175 ollee hyvä. Eteen sit joku 900-1200
Ja sillä iskarin pituudella ei ole sitten vitunkaan merkitystä.
1. Heftaat kiinnikkeet niin että ylä-ja alapää mahtuu liikkumaan +-5cm - tällä säädetään ajokorkeus.
2. Laitat kiinni vasta kun haluttu ajokorkeus on +/-5cm tontilla.
3. Jousen kanssa säädetään käyttäytyminen, jos pohjaa vaikka vaimennus tapissa -> jäykempi, jos rynkyttää vaikka vaimennus auki -> löysempi.
Kombinaatio "mukava jousitus pohjaamatta" on ihan mahdollista saavuttaa.
Pasikiaisen romut
Re: Pasikiaisen romut
BMW M5 SBC 1993
-
- Posts: 253
- Joined: Sat Nov 29, 2014 1:22 am
Re: Pasikiaisen romut
Edessä tarkoitus tyytyä toistaiseksi tuohon geeämmän ratkaisuun, kun ajokorkeus on mun mielestä hyvä.
Geekoppafoorumilta katselin niin siellä pojat sanoivat näin: A 150 spring is a little on the heavy side for the back. I typically use a 125 spring on cars say 3200 lbs and under. For comparison a stock 78-81 Malibu rear coil spring is 118 lb/in rate.
Kaksi ja neliovisessa on varmasti eroja, mullahan on tuo neliovinen on hyvä olla vähän jämymmät jouset.
Kelasin laittaa noi ilman painoa 19" pitkät iskarit kiinni, voi sitten kiinnikkeillä pelata ajokorkeutta myös. Tekis bräcketin tuosta vakio iskarin kiinnikkeestä keskemmälle, ja siihen vaikka kolme paikka mihin tuon iskarin voi iskeä kiinni. Yläpää pitää vielä miettiä, kun siinähän on vakiona vähän omanlaisensa kiinnitys.
Geekoppafoorumilta katselin niin siellä pojat sanoivat näin: A 150 spring is a little on the heavy side for the back. I typically use a 125 spring on cars say 3200 lbs and under. For comparison a stock 78-81 Malibu rear coil spring is 118 lb/in rate.
Kaksi ja neliovisessa on varmasti eroja, mullahan on tuo neliovinen on hyvä olla vähän jämymmät jouset.
Kelasin laittaa noi ilman painoa 19" pitkät iskarit kiinni, voi sitten kiinnikkeillä pelata ajokorkeutta myös. Tekis bräcketin tuosta vakio iskarin kiinnikkeestä keskemmälle, ja siihen vaikka kolme paikka mihin tuon iskarin voi iskeä kiinni. Yläpää pitää vielä miettiä, kun siinähän on vakiona vähän omanlaisensa kiinnitys.
Re: Pasikiaisen romut
Vedä koko se iskaritornihökötys vittuun ja tee |X siihen tilalle, tajuut mitä tarkoitan varmaan kun katot sitä sydeemiä. Tohon poikkinaiseen kohtaan sit ne iskarinkiinnitykset.
BMW M5 SBC 1993
-
- Posts: 253
- Joined: Sat Nov 29, 2014 1:22 am
Re: Pasikiaisen romut
Nojoo, se on toki yks mahollisuus huitasta ne kokonaan siitä, kovin lopullinen ratkaisu vain Vaan eipä niitä kukaan kaipaa sitten kun coilit on kiinni. Ihan täysin en ymmärtänyt mutta eiköhän se selviä sitten kun ruvetaan könyämään auton alle jossain kohtaa istuttamaan niitä iskareita sinne. Mutta siis, kiinnikkeitä suunnitellessa, painetaan iskari ilman jousta siihen keskikohtaansa (about yhtä paljon ylös ja alas joustoa), katotaan se sopiva ajokorkeus, ja sit hitsataan kiinnikkeet siten että iskari on siinä kohillansa vai?
Kun herrakani puhuit siitä että jättää iskarin sillain että +5cm ylös ja alasjoustoa, niin toimiiko se sitten niin, kun periaattessahan sitä ei voi tietää ennenkuin jousi on kiinni ja paino päällä että mihin se ajoasento asettuu
Tyhmiä kysymyksiä, mutten oo näin "mittavia" alustamuutoksia tehnyt niin haluun tehä kerralla kunnolla.
Kun herrakani puhuit siitä että jättää iskarin sillain että +5cm ylös ja alasjoustoa, niin toimiiko se sitten niin, kun periaattessahan sitä ei voi tietää ennenkuin jousi on kiinni ja paino päällä että mihin se ajoasento asettuu
Tyhmiä kysymyksiä, mutten oo näin "mittavia" alustamuutoksia tehnyt niin haluun tehä kerralla kunnolla.
Re: Pasikiaisen romut
Joo, mulla on esim 4 eri kiinnityskohtaa ylhääl ja alhaal, 2cm välein tms.
Pystyy siirtää sen mitä pystyy.
Pystyy siirtää sen mitä pystyy.
BMW M5 SBC 1993
-
- Posts: 253
- Joined: Sat Nov 29, 2014 1:22 am
Re: Pasikiaisen romut
Hyvät joulut kaikille
Ja ainiin! Voin suositella kaikille rallydesignilta tilaamista. Yhteydenpito helvetin hyvä ja osat tuli nopeesti! Niin, ja noihan on kalliimmat iskarit kuin mitkä tilasin, tilasin puslitetut, mutta niitä ei ollut hyllyssä, niin kysyivät että kelpuutanko noilla metallinivelillä, onks noi sit uniball nivelet, ja kyllähän ne mulle kelpas kun sain samaan rahaan
-
- Posts: 253
- Joined: Sat Nov 29, 2014 1:22 am
Re: Pasikiaisen romut
Oumään, saatoin ostaa vähän turhan pitkät pumput
Nimittäin, mähän aattelin et nehän on hyvä iskee tohon kontinpohjaan ylhäältä kiinni, mut eihän se taida käydä päinsä, kun kori on kuitenkin sit puslitettu runkoon eli sen pitänee liikkua, ja tulee varmaan kolinat koppiin jos sen laittaa kontin pohjaan...?
Kuinka paljon on syytä jättää sisäänjoustovaraa, silloin kun iskarissa ei ole painoa päällä, onko mitään arvauksia kuinka paljon toi menee kasaan? 150lbs jousi. 5cm sisäänjoustovarasta puhuit herrakani, onko tämä ilman painoa? Ja sitten se että lasketaanko toi pohjauskumi sisäänjoustovaraksi vai siitä se 5 senttiä?
Ja onks noitten coilien syytä olla 90 asteen kulmassa tuohon taka-akseliin, muutenkin ns suoraan ylöspäin?
Nimittäin, mähän aattelin et nehän on hyvä iskee tohon kontinpohjaan ylhäältä kiinni, mut eihän se taida käydä päinsä, kun kori on kuitenkin sit puslitettu runkoon eli sen pitänee liikkua, ja tulee varmaan kolinat koppiin jos sen laittaa kontin pohjaan...?
Kuinka paljon on syytä jättää sisäänjoustovaraa, silloin kun iskarissa ei ole painoa päällä, onko mitään arvauksia kuinka paljon toi menee kasaan? 150lbs jousi. 5cm sisäänjoustovarasta puhuit herrakani, onko tämä ilman painoa? Ja sitten se että lasketaanko toi pohjauskumi sisäänjoustovaraksi vai siitä se 5 senttiä?
Ja onks noitten coilien syytä olla 90 asteen kulmassa tuohon taka-akseliin, muutenkin ns suoraan ylöspäin?
Re: Pasikiaisen romut
+/-5cm pohjaanlyöntikumista ylösjouston rajoittimeen esim.
Ei sil oo sinänsä väliä, mulla on nihkeimmät joustanu sisään alle tuuman ja sit on ollu runkopalkki lattiassa.
Iskarin voi laittaa vinoon mutta se toki muuttaa käytöstä, yleisimmillään iskarit on 90 asteen kulmassa joustoon nähden.
Itte laittaisin niinku sanoin, akseliin peruskiinnikkeet ja runkoon uus poikkipalkki johon kiinnitys.
Sä voit testata tota sisäänjoustoa jollain lankkuvirityksillä. Tee vaikka ensin akselin kiinnikkeet, ne ei paljoo muutu, sit iskarit kiinni niihin ja laske kori varovasti siihen päälle ja kato miten asettuu.
Ei sil oo sinänsä väliä, mulla on nihkeimmät joustanu sisään alle tuuman ja sit on ollu runkopalkki lattiassa.
Iskarin voi laittaa vinoon mutta se toki muuttaa käytöstä, yleisimmillään iskarit on 90 asteen kulmassa joustoon nähden.
Itte laittaisin niinku sanoin, akseliin peruskiinnikkeet ja runkoon uus poikkipalkki johon kiinnitys.
Sä voit testata tota sisäänjoustoa jollain lankkuvirityksillä. Tee vaikka ensin akselin kiinnikkeet, ne ei paljoo muutu, sit iskarit kiinni niihin ja laske kori varovasti siihen päälle ja kato miten asettuu.
BMW M5 SBC 1993
-
- Posts: 253
- Joined: Sat Nov 29, 2014 1:22 am
Re: Pasikiaisen romut
Eli siis ne orkkiskiinnikkeet kokonaan vittuun rungosta, en tiedä tunnetko g-kopan rakennetta, mutta siellä on siis jouselle kolonsa ja sit paikat iskarille. Sen kun sheivaa kokonaan vittuun, ja vetää jotain 5mm suorakaideprofiilia siitä poikittain niin sehän kyllä jäykistäisi samalla runkoa? Sillä sais myös iskarin yläkiinnikettä ylöspäin eli ne ei olis niin kovin pitkiä enää.
Meinasin siis tehä yläpään,tod näk yhellä kiinnityskohdalla, ja sit perään vaikka kolme kiinnikepaikkaa. Mä voin vaikka vähän paintilla taiteilla. Eli näin:
Eli tuosta alakiinnikkeestä vielä, siihen on tehtävä holkki vielä, että saa pikkasen tota iskaria taaksepäin, että rakenteensa vuoksi mahtuu olemaan noi kolme kiinnike korkeutta.
Mitähän leimasetä sanoo noista muutoksista, vai sanooko mitään jos on tehty asiallisesti?
Samalla tosiaan tarkoitus lisätä panhardi
Meinasin siis tehä yläpään,tod näk yhellä kiinnityskohdalla, ja sit perään vaikka kolme kiinnikepaikkaa. Mä voin vaikka vähän paintilla taiteilla. Eli näin:
Eli tuosta alakiinnikkeestä vielä, siihen on tehtävä holkki vielä, että saa pikkasen tota iskaria taaksepäin, että rakenteensa vuoksi mahtuu olemaan noi kolme kiinnike korkeutta.
Mitähän leimasetä sanoo noista muutoksista, vai sanooko mitään jos on tehty asiallisesti?
Samalla tosiaan tarkoitus lisätä panhardi
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests