Oli romu taas tallissa keula ylläällä
Käytin apusimpukkaa palasina ja kattelin onko kaikki ok et jos vaihtas vaa ne puslat..
Mutterit lähti veks helposti ja näytti ihan hyvältä
Kierteet näytti olevan ok
Ja Support endin akseli on ku uus
Centerlinkin puolella oli näköjää kiinni toi puslan keskiholkki mut varmaa lähtee kohtuudella ku pultti aukes ku uudessa.
Sit noi puslat ja toi keskitanko. Puslat oli ihan paskana molemmat mut sehä oli tiiossa.
Empä ottanu sit kuvaa ku jostai matalasta mutskusta oli tehty kiristin toho centerlinkin puslaan eli puslaa laikalla matalemmaks ja sit mutsku keskiholkin päälle nii et mutteri puristaa sitä "holkkimutteria" pusklaa vasten.
Irrottaessa jäi vissii vähä kakkaa puhistuksesta huolimatta kierteesee ku tossa on semmonen vamo et viimenen sentti oli parin millin kaistaleen kierrettä vastapuolilla ja muuten suora pultti ja sit oikee kierre alko siit. Näkyy noissa kuvissa kyl. Nii siihen jäi vissii sköndee ja vetäs mutterista kierteet paskaks
Löyty laarista onneks tommonen kruunumutsku. Ei vaa oo mitään lukitusta ku entinen tais olla joku lukkomutsku ja tos ei oo reikää kruunumutterille. Jospa se pysyy sen aikaa et tulee uudet puslat, jos ei ni pitää kattoo oliko sopivaa tuuma-nylokkimutteria
Pistin sitte nippuu, tuli nyt jo vähä jämäkämpi ku vetäs kireelle mutskut ni ei heilu toi centerlink enää yli tuumaa.
Mussukka sitte pihalle ajettu. Oli muuten ihan saatanan liukasta, meinasin ajaa mummun mersuunki pahki vaikka tyhjäkäynnillä jarrupohjassa koitin vähän liikauttaa et kääntys.
Tilaan btw Us-Partsilta ( ) centerlinkin puslan ja varmaan ebaysta se toinen. Mittasin kans sen support endin puslan ja pistettii spostia et onko se vastaava et tulis kerralla oikee.
Ford Falcon STW '69
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Ford Falcon STW '69
Just tulin ajelemasta. Säädettiin tuossa Juhan kanssa bensakarttoja, ennakkokarttoja kaupunkiajossa ja sitte lopuks vielä tyhjäkäyntiä Idle Advantagella. Siis tapettiin sitä 10 ennakoilla ja vielä vois pikkusen pienentää tolla tyhjäkäyntiruuvilla, siis läppää pienemmälle. Mut enivei alako vetämää tasasemmin ja paremmin sekä tosi mukavasti alavääntöjäki tuli.
Aika sukkasillaa se lepattelee ja kiva ku ei toi tyhjiskää oo enää korkeella eikä tarvinnu kuristaa vaan vitusti ruuvilla ja kartoilla. Vissiin uusissaki autoissa se tapetaan tolla tyhjis-ennakolla ja sillä suap päästöjäki paremmaksi. Voisko paremmin alkaa hiihtoloma?
Aika sukkasillaa se lepattelee ja kiva ku ei toi tyhjiskää oo enää korkeella eikä tarvinnu kuristaa vaan vitusti ruuvilla ja kartoilla. Vissiin uusissaki autoissa se tapetaan tolla tyhjis-ennakolla ja sillä suap päästöjäki paremmaksi. Voisko paremmin alkaa hiihtoloma?
Re: Ford Falcon STW '69
No niin rupee siis hienosäädöt löytymään. Muista sit aina kun säätää sitä kaasuläpän ruuvia niin tps:n calibrointi pitää tehdä.
On muuten fairlanekin jo ajossa
Niin ja laitoin MHR:n blogiin oikeen 2 kuvaakin.
On muuten fairlanekin jo ajossa
Niin ja laitoin MHR:n blogiin oikeen 2 kuvaakin.
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Ford Falcon STW '69
Jugi wrote:No niin rupee siis hienosäädöt löytymään. Muista sit aina kun säätää sitä kaasuläpän ruuvia niin tps:n calibrointi pitää tehdä.
On muuten fairlanekin jo ajossa
Niin ja laitoin MHR:n blogiin oikeen 2 kuvaakin.
Joo, ja sillä mä saan laitettua sen takas jos tarvii. Siis katon et nyt on esim 876 ohmia ja jossei parane ni tiiän arvo millä se toimi ja voin laittaa takasi siihen missä se on toiminu. Eli on niinko back uppina ettei tarvi ihan metästä lähtee säätelee.
Pitää käyä kattoo.
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Ford Falcon STW '69
Tallilla tullu pyörittyä taas.. Onkkelma on semmonen nyt että kone on ajossa ok lämpönen ~92-94c ja sit paikallaan muutaman minsan päästä alkaa nousee lähemmäs satkua. Nostin konepellin takaosaa josko ilma alkais kiertää, tiiä sitte onko apua ku kaveri tuumas notta ois patopainealueella ni ei vaikuttas oikeestaa ku paikollaa ollessa. Emt, auttaa ainaki kesällä paikollaa ollessa jos ei muuten oo hyötyä; ku kesäl kuitenki ihan saatanan kuuma konehuone
Apparinpuolelle 2 ja kuskinpuolelle 3 limua koska vekki ja kiero vähä toi takaosa.
No ite ongelmaan mietittii termaria, vespumppua jne jne mut termari toimi ja vespumppu kierrättää ihan hyvin nesteitä niin siitä ei varmaan oo kiinni. Totesin siis ylilämmöt ja noi termarin ja vespumpun toiminnan tollasella infrapuna-vai-liekkö-joku-ultraäänitjsp-halpis lämpöpistoolilla. Mietittii sit oikeesti ratkasuks mm tuulitunnelia. No ei semmosia voi oikee tehä tonne väliin..
Meinattii sit et heivataa toi pikkuflekti kaappii ja pistetää syylärin etupuolelle isompi ku siellä on enempi tilaa. Tossa takana isompi versio ois ollu nippanappa kiinni vespumpun hihnapyörässä.
No hommiahan se vähä vaati. Eli lootan lauhutin veke, pistin sen tohon puskurin rakoon.
Tos viel entisellä paikalla
Johonki tohon suunnittelin mut keskelle ja verkkoo vähän suojaksi
Tekasin kiinnikkeet jne ja vitun vaikee oli saaha ne kaikki tuolla takana kiinni. Sinne se meni kuitenki. Jospa tuo jäähyttää ku siit näkyy vähä vajaa puolet?
Voihan sen laittaa viel tonne maskin taakse kuhan saa sen flektin jos siltä näyttää. Mut nyt tonne mahtuu jo ehkä 9,5cm korkee flekti ja jos tarvis on ni muokkaa tota lukkomekanismin u-palkkia semmoseks että se menee. Siis toiki mitta on jo sillee et tota on kavennettu noista reunoista.
Pesin kans putsarin ja tuli US-Partsilta toi centerlinkin pusla. Tuli btw oikee ku tilas ite nettikaupasta tuotenumerolla.
Vähä oli perseestä toi lauhutin asentaa ku alko tulee oikeesti pimee ja puskurinraosta mahtu just mun anorektinen käsi ja piti putkikiinnikkeitä ruuvata mattamustaan kiinnikkeeseen eikä mahu lauhutin oikee kääntyy tai mitään et näkis, pystys järkevästi tekee. Sai sen loppujen lopuks iha järkevästi ja kohtuudella näppäiltyä ku hoksas kikkakakkoset niihin.
Apparinpuolelle 2 ja kuskinpuolelle 3 limua koska vekki ja kiero vähä toi takaosa.
No ite ongelmaan mietittii termaria, vespumppua jne jne mut termari toimi ja vespumppu kierrättää ihan hyvin nesteitä niin siitä ei varmaan oo kiinni. Totesin siis ylilämmöt ja noi termarin ja vespumpun toiminnan tollasella infrapuna-vai-liekkö-joku-ultraäänitjsp-halpis lämpöpistoolilla. Mietittii sit oikeesti ratkasuks mm tuulitunnelia. No ei semmosia voi oikee tehä tonne väliin..
Meinattii sit et heivataa toi pikkuflekti kaappii ja pistetää syylärin etupuolelle isompi ku siellä on enempi tilaa. Tossa takana isompi versio ois ollu nippanappa kiinni vespumpun hihnapyörässä.
No hommiahan se vähä vaati. Eli lootan lauhutin veke, pistin sen tohon puskurin rakoon.
Tos viel entisellä paikalla
Johonki tohon suunnittelin mut keskelle ja verkkoo vähän suojaksi
Tekasin kiinnikkeet jne ja vitun vaikee oli saaha ne kaikki tuolla takana kiinni. Sinne se meni kuitenki. Jospa tuo jäähyttää ku siit näkyy vähä vajaa puolet?
Voihan sen laittaa viel tonne maskin taakse kuhan saa sen flektin jos siltä näyttää. Mut nyt tonne mahtuu jo ehkä 9,5cm korkee flekti ja jos tarvis on ni muokkaa tota lukkomekanismin u-palkkia semmoseks että se menee. Siis toiki mitta on jo sillee et tota on kavennettu noista reunoista.
Pesin kans putsarin ja tuli US-Partsilta toi centerlinkin pusla. Tuli btw oikee ku tilas ite nettikaupasta tuotenumerolla.
Vähä oli perseestä toi lauhutin asentaa ku alko tulee oikeesti pimee ja puskurinraosta mahtu just mun anorektinen käsi ja piti putkikiinnikkeitä ruuvata mattamustaan kiinnikkeeseen eikä mahu lauhutin oikee kääntyy tai mitään et näkis, pystys järkevästi tekee. Sai sen loppujen lopuks iha järkevästi ja kohtuudella näppäiltyä ku hoksas kikkakakkoset niihin.
Re: Ford Falcon STW '69
Jäähdytintä eteenpäin ja tuulitunneli.
Ite tein lasikuidusta silleen et tein jäähdyttäjän ja flektin kokoiset palat 35mm solumuovista ja kuidutin T-paidan siihen päälle -> sain 35mm tuulitunnelin.
Ite tein lasikuidusta silleen et tein jäähdyttäjän ja flektin kokoiset palat 35mm solumuovista ja kuidutin T-paidan siihen päälle -> sain 35mm tuulitunnelin.
BMW M5 SBC 1993
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Ford Falcon STW '69
Emmäjaksa. Pitäs muuttaa kaikki lukkopellistä konepellin kiinnityksiin..
Tullee ton 1226 kuution tilalle 2290 kuution flekti ni pitäs olla parempi ku teho melkee tuplaantuu..
Tyhjäkäyntiä ku oon laskenu tonne 700-750 nurkille kaasuläpällä, vaihteella 600-650 niin heijaa puolilämpinänä. Kikkoja oon kokeillu vaikka mitä eli IAC:n karttoja muutettu jne ja viimesimpänä tää
Mut imulämmöt tuntuu olevan silti korkeella, ainaki anturin mukaan. Toki se on imarissa ja se lämpee ku kone ja auto seisahtuu. Silloha toi rautaputkiki lämpes ku pääs nousee ylös toi kuumailma. Eli heijaili silti = ei vaikutusta siihen niin pitää nostaa takas tota tyhjistä läpästä ja säätää IAC missä se oli. Kattoo sit mitä tekee. Nii ja Crank Duty Cyclee muuttamalla sain ton starttaa ilman kaasua myös puolilämpimänä. Helppo säätää ja hyvin toimii kuhan tietää mitä tehä mistäki
Tottakai jätän ton sammutuspeitteen tohon, eiköhän se imuilman lämpöön vaikuta jollakilailla positiivisesti.
Tullee ton 1226 kuution tilalle 2290 kuution flekti ni pitäs olla parempi ku teho melkee tuplaantuu..
Tyhjäkäyntiä ku oon laskenu tonne 700-750 nurkille kaasuläpällä, vaihteella 600-650 niin heijaa puolilämpinänä. Kikkoja oon kokeillu vaikka mitä eli IAC:n karttoja muutettu jne ja viimesimpänä tää
Mut imulämmöt tuntuu olevan silti korkeella, ainaki anturin mukaan. Toki se on imarissa ja se lämpee ku kone ja auto seisahtuu. Silloha toi rautaputkiki lämpes ku pääs nousee ylös toi kuumailma. Eli heijaili silti = ei vaikutusta siihen niin pitää nostaa takas tota tyhjistä läpästä ja säätää IAC missä se oli. Kattoo sit mitä tekee. Nii ja Crank Duty Cyclee muuttamalla sain ton starttaa ilman kaasua myös puolilämpimänä. Helppo säätää ja hyvin toimii kuhan tietää mitä tehä mistäki
Tottakai jätän ton sammutuspeitteen tohon, eiköhän se imuilman lämpöön vaikuta jollakilailla positiivisesti.
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Ford Falcon STW '69
Jees, flekti vaihettu eilen.
Alotin purkaas
Irrottelin edellisen flektin, kiinnikeraudat ja paisuntasäiliön kannakkeen
Sit laiton turvallisempaa reittiä ton flektinohjausjutun.
Tein vanhoista raudoista noi uudet.. Kerta on toi hiekkapuhalliskaappi nykyää ni puhalsin noi puhtaaks et helpompi tehä.
Valamis
Sit toi paisuntasäiliön kannakkeet tein noista vanhoista reunapalasista. Sehän oli siis flektinkiinnikkeraudoissa kiinni ni nurkkaan jätin tommoset pätkät sitä
Eli syyläri ku oli kiinni läpipultit + välissä kumit ja sit pulttien päässä jatkot joihin tuli vanhat flektin kiinnikkeet. Nyt piti tehä kierretangosta tuplapitkä 'pultti' et sai ton paisuntasäiliön kiinnikkeet jatkomuttereilla sisäpuolelle ja sit ulkopuolelle flektin kiinnikkeet ja välissä viel syyläri kiinni. Kuskinpuolelle kans yks kierretanko ku sisäpuolella on imuilman tuloputki siinä kiinni. Tiiä tajuaako tästä selityksestä mitään mut kuitenki
Täs näkyy noi vanhat jatkomutskut, niistä tuli vaan siis "kakspuoleisia" ku ne meni myös maskin puolelle sitte. Ylemmässä ne on kyl otettu jo pois, näkyy vaa Loctite 243:n jämät mut alemmas ne on viel kii.
Sit modi konepellin lukkopalkkiin ku hippasen paino flektiä
Kasas
Tänää kävin kattoo nouseeks viel lämmöt ni jonku aikaa se oli 93-94 ja sit nous 95 mut ei sen enempää. Termarilla se oli n. 100 ja yläletkun juuresta 85-90. Kovaa se flekti puhalsi kyllä Kait se on sit iha jees.
Tyhjistäki hiplasin. Tyhjisventtiilin säädöt takas entisellee ja sit läppää puolet takas siitä mitä sillon pistin kiinni. Eli TPS:n vastuksena se meni 255 -> 245 ja nyt on 250. Ei heijaa enää ku tais fuel load nousta sen verran et ei jostai syystä heijaa. Jännä mut toimii ja tyhjis oli siin 70c jossai 810-840rpm. Iha jees, en muistanu kattoo paljo oli sit lämpimänä.
E: Vähän koitin selkeyttää tota tekstiä. Oli hiukka epäselvä toi selitys tosta kiinnikehässäkästä paisuntasäiliöllä, syylärillä jne.. Oon kyllä muutenki huono selittämään mut toi oli jo aika loistava
Alotin purkaas
Irrottelin edellisen flektin, kiinnikeraudat ja paisuntasäiliön kannakkeen
Sit laiton turvallisempaa reittiä ton flektinohjausjutun.
Tein vanhoista raudoista noi uudet.. Kerta on toi hiekkapuhalliskaappi nykyää ni puhalsin noi puhtaaks et helpompi tehä.
Valamis
Sit toi paisuntasäiliön kannakkeet tein noista vanhoista reunapalasista. Sehän oli siis flektinkiinnikkeraudoissa kiinni ni nurkkaan jätin tommoset pätkät sitä
Eli syyläri ku oli kiinni läpipultit + välissä kumit ja sit pulttien päässä jatkot joihin tuli vanhat flektin kiinnikkeet. Nyt piti tehä kierretangosta tuplapitkä 'pultti' et sai ton paisuntasäiliön kiinnikkeet jatkomuttereilla sisäpuolelle ja sit ulkopuolelle flektin kiinnikkeet ja välissä viel syyläri kiinni. Kuskinpuolelle kans yks kierretanko ku sisäpuolella on imuilman tuloputki siinä kiinni. Tiiä tajuaako tästä selityksestä mitään mut kuitenki
Täs näkyy noi vanhat jatkomutskut, niistä tuli vaan siis "kakspuoleisia" ku ne meni myös maskin puolelle sitte. Ylemmässä ne on kyl otettu jo pois, näkyy vaa Loctite 243:n jämät mut alemmas ne on viel kii.
Sit modi konepellin lukkopalkkiin ku hippasen paino flektiä
Kasas
Tänää kävin kattoo nouseeks viel lämmöt ni jonku aikaa se oli 93-94 ja sit nous 95 mut ei sen enempää. Termarilla se oli n. 100 ja yläletkun juuresta 85-90. Kovaa se flekti puhalsi kyllä Kait se on sit iha jees.
Tyhjistäki hiplasin. Tyhjisventtiilin säädöt takas entisellee ja sit läppää puolet takas siitä mitä sillon pistin kiinni. Eli TPS:n vastuksena se meni 255 -> 245 ja nyt on 250. Ei heijaa enää ku tais fuel load nousta sen verran et ei jostai syystä heijaa. Jännä mut toimii ja tyhjis oli siin 70c jossai 810-840rpm. Iha jees, en muistanu kattoo paljo oli sit lämpimänä.
E: Vähän koitin selkeyttää tota tekstiä. Oli hiukka epäselvä toi selitys tosta kiinnikehässäkästä paisuntasäiliöllä, syylärillä jne.. Oon kyllä muutenki huono selittämään mut toi oli jo aika loistava
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Ford Falcon STW '69
Eilen tuli toi viimenen pusla apusimpukkaan. Laittelin sitte koulun jälkeen senki uusiks.
Maalattu ja puslat laitettu. Tietty väärässä järjestyksessä mut kerkes mennä jo.
Piti laittaa tolla kruunumutterilla ku ei ollu sopivaa nylokkia. Niitäki ois joutunu madaltaa.. Pistin sitte Loctiten 243:lla.
Kekkasin tehä rattiin pikku kustomoinnin vielä, jostaki Kolopallo rotta-autosta tuli mielee mitä ne on rakennellu. Mut toimii, siisti ihan mukavasti tota rattia; liimaa vähä jäi ku en hoksannu putsata ennenku kovettu mut eipä tuo haitanne. Ja eikä näytä livenä ihan tommoselta paksulta jossa on irtohaituvia.
Maalattu ja puslat laitettu. Tietty väärässä järjestyksessä mut kerkes mennä jo.
Piti laittaa tolla kruunumutterilla ku ei ollu sopivaa nylokkia. Niitäki ois joutunu madaltaa.. Pistin sitte Loctiten 243:lla.
Kekkasin tehä rattiin pikku kustomoinnin vielä, jostaki Kolopallo rotta-autosta tuli mielee mitä ne on rakennellu. Mut toimii, siisti ihan mukavasti tota rattia; liimaa vähä jäi ku en hoksannu putsata ennenku kovettu mut eipä tuo haitanne. Ja eikä näytä livenä ihan tommoselta paksulta jossa on irtohaituvia.
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Ford Falcon STW '69
Maanantaina kävin tallilla kattoo ku ykkösen suutin on kostunu tossa talvella ja nyt alkanu ihan vuotaa. Tuli imariin aina semmonen lammikko.
No oli siellä ihan vikaki. Ylhäältä vuoti.
Onneks konetta rakennellessa kävi sillee et Summitilta tuli yhtee suuttimee väärinpakattu tiivistesarja. Eli siinä ei ollu sitä kuppia suuttimen päähän vaan oli yks o-rengas sen tilalla. Sain siitä sit tiivisteet, pistin ylös ja alas uudet. On siellä sit varulla vielä yhteen käyttökelposet tiivisteet ku on alas iha ok:t ja ylös yks uus o-rengas.
Sitte ku siitä maalit lähti ni pistin ihan kokeeksiki Maston happopohjaa ja mattamustaa. Olivat POR-15 maalatut ennen.
Oli muuten tuo pultti aika perseestä saaha tuonne. Ent. omistajilla on särkyny kierre, sit siin oli kierteen yritystä 4mm pultille mut eihän se lähteny imee. Otin sitte tommosen pulttikantasen itseporautuvan ku oli runko n. 4mm ja siihen päälle reilut kierteet; lyhensin sopivasti ja pistin sillä. Vähä sai taistella mut meni se onneks sitte sinne. Ja puras silleen et pyssyy, noissaha on ne hampaat kannan alapuolella.
Samalla katoin ku johtosarjaa heiluttamalla sekoili toi nesteenlämpöanturi. No noi pinnit liittimessä oli ihan holot sinne, puristin niitä vähän kasaan kaikenvarulta et sais paremman kosketuksen.
No oli siellä ihan vikaki. Ylhäältä vuoti.
Onneks konetta rakennellessa kävi sillee et Summitilta tuli yhtee suuttimee väärinpakattu tiivistesarja. Eli siinä ei ollu sitä kuppia suuttimen päähän vaan oli yks o-rengas sen tilalla. Sain siitä sit tiivisteet, pistin ylös ja alas uudet. On siellä sit varulla vielä yhteen käyttökelposet tiivisteet ku on alas iha ok:t ja ylös yks uus o-rengas.
Sitte ku siitä maalit lähti ni pistin ihan kokeeksiki Maston happopohjaa ja mattamustaa. Olivat POR-15 maalatut ennen.
Oli muuten tuo pultti aika perseestä saaha tuonne. Ent. omistajilla on särkyny kierre, sit siin oli kierteen yritystä 4mm pultille mut eihän se lähteny imee. Otin sitte tommosen pulttikantasen itseporautuvan ku oli runko n. 4mm ja siihen päälle reilut kierteet; lyhensin sopivasti ja pistin sillä. Vähä sai taistella mut meni se onneks sitte sinne. Ja puras silleen et pyssyy, noissaha on ne hampaat kannan alapuolella.
Samalla katoin ku johtosarjaa heiluttamalla sekoili toi nesteenlämpöanturi. No noi pinnit liittimessä oli ihan holot sinne, puristin niitä vähän kasaan kaikenvarulta et sais paremman kosketuksen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests