessä siirreltäessä linttaan ja on ihan kiero. Onneks niitä pitäs olla varastossa useempi ehjä.
Seuraavaks sitte varmaan koekäynnistystä
Laakerit oli vielä ihan OK kunnossa, joten niille en tehny muuta kun putsasin
Kannentiivisteen pito-ongelmaan tein saman lääkkeen kuin aikoinaan 1.2N turboon, joka oli tossa omassa caravan farmarissa kiinni. Eli jyrsin miggilangalle urat, mitkä painaa kannentiivistettä sylintereiden reunoilta. Tässä kyllä toi lohkon pinta olis kaivannu jo oikasua, mutta veikkaan että pitää noilla liekkirenkailla ja copper gasketilla. Tässähän on aika pirun korkea puristussuhde, mitä en kyllä muista nyt enää ulkoa. Kantta on laskettu reilusti, ja isommat venttiilit täyttää palotilaa..
Tollasen työkalun duunasin porakoneeseen pyöritettäväksi. Sorvin terä kairaa urat lohkon tasoon
Liimasin langat pikaliimalla uriin ja sitten vaan uus kannentiiviste liiman kera paikalleen
Imusarja ja dellorto 40dhla löyty vielä tallin uumenista. Laitoin siihen korjaussarjan(kiihdytyspumpun kalvon ja tiivisteet, o-renkaat ym uusiks)
Suuttimien suoja oli kadonnut johonkin, joten piirsin siitä 3d mallin ja tulostin PETG:stä sopivan kappaleen. Tässä kaasarissa pitäs olla suuttimet ja kurkut just oikeat, kun se on ollu ihan vastaavassa motissa kiinni viimeksi. Oli yllättävän siisti sisältä, vaikka vuosia seisonut. Ilmeisesti oon valuttanu sieltä bensat veke, kun ei sakkaa ollu yhtään.
Kannesta avasin kaikki venttiilit ja läppäsin ne tahnalla, pakoventtiileissä oli tosi pientä syöpymää, mutta ne kyllä sai pois pienellä hieromisella. Toiminee ihan ok. Kanavia olen joskus aikoinaan vähän avartanut ja siistinyt, mut ei mitään hirveen ihmeellsitä
Virranajakaja sai uudet kärjet, kannen ja pyöriän.
Siinähän se olis läjässä, pitää vielä vauhtipyörä & kytkin laittaa kiinni. Nin ja vaihtaa toi kampuran hihnapyörä, se on menny säilytyksessä siirreltäessä linttaan ja on ihan kiero. Onneks niitä pitäs olla varastossa useempi ehjä.
Seuraavaks sitte varmaan koekäynnistystä
Re: kaarlo kadetin lelut
Koekaynnistyskin on tehty, ihan hyvältä kuullosti. Käyttelyn jälkeen vedin kannenpultit vielä momenttiin, nyt pitäs olla valmis asennettavaks
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: kaarlo kadetin lelut
Kone on nyt kiinni autossa ja koelenkki ajettu. Leima kerkes loppuun rempan aikana, maanantaina tarkoitus siirtää kotiin, sitten vielä pientä huoltoa ennen leimalle menoa. Sbc pystytkö laittaan koneen testivideo tänne?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests