Laitetaas uus topicci kun vanha tarina meni sivuston muuttaessa bittiavaruuteen. Oon nyt pikku hiljaa taas kaivanut autoa naftaliinista, ei sillä tosin ole ajettukaan pariin vuoteen muutamaa sataa kilometriä enempää ja nekin puoliks räkien ja pätkien. Uusi kone on laitettu kiinni ja tässä nyt kuvia mitä viime aikoina on tullut tehtyä, lähinnä sellaisia viimeisiä silauksia kun ei mitään suurta ole enää tehtävissä, jos sais vapuks katsastettua uudella koneella ja ajoon. Pääsis välilla ajamaankin niin ei tarttis vaa tallissa kykkiä.
Tuli löydettyä toimiva ratkaisu esim. tämän putki ja letkuhirviön tilalle. Kone ja syyläri ei ole samasta autosta mutta näiden kuvan putkien ja letkujen kanssa sai viritettyä toimimaan, tuossa välissä on lämmityslaitteen lähtö ja syylärin ja termarin suut on eri halkaisijalla, nii se aiheutti vähän säätämistä. Tämä kokeilu päättyi sitten viime syksynä niin, että koneessa alkoi paikallaan käydessä lämmöt nousta ja kun menin katsomaan pyöriikö flekti - avasin siis konepellin - niin samalla sekunnilla toi ylävesiletku repes kahtia irroten tuosta jatkoputkesta ja heitti glykolit naamaan räjähdysmäisesti, käyttäen apuna konepeltiä joka oli sopivasti siinä käsien varassa ohjaamassa vesisuihkua kohti naamaa. Onneks ei ollu kunnolla vesi kiertänyt koneessa niin se ei ollu niin kuumaa, vähän huulet rohtu
Tässä vanha viritelmä siis:
Repeäminen johtui vanhasta vesiletkusta joka ei pitänyt siitä että se katkaistiin keskeltä, se alkoi purkaantumaan ja halkeilemaan joka paikasta, se kesti hetken mutta meni tosi nopeasti ihan muusiks. Etsin sitten ebaysta uutta vastaavaa letkua niin satuin bongaamaan äkkiseltään sopivan näköisen letkun pätkän samalta myyjältä, muita mittoja kuin letkujen päiden koko, ei ollut mutta se näytti siltä että mutkat on just sopivasti ja siinä oli keskellä vielä lämppärin lähtökin. Päätin kokeilla tuuria ja tilasin myös tämän kun ei maksanut kuin kympin ja sehän kävi kuin nyrkki silmään. Ihan kuin se olis tehty tähän, molemmat päät letkussa on eri kokoiset, kuten pitääkin ja sopiva lämppärin lähtökin löytyy, kerrankin kävi tuuri
Fiat 127
Re: Fiat 127
Sitten tuli vähän 3D-tulostettua laippoja Tuossa on läppärungot, joissa ei ole putsareita eikä tuohon mitään suurta pönttöä mahtuiskaan, halusin imutorvet siihen kun mulla sattu olemaan joskus aikaisemmin tehtyjä sopivia torvia usean mittaisina. Tein torville sitten 3D tulostimella tuollaiset laipat joihin putket sujahtaa sisään nätisti ja aika tiukasti. Nyt alkuun ne pysyy teipin varmistamana kiinni mutta kunhan pääsee testaamaan minkä mittaiset toimii parhaiten niin vetää sitten vähän liimaa vaikka väliin ettei irtoa:
Ja tässä paikoillaan torvien kanssa:
Ja tässä paikoillaan torvien kanssa:
Re: Fiat 127
Tässä vähän tän hetken yleiskuvaa uusilla vanteilla ja vähän madallettuna, viime vuonna oli aika traktori etupäästä, ei se vieläkään näytä lowriderilta mutta kone on niin matalalla että pakosarjaan on nytkin matkaa vain 10cm maasta. Takapäätä saa pari senttiä laskettua, tai se laskeekin kun tankkaa tankin täytee, nyt melkein tyhjä tankki. Se tankkauskin vaikuttaa kun toi on niin kevyt perästä että sen jaksaa hyvin nostaa yksin ilmaan
Ja vanteissa on aika raju ET, mutta onpahan levikkeet jo valmiiks niin ei haittaa. Takana 9" levee 14" vanne 195/45 nakeilla:
Ja kun tässä ei ole takapenkkejä vaan sen tilalla on akku ja bensapumppu keräyssäiliöineen niin tein sen tilalle peitelevyn. Tarvis vielä jotain tehdä noille takalokareille kun puolet on verhoilematta.. hankalia pyöreitä muotoja..
Ja sain vihdoin koneenkin toimimaan ilman pätkimistä, aikaisemmin se aina pätki 6000rpm jälkeen mutta sain fiksattua tilanteen näin kahden vuoden räpeltämisen jälkeen siirtämällä kampiakselin asentotunnistinta puol milliä lähemmäs hammaspyörää, autossa on siis megasquirtin ohjausjärjestelmä:
youtube video:
http://youtu.be/RyYCrMHkxac
Vielä on säädöt hakusessa, sytkä on säädetty sinnepäin eikä kiihdytysrikastus oo ollenkaan päällä, isoimpien kierrosten kartatkin on mitä on kun ei tää oo aikasemmin kiertänyt näin korkeelle
Ja vanteissa on aika raju ET, mutta onpahan levikkeet jo valmiiks niin ei haittaa. Takana 9" levee 14" vanne 195/45 nakeilla:
Ja kun tässä ei ole takapenkkejä vaan sen tilalla on akku ja bensapumppu keräyssäiliöineen niin tein sen tilalle peitelevyn. Tarvis vielä jotain tehdä noille takalokareille kun puolet on verhoilematta.. hankalia pyöreitä muotoja..
Ja sain vihdoin koneenkin toimimaan ilman pätkimistä, aikaisemmin se aina pätki 6000rpm jälkeen mutta sain fiksattua tilanteen näin kahden vuoden räpeltämisen jälkeen siirtämällä kampiakselin asentotunnistinta puol milliä lähemmäs hammaspyörää, autossa on siis megasquirtin ohjausjärjestelmä:
youtube video:
http://youtu.be/RyYCrMHkxac
Vielä on säädöt hakusessa, sytkä on säädetty sinnepäin eikä kiihdytysrikastus oo ollenkaan päällä, isoimpien kierrosten kartatkin on mitä on kun ei tää oo aikasemmin kiertänyt näin korkeelle
-
- Posts: 63
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Kärkölä, Finland
Re: Fiat 127
Komiaa.
Re: Fiat 127
Mageet vanteet kyl
Re: Fiat 127
Taas on vähän edistytty, tuossa on koria jäykistämässä vanha poikittaistuki tolppien välissä ja edellisessä koneessa siitä lähti vielä tuki kanteenkin, totesin että tässäkin moottoriversioissa vois olla tarpeen kun kone on sovitettu niin kenkälusikalla koriin että pakittaessa vaihteisto saattaa vähän kolkottaa runkopalkkiin. Ja kun tuossa poikkituessa oli jo valmiiksi kierreholkki hitsattuna sopivassa paikassa niin väänsin putkesta pienellä kumilla varustetun lisätuen, ei siitä varmaan haittaakaan ole. Ihmeen kova ähertäminen oli vaikka pieni ja simppeli osa olevinaan.
Ja lopuks vähän sinkkiä pintaan ni ei ruostu
Ja lopuks vähän sinkkiä pintaan ni ei ruostu
Re: Fiat 127
Ja tässä taas konehuonetta tältä päivältä, nyt on kiinni tuo moottorin ylätuki ja uusi alipainekeruusysteemi à la sbc350, kun ei itsellä pysy hitsipilli tarpeeks suorassa että sais mitää ilmatiivistä hitsattua
Alkaa olla jo suht siisti, mutta tuli toki takapakkiakin kun eilen ajoin auton nätisti tallin viereen odottamaan tätä päivää niin näiden asennusten jälkeen kun yritin taas siirtää sitä niin sehän kävi kolmella pytyllä ja kokeilin onko joka tulpanjohto irti niin yhdestä johdosta kun nyin niin jäi johto ja törröttävä johtimen pää vaan käteen ja toinen pää tulppaan kiinni, sinänsä hieno homma että tähän ei saa yksittäin johtoja vaan pitää ostaa kokonaan uus johtosarja.. jee
Alkaa olla jo suht siisti, mutta tuli toki takapakkiakin kun eilen ajoin auton nätisti tallin viereen odottamaan tätä päivää niin näiden asennusten jälkeen kun yritin taas siirtää sitä niin sehän kävi kolmella pytyllä ja kokeilin onko joka tulpanjohto irti niin yhdestä johdosta kun nyin niin jäi johto ja törröttävä johtimen pää vaan käteen ja toinen pää tulppaan kiinni, sinänsä hieno homma että tähän ei saa yksittäin johtoja vaan pitää ostaa kokonaan uus johtosarja.. jee
Re: Fiat 127
Sithän sulla on 3 varajohtoa kun ostat sarjan
Re: Fiat 127
Joo uus sarja tuli tosiaa ostettua ja rikoin siitäki heti yhden johdon Onneks oli tosiaa ylimääräsii - tossa on ihan sairaan ahdas se tulpanreikä, syvä ja niin kapea että tulpanjohto just ja just mahtuu lämpösuojansa kans menee sinne seinii raapien mutta sen tulpan hatun napsauttaminen paikoilleen on aina jo oma operaationsa kun ei sinne meinaa mahtuu ronkki ees muilla ku kärkipihdeillä mitkä taas helposti rikkoo sen johdon - isoin ongelma on tosin siinä ku yrittää irrottaa sitä ku mistäs sitä muusta ees voi vetää ku johdosta.. ja sit tapahduu accident aika helposti.. tilasin nyt netistä semmoset erikoispihdit millä se onnistuu-jos onnistuu. Tässähän on alunperin sellaset pitkät tulpanhatut joiden päässä on puolat, eli se on yhtä puuta se tulpan hattu ylös asti ni se homma toimii, tässä tosin päädyttii laittaa toisenlainen sytytysjärjestelmä missä on oma hukkakipinäpuola kun se oli olevinaan parempi ja helpompi laittaa, ainoo ongelma on nyt tässä kun tavalliset tulpanjohdot ei meinaa toimii.. En koske niihin tulppiin ja johtoihin nyt ennenku ne pihdit tulee et välttys ostamasta kolmatta sarjaa.
Vika ei ylipäänsä edes ollu niis johdois alunperinkään vaan hyytyneessä tulpassa kun on vissiin sen verran viel seokset hakusessa et tää syö tulppia, elin turhien tulpanjohtojen lisäks pitää ostaa viel tulpatkin
Tänää hitsasin ruostetta, josta tää auto pitää ja kasvattaa sitä mielellään:
Vika ei ylipäänsä edes ollu niis johdois alunperinkään vaan hyytyneessä tulpassa kun on vissiin sen verran viel seokset hakusessa et tää syö tulppia, elin turhien tulpanjohtojen lisäks pitää ostaa viel tulpatkin
Tänää hitsasin ruostetta, josta tää auto pitää ja kasvattaa sitä mielellään:
Re: Fiat 127
Meinasin jo että kun tappelin ruosteen kanssa taas tallissa niin paljon etten jaksa siitä enää himassa kirjottaa, mutta nyt kun on kulunu hetki ni jaksaa taas aatella sitä ruosteen määrää kotonakin. Piti hitsata vaan "viimenen helppo paikka" ja siitä se sitten lähti taas..
Keskellä pyöräkoteloa oli aluks tulitikkuaskin kokonen mätä jonka ajattelin helposti rälläköidä pois ja laittaa tervettä tilalle niin sehän oli taas niin paljon pahempaa ku uskals pelätäkään, terveen näköisten korinsaumamassojen alle oli päässy mätää pesimään ja sitähän oli sitten joka puolella, kaikis vittumaisis paikois mis pellit yhdistyy ja on ahdasta, muutenki ahdistavaa kykkii lattialla pää pyöräkotelossa kaksinkerroin kyykys ja pää polvissa ku nosturi on rikki
Tässä kuvia:
tässä tämä alkutilanne kun oltiin vedetty puolet isompi reikä tähän kohtaan mitä alunperin ajattelin..
mutta kotelon puolella olikin sitten synkeämpää, mätä oli levinnyt tuonne runkopalkkiin asti ja joutu repii kaikki jarruletkujen kannakkeet ja kaikki irti ja tekee suorasta pellistä uudet ku neki oli niin mädät. Toi "runkopalkki" on tässä semmosta monesta päällekkäisestä pellistä väännettyy vähän paksumpaa tavaraa mut se on alkanu muuttua lähinnä mätää virsikirjaa muistuttavaks ilmestykseks kun peltien välii on päässy joka puolella autoo kosteutta ja jälki on sen mukaista, en pystynyt nyt tota paremmin korjaamaan ku ei oo nosturii, olis pitäny purkaa paljon enemmän autoo. Revin vaa kaiken pahiten mädän vittuu ja hitsasin sen sillee kasaa ettei tipu renkaat alta.. Koko auto on tollasta ilmiöö täynnä, en tiiä pystyykö ees pysäyttää ku tollasta on vähä joka puolella, ei viel läpireikäruosteessa mutta hyvällä alulla siellä sun tääl. Tuntuu että vaikka mädät paikat leikkaa auki ni terveen näkösissäkin paikoissa jos on tuplapellit ni kyllä sieltä välistä ruoste vaan puskee..
tässä on hitsattu, tollaset vahvikekanttauksetkin piti tehdä uusiks rälläkkä söi ne. Ensin sinkkimaalia pintaan, semmosta kova pintaiseks kovettuvaa ja sit viel korinsaumamassaa päälle jos sattu jäämää jotai huokosia, tasottaapahan samal vähän tota kamalaa hitsausjälkee. Vittumainen hitsatakin kun se tervekin pelti on alle millin paksusta ja siellä täällä on sit viel ohuempaa ni palaa koko ajan puhki.
Sitten massat päälle ni ei se ihan kamala ole.
tällainenkin reikä löyty.
korjattuna
Sit löyty viel tällanenkin "ylläri", oli ihan terveen näköstä mutta ku nappas saumamassan reunsata kiinni ja lähti vetämää ni alta oli pelti kadonnu kokonaan ja puolet koko lokarista oli pelkällä pyhällä hengellä kiinni.
ei auttanu ku tehdä nii paljo reikää et löyty tervettä peltii.
tätä oli onneks jo vähä helpompi hitsata, vähä paksumpaa pelti tuolta reunoilta kai.
maalii ja mömmöö
vitusti lisää mömmöö
Keskellä pyöräkoteloa oli aluks tulitikkuaskin kokonen mätä jonka ajattelin helposti rälläköidä pois ja laittaa tervettä tilalle niin sehän oli taas niin paljon pahempaa ku uskals pelätäkään, terveen näköisten korinsaumamassojen alle oli päässy mätää pesimään ja sitähän oli sitten joka puolella, kaikis vittumaisis paikois mis pellit yhdistyy ja on ahdasta, muutenki ahdistavaa kykkii lattialla pää pyöräkotelossa kaksinkerroin kyykys ja pää polvissa ku nosturi on rikki
Tässä kuvia:
tässä tämä alkutilanne kun oltiin vedetty puolet isompi reikä tähän kohtaan mitä alunperin ajattelin..
mutta kotelon puolella olikin sitten synkeämpää, mätä oli levinnyt tuonne runkopalkkiin asti ja joutu repii kaikki jarruletkujen kannakkeet ja kaikki irti ja tekee suorasta pellistä uudet ku neki oli niin mädät. Toi "runkopalkki" on tässä semmosta monesta päällekkäisestä pellistä väännettyy vähän paksumpaa tavaraa mut se on alkanu muuttua lähinnä mätää virsikirjaa muistuttavaks ilmestykseks kun peltien välii on päässy joka puolella autoo kosteutta ja jälki on sen mukaista, en pystynyt nyt tota paremmin korjaamaan ku ei oo nosturii, olis pitäny purkaa paljon enemmän autoo. Revin vaa kaiken pahiten mädän vittuu ja hitsasin sen sillee kasaa ettei tipu renkaat alta.. Koko auto on tollasta ilmiöö täynnä, en tiiä pystyykö ees pysäyttää ku tollasta on vähä joka puolella, ei viel läpireikäruosteessa mutta hyvällä alulla siellä sun tääl. Tuntuu että vaikka mädät paikat leikkaa auki ni terveen näkösissäkin paikoissa jos on tuplapellit ni kyllä sieltä välistä ruoste vaan puskee..
tässä on hitsattu, tollaset vahvikekanttauksetkin piti tehdä uusiks rälläkkä söi ne. Ensin sinkkimaalia pintaan, semmosta kova pintaiseks kovettuvaa ja sit viel korinsaumamassaa päälle jos sattu jäämää jotai huokosia, tasottaapahan samal vähän tota kamalaa hitsausjälkee. Vittumainen hitsatakin kun se tervekin pelti on alle millin paksusta ja siellä täällä on sit viel ohuempaa ni palaa koko ajan puhki.
Sitten massat päälle ni ei se ihan kamala ole.
tällainenkin reikä löyty.
korjattuna
Sit löyty viel tällanenkin "ylläri", oli ihan terveen näköstä mutta ku nappas saumamassan reunsata kiinni ja lähti vetämää ni alta oli pelti kadonnu kokonaan ja puolet koko lokarista oli pelkällä pyhällä hengellä kiinni.
ei auttanu ku tehdä nii paljo reikää et löyty tervettä peltii.
tätä oli onneks jo vähä helpompi hitsata, vähä paksumpaa pelti tuolta reunoilta kai.
maalii ja mömmöö
vitusti lisää mömmöö
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests