Terves.
Jos sitä tännekin jonkinlaista sepustusta tuosta Amazonista kirjoittelisi. Kaikenlaista kerennyt jo tekemään tässä reilun kolmen vuoden aikana, välillä aktiivisemmin ja välillä rauhallisemmin, mutta yritän näin aluksi saada aikaan edes jonkinlaisen koosteen. Auto on ollut minulla lokakuusta 2010 asti, jota ennen se oli seisonut muutamia vuosia pihalla kehnon kuntonsa ja katsastamatta jäämisen vuoksi.
Ostokunto:
Oli muuten pieni homma saada tuo traileriin, jarrut "vähän" jumissa...
Sisustakin vähän homeessa:
Kone lähti kyllä suht kivuttomasti käyntiin. Uudet bensat vaan tankkiin, apuvirtaa ja avaimesta käyntiin.
Projekti alkoi tietty purkamisella, ja peltihommilla. Hitsaamista ei loppujen lopuksi ihan mahdottomasti ollut, takakaaret, takapyöränkotelot, vähän takakontin pohjaa, helmapeltien takaosat, sekä sitten muutama muu paikka sinne ja tänne. Tässä takakaari heftattuna:
Tuosta sitten hiljalleen hitsaamista ihan umpeen asti, sauman tasoitus, koritina ja kitti. Tuossa järjestyksessä tuli tehtyä kaikki muutkin julkisivun paikat.
Piti vähän hioa, kattoa lukuunottamatta koko auton yli oli vedetty ruiskukitti. Oli sitten tietysti kuplinut joka paikasta irti, eli eipä oikein muuta vaihtoehtoa kuin hioa pellille. Lokaritkin tuli siinä samalla tempastua pellille:
Epoksia, tuon päälle tuli sitten vielä musta Normadur:
Työttömänä "vanhoilla päivillä" läksin sitten vielä amiksen automaalauspuolelle, tottahan toki oma lehmä ojassa, eli volovo koululle vaan!
Epoksia:
Hiontaväriä:
Pintavärit ja lakat veti opettaja, itse en uskaltanut. Katto ensin:
Ja alaosa:
Piti ostaa välissä motivaatiovanteetkin, Gragar Smoothie 7x15":
Taka-akseli puhallettuna:
Etupalkki puhallettuna, maalattuna epoksilla ja Normadurilla (kaikille tukivarsille ja taka-akselille sama toimenpide):
Bensatankin kunnostelua, putsattuna:
...ja maalattuna:
Siinä tais olla suurimmat hommat ennen ajoon ottamista. Sittenpä vaan kromiosien kiillotusta yms. osien putsailua, laikkaa jousille ja auto nippuun. Oviin ja takaluukkuun tilasin kaikki tiivisteet, oli orkkikset jo melko rapsakassa kunnossa. Tämä kuva taitaa olla juuri leimansaannin jälkeen, kesäkuulta 2012 (kuvan päiväys näyttää vähän muuta):
Tuommosena tuli ajeltua kesä 2012. Tekniikkana siis vakio B20. Muuten toimi hyvin, mutta lämpöongelmat riivasivat varsinkin kaupunkiajossa, ja tietysti vähän laiskansutjakka.
Syksyllä 2012 ostin valmiiksi vähän piristetyn koneen. Paketti sisälsi: Weber 32/36, Misab imusarja, D nokka ja höylätty isoventtiilikansi. Lisäksi ostin vielä Marteliuksen peltisatsin ja Simonssin 2" putkiston. Tuolla setillä mentiin kesä 2013, muuten pelasi ihan hyvin mutta öljyä kului ja vuoti suht rajusti. Tällä hetkellä molemmat koneet on purettu osiin, molemmista otettu parhaat palat, ja kaikki tarvittavat osat ovat käyneet koneistamolla. Näistä kahdesta koneesta kasataan yksi hyvä. Kirjoittelen tulevasta koneesta myöhemmin lisää, tämä osio on tuoreessa muistissa, kun nyt viimeisimmäksi olen moottorihomman kanssa puuhastellut.
Keväällä 2013 hommasin ilma-alustahilut, Lowtoysin DIY -sarja manuaaliventtiilein. Makkarapalkeet joka nurkkaan.
Alustaan on hommattu nyt magneettiventtiilit (8kpl, SMC 3/8). Alustaan tulossa vielä muitakin muutoksia, pitäs päästä alemmas...
Sisusta on vieläkin pahasti kesken, penkit olen kuitenkin vaihtanut. Ovat kotoisin Volvo 850 T5:sta, alkuperäiset nahkapenkit. Hyödynsin Amazonin etupenkeistä omaa runkoa että saa selkänojat kippaamaan. Vanha ja uusi:
Takapenkkikin samaisesta kasipätkästä. Selkänojan runkoa piti kaventaa noin 50mm, ja istuinosaan piti kaivella monttu kardaanitunnelille, kehno kuva:
Oviverhoiluitakin olen ommellut, PITKÄÄN on mennyt... Tehnyt aina silloin, kun ei ole jaksanut ajella hallille asti, mutta jotenkin on pitänyt saada aika kulumaan kämpillä
Nyt en jaksa ennee kirjottaa. Jatkan myöhemmin.
Volvo Amazon -69
Volvo Amazon -69
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Volvo Amazon -69
Nonniin, josko nyt jatkaisi tuosta koneesta.
Syksyllä tekniikka irti. Tuon jälkeen kori hinattiin kaverin talliin talvehtimaan, koska en arvellut tehdä nyt talven aikana sille mitään, olisi vaan ollut edessä pyörimässä. Keväämmällä käyn sitten takasin omaan talliin.
Kone auki:
Väljä lohko, männät kuluneet, kampurassa ja laakereissa reiluhkoja kulumisen jälkiä, venttiilit nähnyt parhaat päivänsä, seeteissä sanomista yms... Sitten kaivelin nurkista Amazonin orkkis-tekniikan, se kun ei kuluttanut öljyä juuri yhtään ja oli muutenkin lämpöongelmia lukuunottamatta hyvä. Huoltokirjassakin oli maininta suht laajasta konerempasta vuodelta -93, eikä sen jälkeen ole mahdottomasti kilometrejä tullut. Lohko on porattu 030" ylikokoon vuonna -93, samalla kampura koneistettu 010" ylikoon laakereille. Lohkoon riitti siis nyt pelkkä hoonaus, kun oli sylinterit vielä mitoissaan. Samalla plaanattiin taso, kun oli lämpöongelmista johtuen suht tiukasti pahvi kiinni, melkein piti piikata irti... Kampurakin mitattiin, sekin osoittautui vielä oikein hyväksi. Vaihtoivat uudet nokka-akselin laakeritkin.
Tuosta viri-koneesta hyödynsin isoventtiilikannen, josta kaivelin pakokanavista ohjurien "kukkulat" ja vähän ohjureitakin pois, ja kiillotin pakokanavat:
Kansikin kävi koneistamolla. Taso plaanattu, kaikki pako-ohjurit ja yksi imuohjuri vaihdettu, seetit koneistettu ja uudet venttiilit.
Kiertokangissakin oli vähän sanomista, ja nekin on koneistamolla fiksattu. Ylähelat on vaihdettu, laakeripesät koneistettu. Aika puhtaaksikin ovat jollain konstilla saaneet :
Maalatakin tietysti piti. Teräsharjalaikkaa ja rasvanpoistoa:
Ja sitten maalia. VHT:n Engine enamelillä maalasin. Tuli tuosta ulkokuoresta niin isänmaallinen, niin koneesta sitten tämmönen...
Jännästi näyttää eri sävyä olevan kuvissa osat, mutta kyllä ne on samalla maalilla kaikki maalattu. Kuvat hämää.
Seuraavaksi oiskin sitten itse kasaaminen, jahka saan Ruotsista tilaamani laakerit, tiivisteet ja männänrenkaat itselleni. Ostoslistalla on vielä kärjetön sytytys ja teräsjakopää.
Syksyllä tekniikka irti. Tuon jälkeen kori hinattiin kaverin talliin talvehtimaan, koska en arvellut tehdä nyt talven aikana sille mitään, olisi vaan ollut edessä pyörimässä. Keväämmällä käyn sitten takasin omaan talliin.
Kone auki:
Väljä lohko, männät kuluneet, kampurassa ja laakereissa reiluhkoja kulumisen jälkiä, venttiilit nähnyt parhaat päivänsä, seeteissä sanomista yms... Sitten kaivelin nurkista Amazonin orkkis-tekniikan, se kun ei kuluttanut öljyä juuri yhtään ja oli muutenkin lämpöongelmia lukuunottamatta hyvä. Huoltokirjassakin oli maininta suht laajasta konerempasta vuodelta -93, eikä sen jälkeen ole mahdottomasti kilometrejä tullut. Lohko on porattu 030" ylikokoon vuonna -93, samalla kampura koneistettu 010" ylikoon laakereille. Lohkoon riitti siis nyt pelkkä hoonaus, kun oli sylinterit vielä mitoissaan. Samalla plaanattiin taso, kun oli lämpöongelmista johtuen suht tiukasti pahvi kiinni, melkein piti piikata irti... Kampurakin mitattiin, sekin osoittautui vielä oikein hyväksi. Vaihtoivat uudet nokka-akselin laakeritkin.
Tuosta viri-koneesta hyödynsin isoventtiilikannen, josta kaivelin pakokanavista ohjurien "kukkulat" ja vähän ohjureitakin pois, ja kiillotin pakokanavat:
Kansikin kävi koneistamolla. Taso plaanattu, kaikki pako-ohjurit ja yksi imuohjuri vaihdettu, seetit koneistettu ja uudet venttiilit.
Kiertokangissakin oli vähän sanomista, ja nekin on koneistamolla fiksattu. Ylähelat on vaihdettu, laakeripesät koneistettu. Aika puhtaaksikin ovat jollain konstilla saaneet :
Maalatakin tietysti piti. Teräsharjalaikkaa ja rasvanpoistoa:
Ja sitten maalia. VHT:n Engine enamelillä maalasin. Tuli tuosta ulkokuoresta niin isänmaallinen, niin koneesta sitten tämmönen...
Jännästi näyttää eri sävyä olevan kuvissa osat, mutta kyllä ne on samalla maalilla kaikki maalattu. Kuvat hämää.
Seuraavaksi oiskin sitten itse kasaaminen, jahka saan Ruotsista tilaamani laakerit, tiivisteet ja männänrenkaat itselleni. Ostoslistalla on vielä kärjetön sytytys ja teräsjakopää.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Volvo Amazon -69
Kyllä tuo lohko vaatisi sen et teippaat ristin siihen ja maalaat loput siniseksi.
Hieno Amazon. Etupenkit taitaa vaatia hieman nahkamaalia?
Hieno Amazon. Etupenkit taitaa vaatia hieman nahkamaalia?
BMW M5 SBC 1993
Re: Volvo Amazon -69
herrakani wrote:Kyllä tuo lohko vaatisi sen et teippaat ristin siihen ja maalaat loput siniseksi.
Hieno Amazon. Etupenkit taitaa vaatia hieman nahkamaalia?
Itseasiassa venttiilikoppan meinasinkin ensin vetästä noin ei sitten kehdannutkaan. Joo nahkamaalia kaipailisivat, ainakin tuo toinen on melko pahasti persusosastaan kulunut. Siihen pitäs halkeamiin semmonen vahvistustököttikin laittaa, että ei pääse repeämään. Takapenkki on vielä aika hyvässä kunnossa, sille ei tarvitsisi tehdä mitään. Täältä varmaankin jossain vaiheessa tilailen hoitomyrkyt: http://detailingshop.fi/nahkapenkkien%20hoito
Ratista vois tässä vielä jonkun sanasen. Viime kesän oli puinen Grant rattina, hieno, mutta melko jäykkä kääntää... Hommasin sitten Volvo Duett/Pv ratin, jota fiksailin.
Ostokunto:
Muutamat halkeamat oli, lähinnä tuossa puolan ja kehän risteämässä:
Halkeamat auki:
Liimaa:
Tasoittelua:
Kittiä ja hiontaa:
Maalattuna ja kasattuna. Kehän hinkkasin autosolilla puhtaaksi, ja laitoin bulletin. Bulletin piti tulla ensin Granttiin, mutta jäi sitten laittamatta.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
Re: Volvo Amazon -69
Mullakin on lipputeemaa tossa Custom Cruiserissa, tosin Etiopian lippu. Anna mennä vaan, Ruottalaanen autohan se on joka tapauksessa.
Ite käytän ehjissä istuimissa hoitoaineena satulasaippuaa suoraan hevososastolta.
Maalia en muista mist ostin mutta varmasti juuri tuonkaltaista kamaa mitä tuossa linkissä oli.
Ite käytän ehjissä istuimissa hoitoaineena satulasaippuaa suoraan hevososastolta.
Maalia en muista mist ostin mutta varmasti juuri tuonkaltaista kamaa mitä tuossa linkissä oli.
BMW M5 SBC 1993
-
- Posts: 63
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Kärkölä, Finland
Re: Volvo Amazon -69
Miellyttävän raikas matsoni.
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Volvo Amazon -69
Noni, lähtihän se oikeen hyvin käyntiin. Siis triidi. Korjasitko ratin jollai omalla ratinkorjaustöhnällä? Ite korjasin epoksilla ku oli kuulemma hyviä kokemuksia. En hipeltäny iha loppuu vaa jäi pikku rakoja; ja ylläri ni toi on ruennu halkeilee taas niistä kohti mistä oli halaki. Toki eipä oo nii väliä kun toi sisustaki suap olla rokkenrolli. Tai oikeestaa pittää olla!
Re: Volvo Amazon -69
Hieno on amazoni ja taito tekiällä hyppysissä
Re: Volvo Amazon -69
Pikku-Kalle wrote:Noni, lähtihän se oikeen hyvin käyntiin. Siis triidi. Korjasitko ratin jollai omalla ratinkorjaustöhnällä? Ite korjasin epoksilla ku oli kuulemma hyviä kokemuksia. En hipeltäny iha loppuu vaa jäi pikku rakoja; ja ylläri ni toi on ruennu halkeilee taas niistä kohti mistä oli halaki. Toki eipä oo nii väliä kun toi sisustaki suap olla rokkenrolli. Tai oikeestaa pittää olla!
Korjasin tuolla epoksiliimalla, saapi nähä että kestääkö Aukasin nuo halkeamat ihan rautaiseen "runkoon" asti, ja yritin puhdistaa hyvin. Aika näyttää tuloksen
sbc350 wrote:Hieno on amazoni ja taito tekiällä hyppysissä
Kiitokssii! Kaiken pyrin tekemään mahdollisimman pitkälle itse, ei sitten tarvii muita syytellä jos tulee pazkajälkeä
Konehuone on vielä orkkisvärissään, senkin maalaan tuolla ulkokuoren Scania bluella keväämmällä. Magneettiventtiilien lisäksi alustaa olisi tarkotus päivitellä muutenkin, mielessä olisi watt-link, sekä kardaanitunnelin loppupään nostaminen. Jousienkin paikkoja voisi muutella, niin tippuisi taas muutaman sentin, tosin tällöin menisi pakoputkikin uusiksi...
Mielessä onkin käynyt, että leimaan tuon eräässä kuvassakin kuikuilevan B Kadetin kevääksi, ajelen sillä sitten kevään/alkukesän kesäautoilufiilistelyt ja rakentelen rauhassa Amazonia.
Ruotsista tilatut osat ois seurannan mukaan noudettavissa matkahuollosta, vaan miepä oonkin nyt toisella puolella Suomea koulutusreissulla nooo, viikonloppuna jos kerkeis jatkaa.
Volvo Amazon -69 / Opel Kadett B -72 / Chevrolet Bel Air '63
-
- Posts: 618
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: Volvo Amazon -69
Sitte ku helmat on maassa niin auto on tarpeeks matala.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 64 guests