Noniin, suunnitelmana olisi vihdoinkin rakentaa autotalli. Aloitus syksyllä 2019 tai keväällä 2020, mutta muutenhan homma on vielä täysin auki.
Käytännössä tarve on majoittaa kaksi käyttöautoa ja pari-kolme euro/japsi kokoluokan harrastepeliä, joista ehkä noin yksi on isommin työn alla kerrallaan. Tietty muutakin työtilaa ois kiva olla polkupyörähuoltoon ja korukivenhiontaan ja sensellaiseen. Ja monta monta kuutiota varastointitilaa kaikelle tarpeelliselle tavaralle.
Tässä on pohdittu vaihtoehtoja tyyliin 2 auton katos ja 2 auton talli, 2 katos 2 talli + kylmä varasto, yksi valtava lämmin halli jne. Jos natsaa niin käyttöullakko romujen säilöntään. Mutta mitäpä te laittaisitte?
Paikka tontilla on suht tasainen / tosi loiva rinne, ja rakennusoikeutta on, niitä ei tarvi hirveästi murehtia. Budjetti riippuu vielä pankin mielipiteestä asiaan, että ihan mitään unelmien formulatallia ei pysty tekemään.
Niin joo ja varmaan ihan perus puurunko ja puuverhous että sopii maisemaan ja lompakkoon, sisälle sitten sopivan kestävä levytys.
Autotalli
Re: Autotalli
Overdriven puolella jos oot niin siellä mulla onkin tallitopicci mutta ainahan nää on semmosia henkilökohtasia mieltymyksiä, eli yhtä ainoaa oikeaa tyyliä ei ookkaan
Mutta pääsääntöisesti homma menee niin että aina se on liian pieni, liian kallis ylläpitää tai kylmä. Mutta tähtää silti siihen että maksimoit budjetin mukaan käytettävät neliöt, teet sen verran korkean että saat parven (itellä sisäkorkeus 4m) ja ehdottomasti lattialämpö.
Tilan malli ja katoksen tarve on paljosti kiinni siitä että tarkeneeko käyttikset ulkonakin? Mutta kyllähän katosta on halvempi rakentaa jos alkaa penniä venyttämään. Itsellä 7x13m sisämitat ja lyhyestä päädystä sivusta sisäänajo ja toisella laidalla kokopitkä parvi 2m leveänä, eli 26m2 parvea. Itsellä siis tallinrakennus kanssa päällänsä, ei siis ole vielä valmis, muuten ois voinu laittaa kuviakin
Itsellä toiselle kohtaa tonttia tulossa myös 3-5 auton katos talvisäilyttämistä varten kun noita romuja tuntuu aina riittävän jotka mielellään sais katon alle
Mutta pääsääntöisesti homma menee niin että aina se on liian pieni, liian kallis ylläpitää tai kylmä. Mutta tähtää silti siihen että maksimoit budjetin mukaan käytettävät neliöt, teet sen verran korkean että saat parven (itellä sisäkorkeus 4m) ja ehdottomasti lattialämpö.
Tilan malli ja katoksen tarve on paljosti kiinni siitä että tarkeneeko käyttikset ulkonakin? Mutta kyllähän katosta on halvempi rakentaa jos alkaa penniä venyttämään. Itsellä 7x13m sisämitat ja lyhyestä päädystä sivusta sisäänajo ja toisella laidalla kokopitkä parvi 2m leveänä, eli 26m2 parvea. Itsellä siis tallinrakennus kanssa päällänsä, ei siis ole vielä valmis, muuten ois voinu laittaa kuviakin
Itsellä toiselle kohtaa tonttia tulossa myös 3-5 auton katos talvisäilyttämistä varten kun noita romuja tuntuu aina riittävän jotka mielellään sais katon alle
Re: Autotalli
Joo (varasto)tilaa ei koskaan ole tarpeeksi, sehän on varma.
Lattialämpö juu, tosin ilmalämpöpumppu tulee varmaan olemaan se varsinainen päälämmönlähde. Töpseleitä seiniin ja valoa kattoon mielummin enemmän kuin vähemmän. Paineilmalinja, nostin, ehkäpä, ehkäpä ei.
Käyttikset tarkenee ja pärjää paremmin katoksessa täällä etelän keleissä. Tosta parvesta en niin tiiä. Ehkä kuitenkin mielummin kylmä käyttöullakko, vanhaan kunnon navetan ylisen tyyliin.
Pitää olla tässä kuntaan yhteyksissä, rakennusjärjestys päivitetään nyt alkuvuodesta. Luin uuden esityksen läpi eikä siellä nyt mitään isompia uudistuksia pitäisi tulla, alle 30 neliöisen katoksen saa näköjään jatkossa rakentaa täälläpäin pelkällä ilmoituksella.
Lattialämpö juu, tosin ilmalämpöpumppu tulee varmaan olemaan se varsinainen päälämmönlähde. Töpseleitä seiniin ja valoa kattoon mielummin enemmän kuin vähemmän. Paineilmalinja, nostin, ehkäpä, ehkäpä ei.
Käyttikset tarkenee ja pärjää paremmin katoksessa täällä etelän keleissä. Tosta parvesta en niin tiiä. Ehkä kuitenkin mielummin kylmä käyttöullakko, vanhaan kunnon navetan ylisen tyyliin.
Pitää olla tässä kuntaan yhteyksissä, rakennusjärjestys päivitetään nyt alkuvuodesta. Luin uuden esityksen läpi eikä siellä nyt mitään isompia uudistuksia pitäisi tulla, alle 30 neliöisen katoksen saa näköjään jatkossa rakentaa täälläpäin pelkällä ilmoituksella.
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: Autotalli
Mun talliin mahtui ostaessa cadillac ja katos sopiva e30 bemarin kokoiselle. Otettiin väliseinä pois ja katokseen ovi, tuli 2:en auton talli ja välikaton päällä mahtuu konttaamaan ja säilömään kevyempää osaa. Entinen puuliiteri täyttyi kahdesta puretusta e30 bemarista aika hyvin, kadetin osat vielä mahtui sekaan. Muista tehdä varastoon riittävän isot hyllyt ennen ku kasaat lattialle tavaraa, helpottaa kulkemista sit kun tarviit sieltä jotain. Lattialämpö vois olla hyväjos tarkoitus tehdä lämmin talli, mukavampi maata auton alla touhuamassa. Mulla kylmä talli jonne laitan sähköpuhaltimen päälle silloin kun touhuan jotain. Tammi/helmikuun pakkasilla välillä turhan kylmää touhua mut pilkkihaalarit, villasukat auttaa asiaa.. Eikä Lahdessa onneks ole pitkiä kovia pakkasjaksoja.
-
- Posts: 169
- Joined: Mon Feb 23, 2015 12:18 am
Re: Autotalli
Unohtui edellisestä että hylly- ja varastotilaa ja hyvät valot tallin katossa on aina tarpeen.
Re: Autotalli
Helppo kysymys: Epoksi vai Mastertop (tai vastaava) lattiaan?
Kavereista puolet on epoksin ja puolet mastertopin kannalla. Nettifoorumit ehkä vähän enemmän mastertopin.
Käyttö on ihan perus harrastetallikäyttöä. Nastarenkailla ei juurikaan pyöritä tallissa, mut katoksessa kyllä. Migillä liimataan ja rälläkällä ajetaan, kipinänkestoa sais olla.
Kavereista puolet on epoksin ja puolet mastertopin kannalla. Nettifoorumit ehkä vähän enemmän mastertopin.
Käyttö on ihan perus harrastetallikäyttöä. Nastarenkailla ei juurikaan pyöritä tallissa, mut katoksessa kyllä. Migillä liimataan ja rälläkällä ajetaan, kipinänkestoa sais olla.
Re: Autotalli
Ite laitoin solmasterin ep10 eikä oo valittamista. Toki hitsatessa tulee niitä tummumia kipinöistä mutta öljyt yms. Ei imeydy toisin kuin mastertopin kanssa
Re: Autotalli
Päädyin nyt siihen, että tallin puolelle tuli sirotepinnoite (Masterdur Q100) ja katoksen puoli säänkestävästä betonista hierrettynä.
Katokseen olisi sinänsä riittänyt normi lattiabetoni, eihän tuolla mitään säärasitusta oikeasti ole. Hintaero oli suht pieni niin laitettiin nyt sitten vimpan päälle.
Katokseen olisi sinänsä riittänyt normi lattiabetoni, eihän tuolla mitään säärasitusta oikeasti ole. Hintaero oli suht pieni niin laitettiin nyt sitten vimpan päälle.
Re: Autotalli
Joo-o. Ekan käyttötalven jälkeen katoksen laatta oli "kuin uusi", pari naarmua nastoista mutta ei muuta. Nyt tokan talven jälkeen molempien autopaikkojen ajourissa tuommoista pikkukoloa, pahempi tällä puolella jossa asuu nastarengasauto, mut samanlaista koloa on myös kitkarenkaisen puolella.
Kyllä tää mun eliniän kestää, mut jännä että meni tuollaiseksi.
Kyllä tää mun eliniän kestää, mut jännä että meni tuollaiseksi.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests