S-10 '88 Blazer 4x4

Talleissa tapahtuu? Kaikenlaiset projektit tänne

Moderators: sbc350, Luke

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Thu Sep 17, 2015 2:26 pm

Rockautosta tuli roinaa. Takajarruihin kengät, pidikevermeet, automaattisäädöt sekä käsijarrun vaijerit. Niin ja sytytystulpat oli samas läjäs

Image

Eilen hajos sitten flektin kytkin, pyörii täysiä mukana, ei voi kierrättää kuin 3000rpm ettei lähde koko mylly lentoon :lol:

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Sun Sep 20, 2015 6:16 pm

Heitin kiinni leikanneen viskon ropelleineen mäkeen ja asensin yhden pikkusen sähköflektin mikä löyty tallin perukoilta.

Image

Kytkimen otin varaosa-autosta, entinen takalasin pyyhkimen vipu. Lisäsin vielä merkkivaloksi vihreän ledin. Eli tuosta kytkimestä saa flektin pakkopäälle, muuten pyörii automaattisesti. Tosin vielä en ole laittanu anturia mikä kytkis hyrrän päälle, jospa siihen ehtis huomenna paneutumaan. Mittailin että tuossa 4.3 blazerissä on 70mm leveempi alumiinisyyläri, täytynee 3.4L moottoriswapin yhteydessä varmaan se sujauttaa tuonne keulille isomman flektin kera 8-) Releeksi laitoin 125a kestävän bossin eli pitäs jaksaa pyörittää sitten isompaakin hyrrää.

Image

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Mon Sep 21, 2015 6:59 pm

Sellanen tuli anturin paikasta ylävesiletkuun
Image

Tosin tein hitusen liian isosta putkesta ton, sai tunkea huolella et meni paikoilleen. Taidan tehdä vielä toisen pienemmästä putkesta.. ei tullu sit mitattua et paljon tuossa on letkun halkaisia, olikin pienempi mitä noissa isommissa moottoreissa oon tottunu näkemään.
Tallin perukoilta löydetty anturi on just sopiva, lähtee käyntiin 90 asteessa ja lopettaa 87-86 tienoilla. Eli ei siis normiajossa pyöri kun pysyttelee 80 asteen pinnassa, sitten kun valoihin pysähtyy ym niin lähtee ropelli päälle.

Tuli Eee-pc:lle korvaaja, kun sain kaikki eprommin poltto ja ruiskujen säätöohjelmat toimimaan windows 7:ssa. Thinkpadin telakassa on lpt ja com portit suoraan, ei ota häiriötä niin helposti kun usb adapterilla. Akkukin kestää yli 7h.. :shock:
Image

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Tue Jan 19, 2016 10:17 pm

Noniin forumi taas natsaa ja tässä mitä on tullu blazerille tehtyä. Eli sain nyt hankittua sen "uuden" motin, 3.4L 60degree v6. Eli ulospäin ihan sama patti kuin tuo nykyinen 2.8kin.

'93 ponusta lähti siis tämä motti
Image


Kelkka alas ja kone irti
Image

Image


Sitten vanha pois
Image


Askit irrotettu
Image


Vähän on öljymössöllä konehuonetta merkannut 460tkm aikana..
Image


Orressa kiikkuu
Image


Avasin venttiilikopat ja oli kyllä ihan tajuttomassa mönjässä koko kone, ei ihme että nakutti kylmänä
Image



Sitten uuden koneen kimppuun..
Vanhasta koneesta tuli uuteen imusarja ja apulaitteet koska ruisku pysyi samana TBI:nä
Image


Jakopään ketjunkiristin oli murtunut, joten tilasin uuden jakopään
Image


Laakerit oli kaikki tosi siistejä, tällähän on siis ajettu vain 165tkm
Image


Nostajalaaksokin oli lähes karstaton. Tsekkasin ja putsailin nostajat. Otin myös nokan ulos ja katoin että laakerit ja nokat oli kunnossa.
Image


Pakosarjat jäi 3.4 malliseksi, EGR reikään tein peitelevyn.
Image


Nokkalinjan takapään peitelevy oli vuotannu, siihen piti dunaa kumikorkkitiivisteestä uusi tiiviste
Image

Image


Tulpat oli ihan sairaan karseen näköset, yhdestä katkesi jopa kierre kanteen!
Image


Onneks se lähti vastakierretapilla pois
Image


Uudet venttiilienohjurien kumit tuli myös vaihdettua, tosi kovettuneet olivatkin.
Image

Image


Tässä 3.4 mallisessa koneessa oli isompi reikä pickupille, joten hitsasin vanhan koneen imusuppilon tuohon pumpun
sisään menevään osaan kiinni. Tämä siksi kun piti öljypohja vaihtaa vanhasta koneesta ja se olis syvempi kun firebirdissä
Image


Yllätyin suuresti kun vakio pakoputki kävi suoraan noihin 3.4 litrasen pakosarjoihin, hyvä niin,
ei tarvinnut alkaa säveltämään putkistoa(vielä)..
Image


Vanhan koneen öljynpainevermeet kävi uuteen kun laitoin vain 2 adapteria
Image


Vauhtipyöräkin on nyt koneistettu suoraksi niin ei tule enää kytkinongelmia..
Image


Uusi jakopää paikallaan
Image


Vesipumppu vanhasta koneesta(pidempi kuin 3.4litrasen oma), joka olikin suht tuore kampe kun se siihen vaihdettiin tovi takaperin
Image


Kone nipussa ja paikallaan, odottamassa apulaitekehtoja ym tilpehööriä
Image


Vaihdelaatikosta kuului pientä ääntä jälleen niin päätin tarkistaa sen. Ja olihan sen input shaftin laakeri taas vähän karun näkönen.
Ei kyllä hajua mikä sen rikko, nypyttävä kytkin? Huono laatuinen laakeri? Asennusvirhe? Preloadit koitin laittaa ohjeen mukaan. Noh
tilasin uuden laakerin rockautosta ja nyt on se asia taas hetken ainakin kunnossa..

Image

Image

Image


Jakolaatikkohan on ulissu pitkään nelivedolla ja päätin nyt varaosa-auton isommasta askista vaihtaa ketjun siihen, kun tuo samanlainen
sattu olemaan. Eipä se kyllä ulinaan auttanu. Seuraavaks pitäs vissiin sit kattoo saisko tuon pikkuaskin hännän sovitettua tuohon isompaan.
Sais nopeusmittarin vaijerille paikan. Muutenhan toi uudempi/isompi on bolt on paikoilleen..

Image


Askit vertailussa
Image

Yksi neulalaakeri on vaihtamatta tuohon vanhaan orkkis jakoaskiin, liekkö se sitten ääntää?


Veeti oli toki asentamassa vaihdelaatikoita paikoilleen
Image


Sitten onkin jo kone kii ja käy. Ja käy kyllä nätisti, mekaaniset äänet on paljon pienemmät tässä "uudessa" mottissa.
Image

Jouduin nostamaan bensanpainetta lähes kilon että pystyi ajamaan eikä mennyt aivan laihalle kiihdyttäessä. Pitäishän tässä olla 160 hepoa kun vanhassa on ollut 125 joskus aikoinaan. Kuulemma toi TBI imusarjakin virtais paremmin, tiedä sitten mutta ihan kivasti tuli potkua lisää.
Täytyy kyllä säätää ruisku uusiks kokonaan kunhan saan aikaseks ensin asentaa tuon Innovaten sarjan mikä tuli kans ostettua.

Image

Sellanen päivitys. Jatketaan jahka keretään :mrgreen:

User avatar
Schweinhund.
Posts: 162
Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby Schweinhund. » Fri Jan 22, 2016 7:17 am

Onnistuukos teilläpäin vielä nämä metallin leikkaamisjutut?
Sit sen verran vinkkaan että jos kuitenkin äänenlähde onkin etuperä.
Se ääni osaa kuulua muka jakolaatikon kohdilta vaikka vika on edempänä.
Haista
Kaavittu.

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Fri Jan 22, 2016 8:06 am

Kyyllähän leikkausjutut onnistuu, mitäs tarvis?

Tunkkasin renkaat ilmaan ja ajelin tyhjää. Kyllä se kovasti kuulostaa jakolaatikolta kun pään auton alle tungin ja kuuntelin..

User avatar
Schweinhund.
Posts: 162
Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby Schweinhund. » Fri Jan 22, 2016 5:58 pm

Sellainen pyöreä levy 6-8mm hst/rst halkasijaltaan muistaakseni 470mm johon tarttis noin 40 kpl 42mm reikiä.
Sit mahdollisesti tarvis sopivia liitoslaippoja tehdä.
Mulla on puukaasutinprojekti menossa...Kaikki isommat kokonaisuudet olen jo leikannu ja hitsannu nippuun.
jos vaikka laitat yv:nä numeron niin soittelisin tarkempia tietoja?

Niin, tollasessa jakoaskissa ei kyllä ole oikein mitään mikä vinkuisi kun siellä ei ole hammaspyörävälityksiä normaaliajossa käytössä.
hitaallapuolellahan noi kuuluukin ääntää.
Ootko miettiny josko ääni tulis vaihteistosta tai mahdollisesti jopa pakoputkistosta?
Joskus suolistettiin td vanista aski ja käytettiin turbiinikin tsekattavana ennenku huomattiin että vuotava pakoputken liitos vinku tietyllä ajonopeudella/kuormalla.
Haista
Kaavittu.

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Fri Jan 22, 2016 11:47 pm

Etuperä on ollu kans auki ja sieltä ei silmämääräsesti löytyny mitään. Päävaihteisto on ollu nyt auki 2 kertaa ja laakeroitu, ja ääni tulee vain nelivedolla. Hitaalla joo pitää ulinaa muutenkin johtuen jakolaatikon rakenteesta. Jakolaatikkoonkin on kaikki laakerit paitsi etuyoken se neulalaakeri vaihdettu, lieneekö se sitten.. Pakoputkeen en kyllä ihan heti usko :mrgreen:

https://www.dropbox.com/s/4ownevxlyq4lp ... 8.mp4?dl=0


Laitappa mailia cruisingnight.fi(ät)gmail.com ni katellaan laippoja ym

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Sat Jan 23, 2016 4:29 pm

Olihan kylmät ilmat. Tää ei oo sinällään mikään grilli kovilla pakkasilla niin päätin eristää lämppärin kennolle menevän letkun kurttuputkella, liekkö sit vähän autto. Tilasin myös 10F lämpimämmän termarin rockautosta.
Image

Varaosa-autosta purin irti pääsylkän kun se näytti päällepäin tosi siistiltä. Omassa kun toi poljin tuntuma on vähä sinnepäin. Purin sylkän ja se oli kyllä sisältäkin tosi hyväs kunnossa. Putsasin vaan ja löin kasaan. Täytyy vaihdella jahka kerkiää.

Image

Image

Autossa on nyt kiinni 2.8:ssa ollu startti, se mihin hiilet joskus pari vuotta sitten vaihdoin. Kovilla pakkasilla se ei ekalla lyönyt bendixiä perille mutta tokalla kyllä lähti aina. Muutenkin vähän vaivalloisesti jaksaa tota isompaa pataa pyörittää. Tutkin tuon 3.4 motin mukana tullen startin ja sekin oli ok sisältä. Eli täytyy asentaa paikoilleen.

Image


Köyhänä kävin hakemassa käytetyt nastat, kun noi nykyiset takapyörät on aika loppu jostain syystä. Vaihdan samalla varaosa-autosta noi alut alle..
Image

Image

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: S-10 '88 Blazer 4x4

Postby sbc350 » Sun Jan 24, 2016 4:55 pm

Nyt olis nastat vaihdettu uudemmille vanteille ja asennettu alle.

Image

Image


Return to “Projektit”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests