Nyt en kyllä tiiä. Neste ei ollut edes semmosta ruostemuussitöhnää, vaan ihan mustaa, välillä tuli tyhjennellessä lorauksia "normaalin" väristä nestettä, sitten taas mustaa? Nappasen tänään niistä kuvan, on vapaapäivä niin joutaa touhuilemaan. Josko kävis duunista moottorinostimen lainaan, jos ei mene törpötellessä ja krapuloidessa koko viikonloppu niin kerkeis ehkä nostelemaan koneen pois keulilta. Eipä siinä periaatteessa taida olla enää muuta kiinni kuin laatikon pultit ja koneen kannakkeet. Konepellin vois tietysti irrotella pois edestä.
Tässähän tämä menee taas harjoitellessa uusia juttuja
Mercury Monterey -62
Re: Mercury Monterey -62
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: Mercury Monterey -62
ymmärsin ettei tossa menny öljyt harmaiksi tai nesteet kokkeliksi kuten ne menee jos öljyä menee sekaan.
Siihen nesteen pinnalle jää myös yleensä öljykalvo.Sulla ei myöskään tehnyt painetta eli vesiletkut ei ollu pinkeitä....
Laakerointi, hoonaus, rengastus, puristusten mittaus ja siitä laskeskellen mahdollinen kansien höyläys, joku noin 210-215 asteinen performer plus tyyppinen nenä, jakajan huolto/kalibrointi (mulla on muuten jakajapenkki ja ylohkon speksit korteilla) kaasarin perushuolto niin alkaa mörkö liikkumaan.
quadrajetparts myy myös autolite kaasareihin osia.Nykybensalle oon tilaillu sieltä vanhoihin verrattuna 4 numero isommat pääsuuttimet niin pelaa paremmin nykybensalla.
Ja jos päädyt sittenkin uudempaan tekniikkaan niin oon edelleen kiinnostunu tosta moottorista, mulla ei vielä lopu ladoista säilytystila kesken.
Hitsi nyt pitäs löytää omaan ylokiin mercuryn pakosarjat.
Siihen nesteen pinnalle jää myös yleensä öljykalvo.Sulla ei myöskään tehnyt painetta eli vesiletkut ei ollu pinkeitä....
Laakerointi, hoonaus, rengastus, puristusten mittaus ja siitä laskeskellen mahdollinen kansien höyläys, joku noin 210-215 asteinen performer plus tyyppinen nenä, jakajan huolto/kalibrointi (mulla on muuten jakajapenkki ja ylohkon speksit korteilla) kaasarin perushuolto niin alkaa mörkö liikkumaan.
quadrajetparts myy myös autolite kaasareihin osia.Nykybensalle oon tilaillu sieltä vanhoihin verrattuna 4 numero isommat pääsuuttimet niin pelaa paremmin nykybensalla.
Ja jos päädyt sittenkin uudempaan tekniikkaan niin oon edelleen kiinnostunu tosta moottorista, mulla ei vielä lopu ladoista säilytystila kesken.
Hitsi nyt pitäs löytää omaan ylokiin mercuryn pakosarjat.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Re: Mercury Monterey -62
Joo kevyttä viriä mietin, jos ei tuossa koneessa nyt ole pahasti mikään vialla.
Esim. tämmönen nokka: klik, joku 500cfm nelikurkkuinen kaasari ja sille käypänen imusarja, sitten esim. tämmönen jakaja? Puristussuhteen jos tähtäilisi siihen kympin tietämille. Mercurissa ja Fordissa on tosiaan kuulemma erilaiset pakosarjat, vähän jo asiaa Overdriveltä tiedustelinkin, mutta en oikein tajunnut eroa. Pakosarjan tiivisteet kuitenkin ovat samat rokkiauton varaosanumeroiden mukaan. Fordiin kun olis tyrkyllä jos jonkinlaista peltipakosarjaa, Mercuriin aika kehno tarjonta.
Tänään kävin purkamassa startin ja muita pienempiä juttuja edestä pois. Vaihdelaatikon pultteja löysyttelin, koneenkorvien pulttejakin yritin auki vaan ei inahtaneetkaan... Sinne koloseen kun ei minkään lenkkiavainta ihmeellisemmän kanssa mennäkään. Pitää etsiä jostain sopiva suoravartinen lenkkiavain ja siihen sopiva pätkä jatkoa, luulisi lähtevän. Ei sovi lyömäänkään lenkkiä millään, sen verran ahdasta just sillä kohdalla. Sittenpä pääseekin nykimään konetta ylös.
Esim. tämmönen nokka: klik, joku 500cfm nelikurkkuinen kaasari ja sille käypänen imusarja, sitten esim. tämmönen jakaja? Puristussuhteen jos tähtäilisi siihen kympin tietämille. Mercurissa ja Fordissa on tosiaan kuulemma erilaiset pakosarjat, vähän jo asiaa Overdriveltä tiedustelinkin, mutta en oikein tajunnut eroa. Pakosarjan tiivisteet kuitenkin ovat samat rokkiauton varaosanumeroiden mukaan. Fordiin kun olis tyrkyllä jos jonkinlaista peltipakosarjaa, Mercuriin aika kehno tarjonta.
Tänään kävin purkamassa startin ja muita pienempiä juttuja edestä pois. Vaihdelaatikon pultteja löysyttelin, koneenkorvien pulttejakin yritin auki vaan ei inahtaneetkaan... Sinne koloseen kun ei minkään lenkkiavainta ihmeellisemmän kanssa mennäkään. Pitää etsiä jostain sopiva suoravartinen lenkkiavain ja siihen sopiva pätkä jatkoa, luulisi lähtevän. Ei sovi lyömäänkään lenkkiä millään, sen verran ahdasta just sillä kohdalla. Sittenpä pääseekin nykimään konetta ylös.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercury Monterey -62
Tossa ainaki näytti olevan reunimmainen laippa vähän kierossa ja Fordissa suorassa? Niin mä ymmärsin sen. Jos sulla on suoralla laipalla pakosarja ja uudet tiivisteet, peltisarjat ni ei kai sitte pitäs olla epäselvää.
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: Mercury Monterey -62
Nyt pitää muistaa että on kaksi y-lohko moottoriperhettä joissa on samoja osia tosi vähän.
Ford y-block ja Lincoln y-block.
Ensin mainittu tunnetaan y-lohkona ja yleisimmät henkilöautoversioiden iskutilavuudet olivat 292 ja 312.
Lincoln tunnetaan kutsumanimellä ohv-v8 tai lyb eli lincolnyblock.
Lyb koneestakin on truck versioita.
Y ja lyb koneissa on erilainen pakosarja jako.
Mercuryn henkilöautoissa on ollut y-lohkoa 54-62.
Mercuryn henkilöautoissa lyb konetta oli ainoastaan 1957 vuonna tarjolla.
Jos kattoo roskauton sivuilta 57 malliin niin eipä paljo pakosarjantilkettä tarjoilla, eikä muutakaan.
Tietoiskun jälkeen totean että itse laitat mitä tykkäät, mun mielestä hei jakajat ja 4 reikäkaasarit on sun kombinaatiossa kaivoon kaadettua rahaa.
Org osat kuntoon, jakajaan esim cranen tai pertronixin kärjetön muutossarja, tälleen säilyy org looki enkä usko että huomaat käytännön kiihtyvyydessä mitään eroa.Sijottaa nekin säästyneet fyrkat vaikka pakopuolen irtoseeteihin ja kunnollisiin venaohjureihin.
Imu ja syttypuolta on helpompi päivittää sitte vaikka joku toinen talvi, jos siltä tuntuu.
Ford y-block ja Lincoln y-block.
Ensin mainittu tunnetaan y-lohkona ja yleisimmät henkilöautoversioiden iskutilavuudet olivat 292 ja 312.
Lincoln tunnetaan kutsumanimellä ohv-v8 tai lyb eli lincolnyblock.
Lyb koneestakin on truck versioita.
Y ja lyb koneissa on erilainen pakosarja jako.
Mercuryn henkilöautoissa on ollut y-lohkoa 54-62.
Mercuryn henkilöautoissa lyb konetta oli ainoastaan 1957 vuonna tarjolla.
Jos kattoo roskauton sivuilta 57 malliin niin eipä paljo pakosarjantilkettä tarjoilla, eikä muutakaan.
Tietoiskun jälkeen totean että itse laitat mitä tykkäät, mun mielestä hei jakajat ja 4 reikäkaasarit on sun kombinaatiossa kaivoon kaadettua rahaa.
Org osat kuntoon, jakajaan esim cranen tai pertronixin kärjetön muutossarja, tälleen säilyy org looki enkä usko että huomaat käytännön kiihtyvyydessä mitään eroa.Sijottaa nekin säästyneet fyrkat vaikka pakopuolen irtoseeteihin ja kunnollisiin venaohjureihin.
Imu ja syttypuolta on helpompi päivittää sitte vaikka joku toinen talvi, jos siltä tuntuu.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Re: Mercury Monterey -62
Tomaatin öljyt päässy vesien puolelle?
Re: Mercury Monterey -62
Kiitosta Schweinhund tietoiskusta! Josko sitä nokalla ja puristusten nostolla lähtisi virittelemään alkuun. Tuota jakajaa vaan meinasin, että esim. Pertronix lienee sen vajaa 100e, tuo tuuning jakaja tuon pari satasta. Sais sitten varmasti välyksettömän jakajan uusilla tulpanjohdoilla ja kaikella muullakin hilppeillä. Rokkiautossa tosin uudet tulpanjohdot näyttäs olevan alkaen 7,57e /sarja...
Oli siis tarkoitus nostella kerralla koko könttä pois keulilta. Jotenkin illalla innostuin purkamaan kaasarin ja imusarjan pois, sitten samalla tuli nyppästyä kuskin puolen kansi irti. Naarmu tuntuu just niin pahalta kuin kuvassa näytti, tosin se halkeaman näköinen tas olla onneksi vaan joku heijastuma. "Livenä" niitä hoonausjälkiä ei kyllä näkynyt Ikävästi tuntuu sormeen porrasta sylinterin yläpäässä, joten porailuhommiksi taitaa mennä.
Jos vaikka kerkeäisi huomenna irroittamaan toisenkin kannen, nouseepahan mukavammin se loppu kone sieltä kevyempänä. Käytössä halpis IKH moottorinostin, jotenkin vähän pelottaa nostella sillä mitään vähänkään painavampaa...
Oli siis tarkoitus nostella kerralla koko könttä pois keulilta. Jotenkin illalla innostuin purkamaan kaasarin ja imusarjan pois, sitten samalla tuli nyppästyä kuskin puolen kansi irti. Naarmu tuntuu just niin pahalta kuin kuvassa näytti, tosin se halkeaman näköinen tas olla onneksi vaan joku heijastuma. "Livenä" niitä hoonausjälkiä ei kyllä näkynyt Ikävästi tuntuu sormeen porrasta sylinterin yläpäässä, joten porailuhommiksi taitaa mennä.
Jos vaikka kerkeäisi huomenna irroittamaan toisenkin kannen, nouseepahan mukavammin se loppu kone sieltä kevyempänä. Käytössä halpis IKH moottorinostin, jotenkin vähän pelottaa nostella sillä mitään vähänkään painavampaa...
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Mercury Monterey -62
Jotain edistystä.
Kone irti:
"Vähän" on tuota öljykurmua
Kunnon pesu liuottimella ja höyrypesurilla, tuli jopa vähän alkuperäistä maalipintaakin näkyviin:
Kuva vielä seiskapytyn jäljistä:
Huomenna olisi tarkoitus pulttailla koko kikkare moottoripukkiin kiinni. Iltapuhteena voisikin purkaa osiin, josko ensi viikolla saisi vietyä koneistamolle ihmeteltäväksi.
Kone irti:
"Vähän" on tuota öljykurmua
Kunnon pesu liuottimella ja höyrypesurilla, tuli jopa vähän alkuperäistä maalipintaakin näkyviin:
Kuva vielä seiskapytyn jäljistä:
Huomenna olisi tarkoitus pulttailla koko kikkare moottoripukkiin kiinni. Iltapuhteena voisikin purkaa osiin, josko ensi viikolla saisi vietyä koneistamolle ihmeteltäväksi.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Mercury Monterey -62
Kone isketty pukkiin ja purettu aika pitkälle. Alkaa olla muuten suht raskas käyttää tuo Photobucket kaikkine mainoksineen...
Osia tuli eilen putsailtua elektrolyysillä. Vesipumppu ja kampuran hihnapyörä kävi kylvyssä, tässä vuorossa ensin mainittu.
Lähtökohta:
Kylvyssä:
Noin kolme tuntia ollut rypemässä. Väristä päätellen jotain on irronnut
Kylvystä nostettuna ja vedellä huuhdottuna, mustaksi muuttui:
Musta pinta lähteekin sitten mukavasti teräsharjalla hinkkaamalla, noin vartin verran meni että sai tähän kuntoon. Pumpun sisäpuolella jotain vähän tiukempaa paskaa mihin ei elektrolyysi tehonnut, näkee tuosta alavesiputken lähdöstä:
Virtalähteenä toimi ihan normaali halpis 12V autoakkulaturi, kappaleet sijoitettu siten että virtaa noin 2A. Nesteenä kidesoodaliuos perstuntumalla sotkettuna, tokmannilla makso joku 5e/kilo tuo kidesooda Tänään vois käydä putsailemassa imusarjan ja jakopään kopan samalla konstilla. Ei toki ole hiekkapuhalluksen voittanutta, mutta ihan kelpo menetelmä mielestäni kuitenkin. Saa nähdä uittasko koko lohkonkin jossain vaiheessa
Sitten pitäisi keksiä joku hyvä maali moottorin maalaukseen. VHT spray ei sitä ollut, Amazonin koneesta rapsahtelee jo nyt mukavasti maalit pestessä vaikka oli kyllä kunnolla putsattu ennen maalaamista... Ruiskulla jos vaikka tempasis jonkun polyuretaanimaalin.
Osia tuli eilen putsailtua elektrolyysillä. Vesipumppu ja kampuran hihnapyörä kävi kylvyssä, tässä vuorossa ensin mainittu.
Lähtökohta:
Kylvyssä:
Noin kolme tuntia ollut rypemässä. Väristä päätellen jotain on irronnut
Kylvystä nostettuna ja vedellä huuhdottuna, mustaksi muuttui:
Musta pinta lähteekin sitten mukavasti teräsharjalla hinkkaamalla, noin vartin verran meni että sai tähän kuntoon. Pumpun sisäpuolella jotain vähän tiukempaa paskaa mihin ei elektrolyysi tehonnut, näkee tuosta alavesiputken lähdöstä:
Virtalähteenä toimi ihan normaali halpis 12V autoakkulaturi, kappaleet sijoitettu siten että virtaa noin 2A. Nesteenä kidesoodaliuos perstuntumalla sotkettuna, tokmannilla makso joku 5e/kilo tuo kidesooda Tänään vois käydä putsailemassa imusarjan ja jakopään kopan samalla konstilla. Ei toki ole hiekkapuhalluksen voittanutta, mutta ihan kelpo menetelmä mielestäni kuitenkin. Saa nähdä uittasko koko lohkonkin jossain vaiheessa
Sitten pitäisi keksiä joku hyvä maali moottorin maalaukseen. VHT spray ei sitä ollut, Amazonin koneesta rapsahtelee jo nyt mukavasti maalit pestessä vaikka oli kyllä kunnolla putsattu ennen maalaamista... Ruiskulla jos vaikka tempasis jonkun polyuretaanimaalin.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Mercury Monterey -62
Lohkon putsasin samalla kaavalla kuin edellisetkin osat. Iso jäteastia toimi altaana. Aikaa meni nyt vähän enemmän liotellessa, olihan puhdistettavaa pinta-alaakin enemmän, kuten myös nestettä. Jotain 12h oli likoamassa. Väristä päätellen saattoi jotain irrotakin... Huuhdeltaessa vesitilasta lähti aika sakeaa tavaraa.
Tässä lohko putsattuna teräsharjalla, saapi kelevata. Toki vielä ennen maalausta puhdistus kunnon myrkyillä.
Alakerran osat vein koneistamolle. Siellä selvisi, että lohko onkin porattu jo .030 ylikokoon ja kolme sylinteriä on putkitettu. Välykseksi sai mitattua 0.07-0,15mm. Saattaisi kuulemma mennä vielä noinkin (hoonattuna ja rengastettuna), mutta koneistaja suositteli poraamista .040 ylikokoon.
Koneistaja näki heti metrin päästä, että nokka-akseli on loppuun ajettu paska. Eipä tarvii miettiä enää, että laittaako sitäkään paikalleen. Osaisko joku sanoa, että oisko tämä hyvä nokka mietoon viritykseen, että pelaisi vielä vakiokaasarin kanssa? Schweinhund? http://www.ebay.com/itm/Ford-Mercury-27 ... JK&vxp=mtr
Tarkoittaneeko tuo 010 alikokoa? Overdrivellä joku arvaili, että ei välttämättä tarkoita, jos ei ole selkeää pistettä (.) tuon nollayksnollan edessä
Tässä lohko putsattuna teräsharjalla, saapi kelevata. Toki vielä ennen maalausta puhdistus kunnon myrkyillä.
Alakerran osat vein koneistamolle. Siellä selvisi, että lohko onkin porattu jo .030 ylikokoon ja kolme sylinteriä on putkitettu. Välykseksi sai mitattua 0.07-0,15mm. Saattaisi kuulemma mennä vielä noinkin (hoonattuna ja rengastettuna), mutta koneistaja suositteli poraamista .040 ylikokoon.
Koneistaja näki heti metrin päästä, että nokka-akseli on loppuun ajettu paska. Eipä tarvii miettiä enää, että laittaako sitäkään paikalleen. Osaisko joku sanoa, että oisko tämä hyvä nokka mietoon viritykseen, että pelaisi vielä vakiokaasarin kanssa? Schweinhund? http://www.ebay.com/itm/Ford-Mercury-27 ... JK&vxp=mtr
Tarkoittaneeko tuo 010 alikokoa? Overdrivellä joku arvaili, että ei välttämättä tarkoita, jos ei ole selkeää pistettä (.) tuon nollayksnollan edessä
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests