Kävin vähä ajamassakin jo viikonloppuna, oikein cruisingeissa Lahdessa pitkäst aikaa. Vein kyl vähä syrjemmälle häpeemään
Mutta pääsin perille ja takas Turkuunkin viel, ihan hyvä se on ajaa nyt, viimevuoteen verrattuna on matalampi etupää ja eri vanteet. Ei vetele urissa enää, viime vuonna oli aika kamala. Säädöt on viel pielessä ja kone pätkii edelleen jostain syystä, täyskaasulla loppuu meno 6000rpm kohdalla kuin rajottimeen ja puolikaasulla 7500rpm, paikallaa kaasutellen tulee stoppi myös 7500 kohdal. Megasquirt hukkaa kierroslukutiedon ja vaikka jo kerran sainkin anturin muokkaamalla tuon ongelman katoamaan niin nyt se on tullu takas. Tosi vittumainen ku toi auto alkaa vasta kulkee siin 6000rpm kohdalla ni se meno loppuu ennenku se ees alkaa.
Pari kuvaa todisteeks et oon ollu muuallakin ku tallissa tän kans:
Fiat 127
Re: Fiat 127
Koria pari senttiä alas (siis oikeesti 1-2cm) ja maski keulaan niin toi kuuluu sinne eturiviin.
BMW M5 SBC 1993
Re: Fiat 127
Hehe, kiitoksia vaan. Maski on olemassa kyllä mutta olin hukannu siitä pultit ki siin tarvii olla semmoset pitkät pultti/mutteri viritykset ku alkuperäset kiinnikemuovit on kadonnu ajat sitten, pitää laittaa se kiinni kyl. Etujousista saa pois ehkä just sen 1cm ennenku ne on liian lyhyet, voi sekin tehdä tiukkaa kyl jo :/ takapäätä saa alas helposti pari cm ku vähä säätää jousen kiinnikkeiden kans, etupäässä on tosin pakosarja nii matalalla ettei siin nytkää oo ku tasan 10cm maavaraa, mut sentin ehkä vois nipistää
Toi näyttää tavallaa vähä korkeemmalt ku onkaa ku tuli kaaret laitettuu turhan ylös, ne on korkeammalla ku vakiot, ajattelin et olis enemmän just varaa madaltaa jne. Mutta ottaakin ensin muualta vastaan. Sais se kyl karvan matalampi olla munki mielest, nyt se on siin "normaalin" rajoilla vasta.
Toi näyttää tavallaa vähä korkeemmalt ku onkaa ku tuli kaaret laitettuu turhan ylös, ne on korkeammalla ku vakiot, ajattelin et olis enemmän just varaa madaltaa jne. Mutta ottaakin ensin muualta vastaan. Sais se kyl karvan matalampi olla munki mielest, nyt se on siin "normaalin" rajoilla vasta.
Re: Fiat 127
Nonnii, nyt kun on kulisseissa taas tapahtunut niin voi päivittää. En oo viittiny leveillä täällä kun on ollu niin paljon ongelmia ja pulmia pelkästään ni ei oo inspiroinu päivitellä että "taaskaan en tiedä mikä on ja mistä johtuu mut.."
Auto on nyt muutoskatsastettu ja ajossa, tosin oli isojakin ongelmia tuon pätkimisen kanssa ja joutu taas turvautumaan viisaampien apuun, tällä kertaa eräs enemmänkin sähkötekniikkaan perehtyny fiat-harrastaja sitten pelasti tinaamalla kokonaan uusiks omanlaisensa VR-ohjainpiirin megaruutan jatkeeks kun alkuperänen ei vaan toiminut. Ei muuta kuin vanha ohjain levyltä vittuun ja uus tilalle hyppylangoilla:
hiano
Tämä poisti pätkimisen tosiaan kertaheitolla ja autolla pysty ekaa kertaa antamaa kunnolla hanaa ja aika hyvin se kulkeekin nyt. Se ilo loppui kuitenkin ensimmäiseen testikertaan kun vähän vuotava rengas antoi lopulta periksi ja siinä ei pysynyt enää ilma ollenkaan, joku rikkonut rengaskoneella renkaan huulen ja se paheni nyt sitten niin että piti laittaa uudet tilaukseen ja auto seisomaan parkkikselle.
TÄNÄÄN sitten sain uudet renkaat alle ja pääs ajamaan oikeastaan nyt sitten ekaa kertaa autolla niin ettei siinä ollut mitään vikaa. Säädin vähän megaa niin sain pienet nykimiset pois ja pystyy nyt vetää ihan huolella kierroksille, rajoitin on nyt 8200rpm kohdalla kun ei mitää hajua paljon tätä uskaltaa / kannattaa kierrättää mutta liian matalalla se nyt kyllä on, varmaan ainakin +500rpm pitää lisätä kun se ei tunnu olevan millänsäkään noista kierroksista ja menohalua olis pidemmälle. Mut vähän kerrallaan, dynossa näkis ehkä vähä turvallisemmin et mihi asti tää vetää ettei liikaa kierrätä turhaan. Kumminki hydrauliset nostimet ja vähän pidempi isku kuin vanhassa koneessa niin en tiiä et jos tää ei vaikka pidäkään kierroksista
Saattaa kyl olla et punaraja menee lopulta jonnekin 9500rpm kohdalle jos ei tuu ongelmia, nokan tekijä meinas että saattas olla vetoja 9000rpm asti - vähintään, mutta kestääkö tää sitä ni en tiiä.
Tässä eka kiihdytyskokeilu, lähtö on hankala ku sutimisen kans on viel opetteluu et paljo sen pitää antaa sutii et lähtee parhaiten, sutii joka tapauksessa kyllä. Tuntuu et nyt paras on ollu et lähtee paikaltaa melkei ilman kytkimen kans pelaamista ja sit vaa tasasesti lisää kaasua et vähä kontrolloi suttaamist. Vaihteisto on kans vaikee, ei nopeita vaihtoja, hyvä ku saa vaihteita silmään alkuunkaan:
http://youtu.be/gtft2svKWUQ
Auto on nyt muutoskatsastettu ja ajossa, tosin oli isojakin ongelmia tuon pätkimisen kanssa ja joutu taas turvautumaan viisaampien apuun, tällä kertaa eräs enemmänkin sähkötekniikkaan perehtyny fiat-harrastaja sitten pelasti tinaamalla kokonaan uusiks omanlaisensa VR-ohjainpiirin megaruutan jatkeeks kun alkuperänen ei vaan toiminut. Ei muuta kuin vanha ohjain levyltä vittuun ja uus tilalle hyppylangoilla:
hiano
Tämä poisti pätkimisen tosiaan kertaheitolla ja autolla pysty ekaa kertaa antamaa kunnolla hanaa ja aika hyvin se kulkeekin nyt. Se ilo loppui kuitenkin ensimmäiseen testikertaan kun vähän vuotava rengas antoi lopulta periksi ja siinä ei pysynyt enää ilma ollenkaan, joku rikkonut rengaskoneella renkaan huulen ja se paheni nyt sitten niin että piti laittaa uudet tilaukseen ja auto seisomaan parkkikselle.
TÄNÄÄN sitten sain uudet renkaat alle ja pääs ajamaan oikeastaan nyt sitten ekaa kertaa autolla niin ettei siinä ollut mitään vikaa. Säädin vähän megaa niin sain pienet nykimiset pois ja pystyy nyt vetää ihan huolella kierroksille, rajoitin on nyt 8200rpm kohdalla kun ei mitää hajua paljon tätä uskaltaa / kannattaa kierrättää mutta liian matalalla se nyt kyllä on, varmaan ainakin +500rpm pitää lisätä kun se ei tunnu olevan millänsäkään noista kierroksista ja menohalua olis pidemmälle. Mut vähän kerrallaan, dynossa näkis ehkä vähä turvallisemmin et mihi asti tää vetää ettei liikaa kierrätä turhaan. Kumminki hydrauliset nostimet ja vähän pidempi isku kuin vanhassa koneessa niin en tiiä et jos tää ei vaikka pidäkään kierroksista
Saattaa kyl olla et punaraja menee lopulta jonnekin 9500rpm kohdalle jos ei tuu ongelmia, nokan tekijä meinas että saattas olla vetoja 9000rpm asti - vähintään, mutta kestääkö tää sitä ni en tiiä.
Tässä eka kiihdytyskokeilu, lähtö on hankala ku sutimisen kans on viel opetteluu et paljo sen pitää antaa sutii et lähtee parhaiten, sutii joka tapauksessa kyllä. Tuntuu et nyt paras on ollu et lähtee paikaltaa melkei ilman kytkimen kans pelaamista ja sit vaa tasasesti lisää kaasua et vähä kontrolloi suttaamist. Vaihteisto on kans vaikee, ei nopeita vaihtoja, hyvä ku saa vaihteita silmään alkuunkaan:
http://youtu.be/gtft2svKWUQ
Re: Fiat 127
Nyt alkaa kesän ajot olemaan ajettu, mutta kävin viel kostoks dynossa kattomas minkälaisen lapun sielt saa. Onni oli tosin taas matkassa tässäkin eikä mun tai dyno-kaverin läppärit kumpikaan suostunu yhdistää megan boksii ajuri ja piuhaongelmien takia ni jouduttii sit vetää sokkona yks veto. Seokset on vähän rikkaalla ja ennakkoo vois olla enemmän, ne oli jätetty turvallisen puolelle ennen dynoo ja nyt oli tarkotus säätää mut ei sit säädetty näemmä. Mut 138hp/149Nm irtos silti. Todennäköisesti jos olis saanu optimoituu seokset ja laitettuu pikkasen enemmän ennakkoo ni noin 145hp sielt olis irronnu. Pitää ehkä kevääl kokeilla uudestaa.
Tässä vähä videoo dynosta:
http://youtu.be/5yJsI0MXvPo
Ja tässä pieni kiihtyvyystesti. Vaihteisto on ihan sökönä, 1->2 vaihto kestää törkeen kauan ku synkrot ei toimi isoil kierroksil, pitää odottaa et kierrokset tippuu vähä et saa vaihdettua:
http://youtu.be/6Hp5gfKacXg
Tässä vähä videoo dynosta:
http://youtu.be/5yJsI0MXvPo
Ja tässä pieni kiihtyvyystesti. Vaihteisto on ihan sökönä, 1->2 vaihto kestää törkeen kauan ku synkrot ei toimi isoil kierroksil, pitää odottaa et kierrokset tippuu vähä et saa vaihdettua:
http://youtu.be/6Hp5gfKacXg
Re: Fiat 127
Hyvä saundi!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests