Hiontavärillä suoraks <3
Ihan parasta.
Mercury Monterey -62
Re: Mercury Monterey -62
BMW M5 SBC 1993
Re: Mercury Monterey -62
Pitkähkön hiljaiselon jälkeen rupesin fiksailemaan tätäkin. Kerkes olla myynnissäkin, vuan eipä kelevanna kellekkään niin tehdään itse. Josko sitä tulevan kesän ainakin kokeilisi tätä jenkkitouhua
Aloitin startin kaapeleista, aina savus niin pirusti startatessa. Eikä ihme, alkujaan melko rimpulat piuhat ja hapettumat vielä siihen päälle. 25mm2 hitsauskaapelista tein uudet, löyty sopivasti punaisenakin Kuva johdoista, toiset uusia, toiset vanhoja:
Kaasarin putsasin/putsautin (käytin pienkonehuollossa ultraäänipesussa). Purkaessa kiihdytyspumpun kalvo ainakin osoittautui sököksi, lisäksi kaasarin sisus oli aikalailla paskanen. Laitoin kasaan korjaussarjan kanssa ja yritin saada säätöihin. Suurinpiirtein toimiva siitä tuli, vielä käy rikkaalla mutta luulisin, että automaattiryypyn säädöt ovat pielessä. Nyt käy jopa tyhjääkin, ja raaskii polkasta kaasun pohjaan ilman sammumista! Holleyn paineensäätimen laitoin myös.
Laturihan tuossa oikkuili, ja sen otinkin seuraavaksi työn alle. Latasi tyhjäkäynnillä jonkun 13V, kaasua paineli niin nousi kuuteentoista, jopa ylikin. Jännitteensäädin siis sökö.
Säätimen kopasta tiiviste sökö, päästänyt kosteuden sisään ja sitten mädäntynyt. Laturinkin käytin auki, hiilet, laakerit ja kaikki ok, todella likainen vaan. Arvelinkin viskata tasavirtakikkareen Haapolampeen ja laitan tilalle vaihtovirtavermeet. Talvilomaviikko tässä juuri alkoikin sopivasti
Aloitin startin kaapeleista, aina savus niin pirusti startatessa. Eikä ihme, alkujaan melko rimpulat piuhat ja hapettumat vielä siihen päälle. 25mm2 hitsauskaapelista tein uudet, löyty sopivasti punaisenakin Kuva johdoista, toiset uusia, toiset vanhoja:
Kaasarin putsasin/putsautin (käytin pienkonehuollossa ultraäänipesussa). Purkaessa kiihdytyspumpun kalvo ainakin osoittautui sököksi, lisäksi kaasarin sisus oli aikalailla paskanen. Laitoin kasaan korjaussarjan kanssa ja yritin saada säätöihin. Suurinpiirtein toimiva siitä tuli, vielä käy rikkaalla mutta luulisin, että automaattiryypyn säädöt ovat pielessä. Nyt käy jopa tyhjääkin, ja raaskii polkasta kaasun pohjaan ilman sammumista! Holleyn paineensäätimen laitoin myös.
Laturihan tuossa oikkuili, ja sen otinkin seuraavaksi työn alle. Latasi tyhjäkäynnillä jonkun 13V, kaasua paineli niin nousi kuuteentoista, jopa ylikin. Jännitteensäädin siis sökö.
Säätimen kopasta tiiviste sökö, päästänyt kosteuden sisään ja sitten mädäntynyt. Laturinkin käytin auki, hiilet, laakerit ja kaikki ok, todella likainen vaan. Arvelinkin viskata tasavirtakikkareen Haapolampeen ja laitan tilalle vaihtovirtavermeet. Talvilomaviikko tässä juuri alkoikin sopivasti
Last edited by GeneralO on Tue Feb 09, 2016 1:50 am, edited 1 time in total.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercury Monterey -62
Kuvat ei toimi. Mutta hyvä hommeli että saatu autoa etiäpäin.
E: Rupes toimimaan viestin kirjotuksen aikana
E: Rupes toimimaan viestin kirjotuksen aikana
Re: Mercury Monterey -62
No minulla ei nyt näkynyt aijaa.com on sitten vissiin vähän tuommonen... Uppasin kuvat photobuckettiin ja vaihdoin linkit, pitäisi toimia.
Tänään kävin uuden laturin. Vaihtovirta ja 70A, pitäisi riittää. Valmetista! Tässä vanaha ja uusi mötikkä, muuten suht painava tuo vanha!
Kiinnikkeetkin tein jo uudelle laturille, aika hyvin sai hyödynnettyä vanhoja. Piti vaan 8mm "speiserit" tehdä lattaraudasta ja vähän hitsiä, niin homma oli valmis, Nyt jäi maalit kuivumaan, huomenna asentelen paikalleen. Johdotukset huomenna myös, kävin ostamassa lisää tuota punaista hitsauskaapelia. Perhana että onkin muuten hyvää tähän hommaan tuo hitsikaapeli, taipuu hyvin ja helppo käsitellä, eikä hinnan kiroissa.
Joutessani rupesin tekemään pissapoikajärjestelmää, kesken jäi vielä. Aikalailla samaa tyyliä kun amatsoniin tuli tehtyä, on vaan yrttisempi ja eläimellisempi Siitä lisää tuonnempana, jahka valmistuu.
Tänään kävin uuden laturin. Vaihtovirta ja 70A, pitäisi riittää. Valmetista! Tässä vanaha ja uusi mötikkä, muuten suht painava tuo vanha!
Kiinnikkeetkin tein jo uudelle laturille, aika hyvin sai hyödynnettyä vanhoja. Piti vaan 8mm "speiserit" tehdä lattaraudasta ja vähän hitsiä, niin homma oli valmis, Nyt jäi maalit kuivumaan, huomenna asentelen paikalleen. Johdotukset huomenna myös, kävin ostamassa lisää tuota punaista hitsauskaapelia. Perhana että onkin muuten hyvää tähän hommaan tuo hitsikaapeli, taipuu hyvin ja helppo käsitellä, eikä hinnan kiroissa.
Joutessani rupesin tekemään pissapoikajärjestelmää, kesken jäi vielä. Aikalailla samaa tyyliä kun amatsoniin tuli tehtyä, on vaan yrttisempi ja eläimellisempi Siitä lisää tuonnempana, jahka valmistuu.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Mercury Monterey -62
Laturi asennettu, ja toimiikin vielä.
Viikonloppuna laittelin uudet tulpat, vanhat oli aikalailla loppu
Kylläpä parani käynti uusien tulppien myötä Venttiilitkin säädin, varmaan yli milli oli välystä joissain venttiileissä konehuoneen äänet vaimeni varmaan puoleen. Venttiilikoppien tiivisteet oli aika loppu, mureni käsiin irrotellessa. Us-partsilta tuli uudet.
Venttiilithän piti säätää lämpimällä koneella, ajelin sitten mökkitietä edestakaisin ja samalla otin vähän videota. Oli vähän penkka jäässä...
https://www.youtube.com/watch?v=IXI1sO8 ... e=youtu.be
Vähän lähti ameriikan sepän kittipaikat repeilemään
Joutessani rupesin väsäilemään ovipahveja, vanahat aika rumassa kunnossa jo. Ruman väriset, likaiset ja vääntyilleet.
Kaavat vanhasta
Kaavojen mukaan 10mm superlonista pehmusteet
Kaavojen mukaan sitten keinonahatkin sopivalla saumavaralla, sitten ompelua. Keinonahka ja superloni päällekkäin, sitten ompelukoneella kuviota.
Terenauhat tein myös punaisesta keinonahasta, sisälle ohkasta sähköjohtoa
Sittenpä tuossa ei ois enää kuin liimata kiinni vaneriin, jotka on vielä ostamatta Tällä kylällä höyläämöt pistäneet laput luukulle, niin on vähän hankala löytää vaneria.
Koska pakoputkituunaus on aina siistiä, niin kävin tänään ostamassa pari ovaalia läpihuutavaa pönttöä. Jee.
Viikonloppuna laittelin uudet tulpat, vanhat oli aikalailla loppu
Kylläpä parani käynti uusien tulppien myötä Venttiilitkin säädin, varmaan yli milli oli välystä joissain venttiileissä konehuoneen äänet vaimeni varmaan puoleen. Venttiilikoppien tiivisteet oli aika loppu, mureni käsiin irrotellessa. Us-partsilta tuli uudet.
Venttiilithän piti säätää lämpimällä koneella, ajelin sitten mökkitietä edestakaisin ja samalla otin vähän videota. Oli vähän penkka jäässä...
https://www.youtube.com/watch?v=IXI1sO8 ... e=youtu.be
Vähän lähti ameriikan sepän kittipaikat repeilemään
Joutessani rupesin väsäilemään ovipahveja, vanahat aika rumassa kunnossa jo. Ruman väriset, likaiset ja vääntyilleet.
Kaavat vanhasta
Kaavojen mukaan 10mm superlonista pehmusteet
Kaavojen mukaan sitten keinonahatkin sopivalla saumavaralla, sitten ompelua. Keinonahka ja superloni päällekkäin, sitten ompelukoneella kuviota.
Terenauhat tein myös punaisesta keinonahasta, sisälle ohkasta sähköjohtoa
Sittenpä tuossa ei ois enää kuin liimata kiinni vaneriin, jotka on vielä ostamatta Tällä kylällä höyläämöt pistäneet laput luukulle, niin on vähän hankala löytää vaneria.
Koska pakoputkituunaus on aina siistiä, niin kävin tänään ostamassa pari ovaalia läpihuutavaa pönttöä. Jee.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercury Monterey -62
Pari ovaalia läpivirtausta vaan akselinylityksen jälkeen on ainaki Falconissa ihan parasta, se saundi on kaikinpuolin vaan vitun hyvä ja maantiellä tosi hiljanen
Hitto ku osais napsia samallalailla sisustaa ku sinä Saishan tuota opeteltua ku hommais vehkeet mutta..
Hitto ku osais napsia samallalailla sisustaa ku sinä Saishan tuota opeteltua ku hommais vehkeet mutta..
Re: Mercury Monterey -62
Pikku-Kalle wrote:Pari ovaalia läpivirtausta vaan akselinylityksen jälkeen on ainaki Falconissa ihan parasta, se saundi on kaikinpuolin vaan vitun hyvä ja maantiellä tosi hiljanen
Hitto ku osais napsia samallalailla sisustaa ku sinä Saishan tuota opeteltua ku hommais vehkeet mutta..
Tjoo nyt on semmoset isohkot mitkälie kammiovaimentimet keskellä autoa. Ottas kuitenkin töyssyyn kiinni kun madaltelee. Lähinnä sen takia arvelin itse siirrellä pöntöt akselin taakse, mutta en ajatellut siirrolla olevan vaikutusta ääniin mutta kyllähän se vaikuttaa kun järjen kanssa miettii. No hyvä, jos parempaan päin muuttuu
Tämmöset ostin, Fenno merkiltänsä, eli ihan kotimaista tuotantoa:
Iskin kaljapurkin hahmottamaan kokoluokkaa.
Keulille iskin sitten vähän ärhäkämmän putelin pissapojan säiliöksi, vähä niinku amatsonissa sille teline, vielä maalaamatta:
Kaveri ehdotti, jotta laitella valo koko teokseen. Pitihän se kokeilla, mutta enpä taida laittaa lopulliseen versioon, männöö jo liiallisuuksiin:
Kannattaa kokeilla tuota ompelemista, varsinkin jos löytyy joku joka vähän alkuun neuvoo Turhaa kangasta löytyy varmasti kaikilta, harjoittelee ensin niihin, sitten kun alkaa homma onnistumaan niin siirtyy "oikeisiin" materiaaleihin. Tarkkuutta vaan ja ei hötkyilyä, niin pääsee jo pitkälle. Eihän sitä tiiä, vielähän tuo oma tekele voi mennä liimausvaiheessa vituiks, sen näkee viikonloppuna
Edit: kerronpa vielä tästäkin, kun on niin viimesen piälle hieno viritys. Hyppyjohto volttimittarille jostain (jatkuvasta virrasta), josta sitten hyppyvirta riittävän isolle pissapojan katkaisijalle Itseasiassa luulin ensin, että tuo on töötin katkaisija, koska kuului kova rääkäisy kun paineli tuota nappia, mutta se olikin paska pissapojan moottori joka huuti! Melekonen viritys...
Arvatkaapa että jääkö nuo tuohon...
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Mercury Monterey -62
Nyt ois eka paffi valmis. Vanerista leikkelin taustalevyn, mallina vanha pahvi.
Liimasin verhoilun vaneriin kahdessa osassa, ensin musta ja sitten punainen. Punaisen ja mustan sauma piti saada osumaan tarkasti punaista osiota kiertävän kromilistan alle, onnistui kun nitojalla ensin paukutteli mustan rätin kiinni tuosta keskiosasta, hankala selittää mutta kuvasta selvinnee ajatus:
Sitten vuan liimmoo. Kolmessa erässä liimasin mustan osion, eipähän kiireen takia ainakaan mennyt pilalle
Musta liimattu, sitten punainen. Sekin ensin nitojalla kiinni yhdeltä reunalta, jonka jälkeen kiinnitys liimalla
Sitten kromilista kiinni putsailun jälkeen, ja reunojen taittelu vanerin takapuolelle, liimalla ja niiteillä kiinni nekin. Tässä uus ja vanahakin vielä:
Kuvassa näkyykin, että yläreuna jäi vähän muhkuraiseksi. Mutta eipä haittaa, kun jää listan alle piiloon. Uudet ovipahvit saa kaverikseen mexico-vilttipenkit sekä punaiset sisustahilppeet, mm. kojiksen, ratin, sivuikkunoiden ja ovipahvien väliin jäävät listat yms. Pitää vaan autoväri Hirvoselta käydä etsimässä sopiva sävy, lähelle tuota keinonahan punaista.
Ennee ei ois tehä kun loput kolme noo ne menee jo nopeammin.
Uudet renkaatkin on tulossa, eteen 215/70-15 ja taakse 225/70-15. Valkoraitaiset nankikankit saa riittää köyhälle. Oisin ottanu eteen 205/75, mutta ei saanut sitä valkoraitaversiona. Alkuun päästellään noilla mustilla peltivanteilla, pitää myöhemmin katsella hommaisko jotkut muut. Meinasin jossain välissä, että ois noista nykyisistä muokannut umpivanteet ja takavanteet levittänyt, muita eipä nyt taida ainakaan tulevalle kesälle keretä...
Liimasin verhoilun vaneriin kahdessa osassa, ensin musta ja sitten punainen. Punaisen ja mustan sauma piti saada osumaan tarkasti punaista osiota kiertävän kromilistan alle, onnistui kun nitojalla ensin paukutteli mustan rätin kiinni tuosta keskiosasta, hankala selittää mutta kuvasta selvinnee ajatus:
Sitten vuan liimmoo. Kolmessa erässä liimasin mustan osion, eipähän kiireen takia ainakaan mennyt pilalle
Musta liimattu, sitten punainen. Sekin ensin nitojalla kiinni yhdeltä reunalta, jonka jälkeen kiinnitys liimalla
Sitten kromilista kiinni putsailun jälkeen, ja reunojen taittelu vanerin takapuolelle, liimalla ja niiteillä kiinni nekin. Tässä uus ja vanahakin vielä:
Kuvassa näkyykin, että yläreuna jäi vähän muhkuraiseksi. Mutta eipä haittaa, kun jää listan alle piiloon. Uudet ovipahvit saa kaverikseen mexico-vilttipenkit sekä punaiset sisustahilppeet, mm. kojiksen, ratin, sivuikkunoiden ja ovipahvien väliin jäävät listat yms. Pitää vaan autoväri Hirvoselta käydä etsimässä sopiva sävy, lähelle tuota keinonahan punaista.
Ennee ei ois tehä kun loput kolme noo ne menee jo nopeammin.
Uudet renkaatkin on tulossa, eteen 215/70-15 ja taakse 225/70-15. Valkoraitaiset nankikankit saa riittää köyhälle. Oisin ottanu eteen 205/75, mutta ei saanut sitä valkoraitaversiona. Alkuun päästellään noilla mustilla peltivanteilla, pitää myöhemmin katsella hommaisko jotkut muut. Meinasin jossain välissä, että ois noista nykyisistä muokannut umpivanteet ja takavanteet levittänyt, muita eipä nyt taida ainakaan tulevalle kesälle keretä...
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Mercury Monterey -62
Se on kova väsäämään sisustaa
Levitä pellit taakse, se on ihan parasta siistiin autoon ku on pillereillä olevat leveet pellit. Mopar-ukot tämän jo tietää.
Levitä pellit taakse, se on ihan parasta siistiin autoon ku on pillereillä olevat leveet pellit. Mopar-ukot tämän jo tietää.
Re: Mercury Monterey -62
Jotain pikkujuttuja saatu tehtyä. Takakyljen maalasin, jonkinlaiset pakoputket sain räkästyä kasaan (rumat, mutta toimii), konepellin laitoin paikalleen yms. pikkujuttua. Leimaakin yritin saada, mutta sain vain pitkän vikalistan etuiskarit, pohjaanlyöntikumit ja tuulilasi menee vaihtoon, käsijarru ei ota kuin toiselle puolelle ja ajovalot näyttää taivaalle. Etuiskarit tuli jo uspartsilta (samalla tilasin uuden bensapumpun, Carterin, vanhan epäilyttävältä näyttävän mr. gasketin kiinamuovipaskan tilalle), pohjaanlyöntikumit saanee ihan paikallisesta varaosapuljusta, seisontajarru korjaantunee herkistelemällä, pohjaanlyöntikumit saa paikallisesta varaosapuljusta muutamalla eurolla, kaverilta lainaan matolaatikon jolla säädellä valot kohdilleen. Tuulilasiahan nyt ei saa tähän hätään mistään, mutta onneksi siitä tulikin vain huomautus. Pitänee soitella Kuttilaan ja kysellä sieltä uutta lasia. Jonniinverran on siis leimalle tekemistä, mutta ei kuitenkaan mahdottomia. Leimareissulla auto toimi vaan he-le-ve-tin huonosti, ihan järjetön nuhapumppu... Meinas sammua pieniinkin mäkiin, ja kiihtyvyys todella onneton. Vaan eipä tuolla ole päässyt vielä ajelemaankaan kunnolla leimanpuutteen vuoksi, niin paha on ollut korjata kun ei kaikki viatkaan tiedossa. Pitänee kaasarin bensapintaa säädellä alemmas ja sytytys katsoa lampun kanssa kohilleen.
Ja sitten kuvatuksia. Kylki maalattuna ja suojaukset juuri poistettu. Semmonen "melkein" hyvä keli maalata pihalla, muutamat tuulenpuuskat mutta ei roskia lakkapurkkia varuilta lämmittelin ennen maalausta, että ei ihan niin herkkään valuisi viileällä kelillä.
Näkymä seuraavana päivänä, aplariksihan se sitten veti vissiin kun ei päässyt kuivumaan tarpeeksi korkeassa lämpötilassa, ja tavaraa kuitenkin monta kerrosta? Entiiä. Mutta onneks koko autossa paska maalipinta jo ennestään, niin ei pistä silmään. Enemmän ois pistänyt silmään, jos olisi tullut hyvä pinta
Kuva leimareissulta, auto pestynä. Ihan hyvin sattu tuo takakyljen sävy, ei sävyero hirveämmin hypi silmille.
Nyppäsin leimalle sisemmät umpiot pois keulilta, toisessa kun oli lasissa reikä ja heijastinosa ruosteessa. Ois vaan tullut huomautus lappuihin. Jostain syystä tykästyinkin tuohon "sinkkuvaloluukkiin", josko jättäskin sisemmät valot kokonaan pois ja tekis putkimaskin? Eihän nyt kesäautossa muutenkaan ylimääräsiä valoja tarvi!
Tässä vielä uuvet etuiskarit ja bensapumppu
Penkkien meksiko-viltitkin tuli, pitää laitella paikalleen jahka on nuo isoimmat paskahaalarihommat tehty ensin. Vähän on flunssa ollut nyt taas riesana, niin ei jaksa hallille mennä. Josko kuitenkin ennen vappua saisi leiman.
Ja sitten kuvatuksia. Kylki maalattuna ja suojaukset juuri poistettu. Semmonen "melkein" hyvä keli maalata pihalla, muutamat tuulenpuuskat mutta ei roskia lakkapurkkia varuilta lämmittelin ennen maalausta, että ei ihan niin herkkään valuisi viileällä kelillä.
Näkymä seuraavana päivänä, aplariksihan se sitten veti vissiin kun ei päässyt kuivumaan tarpeeksi korkeassa lämpötilassa, ja tavaraa kuitenkin monta kerrosta? Entiiä. Mutta onneks koko autossa paska maalipinta jo ennestään, niin ei pistä silmään. Enemmän ois pistänyt silmään, jos olisi tullut hyvä pinta
Kuva leimareissulta, auto pestynä. Ihan hyvin sattu tuo takakyljen sävy, ei sävyero hirveämmin hypi silmille.
Nyppäsin leimalle sisemmät umpiot pois keulilta, toisessa kun oli lasissa reikä ja heijastinosa ruosteessa. Ois vaan tullut huomautus lappuihin. Jostain syystä tykästyinkin tuohon "sinkkuvaloluukkiin", josko jättäskin sisemmät valot kokonaan pois ja tekis putkimaskin? Eihän nyt kesäautossa muutenkaan ylimääräsiä valoja tarvi!
Tässä vielä uuvet etuiskarit ja bensapumppu
Penkkien meksiko-viltitkin tuli, pitää laitella paikalleen jahka on nuo isoimmat paskahaalarihommat tehty ensin. Vähän on flunssa ollut nyt taas riesana, niin ei jaksa hallille mennä. Josko kuitenkin ennen vappua saisi leiman.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests