Nonniin, jos jotain kirjottelis tästäkin kun tuli herättyä talviunilta ja kaivettua lohko ja akseli pöydän alta josta tähän pitäs ruveta konetta arpomaan.
Kävin lohkon ja akselin hakemassa jo ajat sitten, ja viime suvena ostin sbc350:lta 6tuuman veivit tähän. Sitten ostin uuden damperin, öljypumpun ja alakertaan "korsetin" ja runkostudit, mutta siihen sitten jäätiinkin. Öljypohja on pikku vastapalveluksena saatu, jostain venemoottorista ja tosi siisti kampe ruveta muokkaamaan.
Vielä puuttuis männät(kun ei vielä tiedä varmaksi porataanko), suunnitelmissa pienellä patilla olevat niin sais rutut reilusti yli kympin. Sitten puuttuu vauhtis/vetolevy kun en vielä tiedä millä laatikolla tää tulee kasaan. Ja tietysti nokkasetti ja muuta pientä sälää.
Vanhasta koneesta käytän kannet, imusarjan, kaasarin, sytkäkamat ja vesipumpun. Öljypojaa pitää muokata, syvempi ja leveempi sumppu kunnon loiskelevyillä, pari väliseinää ja "rotanluukut" niihin sekä pakollinen muokkaus etukulmista että mahtuu korsetti pohjan sisään.
Noh, päätin vkonloppuna sitten mitata pytyt ja akselin, ja hyvällä tuurilla mennään ihan hoonaamalla pytyt ja kiillottamalla kaulat. Kaikki on vielä onneks vakiokoossa niin ei haittaa vaikka joutus poraamaan tai hiomaan. Vien vielä varmuudeksi lohkon ja akselin koneistamolle niin saa varmuuden omille mittauksille.
Sipistelin korsettia että mahtui kaikki limput pyörimään ilman kosketuksia, "porttasin" ja kiillottelin vitosen runkopukista öljypumpun pesän että öljy löytää helpommin tiensä eteenpäin. Sitten joutu muokkaamaan öljypumppua että se mahtuu olemaan korsetin ja runkostudien kanssa omalla paikallaan. Ihmettelin eka että miks studien mukana tuli yks erilainen mutteri, mutta sitte tajusin että se tulee just öljypumpun kohdalle
Sitten joutessani sipistelin kampirautaa, otin vingulla karkeimmat valuröpöt pois ja sitten hiomalaikoilla pikkasen kiillottelin. En ihan peiliä siitä jaksanut hieroa, mutta on se jo ihan kivan silee siihen tehtaan valuun verrattuna.
Kuvia kansalle:
Kampuran kiillottelua, parissa kuvassa näkyy aika hyvin ero kiillotettuun ja tehtaan jälkeen:
Vitosen pukin öljypesän muokkaus:
Öljypumpun rungon muokkaus, aika paljon joutu ottaa tavaraa pois:
Koekasausta:
Pöydältä lakaistut silput:
Tommosta tälläkertaa, seuraavan kerran tallille varmaan perjantaina. Pitäs kiillotella nostajalaaksoa ja jakopään seinää.
78 malibu
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
78 malibu
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 2:55 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: 78 malibu
Noni kiva lukee tästäkin projektista
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: 78 malibu
Nonnii, kävin taas tallilla kattelemassa ja seisoskelemassa...
Jatkoin nostajalaakson ja jakopään seinän silotuksella ja kiillotuksella. Ihan peiliä en jaksanut tälläkään kertaa tehdä, mutta on ne nyt aika sileitä verrattua tehtaan valuun. On öljyn kiva seikkailla alaspäin
Öljypohjaakin aloittelin muokkaamaan, ekana aattelin ettei tarttis kun tehdä etukulmat uusiksi ja rakentaa syvempi sumppu, mutta eihän se korsetti mahtunut takapäästäänkään sillee että pohjan ois saanu pulteilla kiinni.
Otin sitten ja katkaisin pohjan noin tuuman verran kiinnityspinnasta ja halkaisin pohjan. Levitin lohkoon jäävää osaa molemmilta puolilta ja tein toiseen osaan levitykset.
Nyt mahtuu korsetti hienosti, pohja leveni noin tuuman. Pitää vielä parsia toi kasaan ja muokata sumppu samanlaiseksi kuin vanhassa pohjassa ja rakennella/levennellä loiskelevy sopiman tohon pohjaan. Samalla meinasin tehdä semmoset "kourut" sumppuun ettei öljy pääse mutkissa tai pyöritellessä karkaamaan sumpun seinille/pohjan reunoille.
Kuvia taas muutama, anteeksi kännykkälaatu:
Nostajalaakso
Jakopään seinä
Öljypohjan suunnittelua
Jatkoin nostajalaakson ja jakopään seinän silotuksella ja kiillotuksella. Ihan peiliä en jaksanut tälläkään kertaa tehdä, mutta on ne nyt aika sileitä verrattua tehtaan valuun. On öljyn kiva seikkailla alaspäin
Öljypohjaakin aloittelin muokkaamaan, ekana aattelin ettei tarttis kun tehdä etukulmat uusiksi ja rakentaa syvempi sumppu, mutta eihän se korsetti mahtunut takapäästäänkään sillee että pohjan ois saanu pulteilla kiinni.
Otin sitten ja katkaisin pohjan noin tuuman verran kiinnityspinnasta ja halkaisin pohjan. Levitin lohkoon jäävää osaa molemmilta puolilta ja tein toiseen osaan levitykset.
Nyt mahtuu korsetti hienosti, pohja leveni noin tuuman. Pitää vielä parsia toi kasaan ja muokata sumppu samanlaiseksi kuin vanhassa pohjassa ja rakennella/levennellä loiskelevy sopiman tohon pohjaan. Samalla meinasin tehdä semmoset "kourut" sumppuun ettei öljy pääse mutkissa tai pyöritellessä karkaamaan sumpun seinille/pohjan reunoille.
Kuvia taas muutama, anteeksi kännykkälaatu:
Nostajalaakso
Jakopään seinä
Öljypohjan suunnittelua
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:00 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: 78 malibu
Eilen meinasin ottaa olutta ja potea tänään krapulaa, mutta en jaksanu kun kaks tölkkiä tyhjentää ja menin sitten kotiin nukkumaan
Aamulla kun ei sitten krapulasta ollut tietoakaan, päätin että meen tallille siivoilemaan eiliset remontin jäljet.
Siinä sitten hahmottelin hieman öljypohjaa, enkä malttanut olla tekemättä etukulmia viimeistelyä vaille valmiiksi.
Joutu siis tekemään kokonaan uudet etukulmat pohjaan että mahtuu studit ja korsetti olemaan. Pari tuntia kun leikkaili peltiä ja liimaili siihen sähkölinnunkakkaa, oli kulmat siinä...
Pulttasin pohjan kiinni yhteen romulohkoon niin oli mukava lattialla pyöritellä ja hitsailla.
Pitää vielä tuosta keskikohtaa "chopata" ja se sumppu suurentaa, sekä loiskelevy hitsata pohjaan kiinni. Niin ja tietysti siistiä saumat että on maalauskelpoinen
Aamulla kun ei sitten krapulasta ollut tietoakaan, päätin että meen tallille siivoilemaan eiliset remontin jäljet.
Siinä sitten hahmottelin hieman öljypohjaa, enkä malttanut olla tekemättä etukulmia viimeistelyä vaille valmiiksi.
Joutu siis tekemään kokonaan uudet etukulmat pohjaan että mahtuu studit ja korsetti olemaan. Pari tuntia kun leikkaili peltiä ja liimaili siihen sähkölinnunkakkaa, oli kulmat siinä...
Pulttasin pohjan kiinni yhteen romulohkoon niin oli mukava lattialla pyöritellä ja hitsailla.
Pitää vielä tuosta keskikohtaa "chopata" ja se sumppu suurentaa, sekä loiskelevy hitsata pohjaan kiinni. Niin ja tietysti siistiä saumat että on maalauskelpoinen
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:02 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: 78 malibu
Kävin taas vähän turaamassa öljypohjaa.
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:03 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: 78 malibu
Parina päivänä oon taas käyny tallilla öljypohjaa ja imusihtiä säpöstämässä. Yllättävän aikaa vievää hommaa tehdä melkein tyhjästä totakin...
Tossapa kuitenkin kuvasaastetta todisteeksi:
Sumpun hahmottelua
Pohja kasassa, sisuskalut puuttuu
Imusihdin tekasin tollasen "racemallin"
Välilevyt ja tukiraudat öljypohjassa
Välilevyt ja tukiraudat pöydällä
Sitte laitoin tollasia "rotanluukkuja" noihin väliseiniin
Väliseinät tulee kiinni tomosii hahloihin
Eli noista väliseinistä pohjan sisällä tuli nyt sitten irrotettavat mallit, purkaantuvat pohjasta pois kolmessa osassa.
Pitkittäiset levyt tulee kiinni noihin hahloihin ja tukirautaan pulteilla, poikittainen sitten tukipeltiin pulteilla. Lisäksi pohjan reunoilla on rajoittimet ettei väliseinät pomppaa ylös pohjasta. Sitten noissa tukiraudoissa on toiset raudat hitsaamalla kiinni, nämä estävät poikittaisen väliseinän liikkeet eteen/taakse.
Koko roska siis on helppo irroittaa, kuusi mutteria auki ja seinät purkaantuu kolmessa osassa ylös.
"Rotanluukut" tein pellistä ja motonetin halvimmista saranoista, hitsasin raakasti vaan kiinni. Toimivat kyllä hienosti.
Mallia välilevyihin ja "rotanluukkuihin" otin milodonin ja muiden racepohjien valmistajien kuvista.
Tossapa kuitenkin kuvasaastetta todisteeksi:
Sumpun hahmottelua
Pohja kasassa, sisuskalut puuttuu
Imusihdin tekasin tollasen "racemallin"
Välilevyt ja tukiraudat öljypohjassa
Välilevyt ja tukiraudat pöydällä
Sitte laitoin tollasia "rotanluukkuja" noihin väliseiniin
Väliseinät tulee kiinni tomosii hahloihin
Eli noista väliseinistä pohjan sisällä tuli nyt sitten irrotettavat mallit, purkaantuvat pohjasta pois kolmessa osassa.
Pitkittäiset levyt tulee kiinni noihin hahloihin ja tukirautaan pulteilla, poikittainen sitten tukipeltiin pulteilla. Lisäksi pohjan reunoilla on rajoittimet ettei väliseinät pomppaa ylös pohjasta. Sitten noissa tukiraudoissa on toiset raudat hitsaamalla kiinni, nämä estävät poikittaisen väliseinän liikkeet eteen/taakse.
Koko roska siis on helppo irroittaa, kuusi mutteria auki ja seinät purkaantuu kolmessa osassa ylös.
"Rotanluukut" tein pellistä ja motonetin halvimmista saranoista, hitsasin raakasti vaan kiinni. Toimivat kyllä hienosti.
Mallia välilevyihin ja "rotanluukkuihin" otin milodonin ja muiden racepohjien valmistajien kuvista.
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:09 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: 78 malibu
Muutamana päivänä käyny tallilla ja tätäkin tullut rakennettua, on vaan päivittely taas vähän jääny...
Öljypohjan tein loppuun, eli muokkasin ja kiinnittelin kansilevyn pohjaan joka estää öljyä nousemasta ylös ja estää samalla kampuran puhurin vaikutusta öljyn kaasuuntumisiin ym. Öljypumppuun tein oman levyn joka tukkii kansilevyyn jäävän aukon pumpun kohdalta.
Kuvat:
öljypohjan "kansilevy"
pumpun osa kansilevystä
Siitten yks pvä siivoilin hieman ja heittelin turhia kamppeita taas roskalavalle. Vastaan nurkasta käveli vanhan koneen rikkoontunut kampura ja oheissälää. Aattelin että heitän ne metallilavalle, mutta päädyinkin sitten tekemään niistä tallille tuhkiksen/mukitelineen:
Öljypohjan tein loppuun, eli muokkasin ja kiinnittelin kansilevyn pohjaan joka estää öljyä nousemasta ylös ja estää samalla kampuran puhurin vaikutusta öljyn kaasuuntumisiin ym. Öljypumppuun tein oman levyn joka tukkii kansilevyyn jäävän aukon pumpun kohdalta.
Kuvat:
öljypohjan "kansilevy"
pumpun osa kansilevystä
Siitten yks pvä siivoilin hieman ja heittelin turhia kamppeita taas roskalavalle. Vastaan nurkasta käveli vanhan koneen rikkoontunut kampura ja oheissälää. Aattelin että heitän ne metallilavalle, mutta päädyinkin sitten tekemään niistä tallille tuhkiksen/mukitelineen:
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:14 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: 78 malibu
Ohhoh, kävin RP:ssä pyörähtämässä ja konttiin tipahti pari osaa...
Vielä uupuis tiivisteitä ja muuta pikkunippeliä ja kallein eli vauhtipyörä, ja koneistukset vielä päälle.
Kannet vein samalla portattavaksi kun osia hain. Imusarjaakin mietin että pitäis varmaan hommaa paremmin portattuihin kansiin/kokonaisuuteen sopiva
Ei varmaankaan tänä kesänä vielä ajeta, mutta ens kesänä heti kun lumet sulaa
Vielä uupuis tiivisteitä ja muuta pikkunippeliä ja kallein eli vauhtipyörä, ja koneistukset vielä päälle.
Kannet vein samalla portattavaksi kun osia hain. Imusarjaakin mietin että pitäis varmaan hommaa paremmin portattuihin kansiin/kokonaisuuteen sopiva
Ei varmaankaan tänä kesänä vielä ajeta, mutta ens kesänä heti kun lumet sulaa
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 3:15 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: 78 malibu
Pesimpä osia töissä, lohkon, öölipohjan ja muut pikkunippelit.
Laitoin vesitiloihin 5%:sta sitruunahappoa irroittamaan ruosteet, pikkasen reipas päivän kerkes hapot lillumaan per puoli ja puhdasta tuli!
Tänään sitten nykäsin koneen takas pukkiin ja rupesin valuhommiin. Lohkoon tulee moroson filleriä, puolitäyttö eli 1purkki/puoli.
Sain ekan puolen tänään tehtyä, huomenna pitäis tehdä toinen puoli, laitellaan kuvia sitten jos on jotain kuvattavaa
Laitoin vesitiloihin 5%:sta sitruunahappoa irroittamaan ruosteet, pikkasen reipas päivän kerkes hapot lillumaan per puoli ja puhdasta tuli!
Tänään sitten nykäsin koneen takas pukkiin ja rupesin valuhommiin. Lohkoon tulee moroson filleriä, puolitäyttö eli 1purkki/puoli.
Sain ekan puolen tänään tehtyä, huomenna pitäis tehdä toinen puoli, laitellaan kuvia sitten jos on jotain kuvattavaa
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests