78 malibu

Talleissa tapahtuu? Kaikenlaiset projektit tänne

Moderators: sbc350, Luke

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Mon Jul 13, 2015 6:41 pm

Ei se mennykkään niin helposti... Että päivä ois kokonaan pilalla niin ei vaadita paljoa:

- vaihda käyttöautoon syöttöpumpun määränsäätimen ja sen kannen välinen tiiviste -> rupeaa vuotamaan määränsäätimen ja pumpun välistä
- vaihda määränsäätimen ja pumpun välinen tiiviste -> rupeaa vuotamaan nestepään ja pumpun välistä
= vitutus

- rupea mittailemaan perää ja lyhennä putkien päistä laakeripesää että saat eliminaattorit istumaan
- huomaa että eliminaattorit ei käy perän laippoihin
= VITUTUS

- mittaappaa vahingossa spoolin boorien paikkaa kun puikkojen katkaisumitat tuntuu omitusesti eripituisilta
- huomaa että spooli on väärinpäin paikoillaan, iloksesi huomaa että boorit oikeassa kohdassa
- mittaa akselit ja spooli ja huomaa ettei niissä just ostamissa puikoissa riitäkkään boori kunnolla tolle leveydelle
= ISO VITUTUS


Noh, herrakani lupaili mulle toisesta perästä hitsattavat akselinpäät/laipat joihin noi eliminaattorit käy. En vaan nyt tiedä mitä tässä tekis, ostaisko kokonaan uudet eliminaattorit ja puikot, kun puikot on kuitenkin nyt pakko-ostaa listalla... Eikä oo ees varmaa käykö noi oikeat akselinpäät tän perän putkiin...

Sain sentään nurmikon ajettua kun ajoin kylälle hakemaan pensaa koneeseen, kannu oli jo tallimatkalla kontissa mutta unohdin hakea ainetta samalla reissulla.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

Pasikiainen
Posts: 253
Joined: Sat Nov 29, 2014 1:22 am

Re: 78 malibu

Postby Pasikiainen » Mon Jul 13, 2015 7:10 pm

Mun käsittääkseni tuohon sun perään sopis 1.533" eliminaattorit ja vetarit? Nimittäin jos ne sun eliminaattorit on 9200 Moserit niin sit ne sopii sille ns pikkuvetarille? Eli esim just se mikä on tossa 7,5:ssa?

Mut jos noi 9200 Moserit on mulle sopivat niin voin ostaa ne pois jos ne sulta fiksusti irtoaa, eikä oo hirveä kiire päästä eroon, ei oo taas hirveesti fyrkkaa.

Jaan vitutusta sen verran että Oldsista sain penkin selkänojan irti ja aika pehmeetä oli siellä täällä, aika paljon enemmän kuin toivoin. Tiiä pitäskö laittaa seisontaan, ja katella elokuussa ajelua uudestaan :roll:

User avatar
herrakani
Posts: 480
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Helsinki

Re: 78 malibu

Postby herrakani » Tue Jul 14, 2015 12:18 pm

No se akselinkuoren pää nyt on vaan levy mis on 4 reikää.

Noi Strangen akselinkuoren päät (H1143) on taas sellaset mihin on koneistettu pikkunen kaula sisäreunaan "ettei öljy valuis solkenaan" mut on luokkaa milli. Ne on tarkoitettu siis tavan 3" akseliputkelle. Kaikissa eliminaattoreissa mitä mä oon ostanu on ollu toi sama jako, onks toi nyt sitten Chevy 12-pulttisen jako. Mut ne ei oo niinku erikseen tarkoitettu sille tai tälle akselinkuorelle vaan niihin on porattu toi yleisin aftermarketjako.

https://baer.com/images/C/10-12%20blt%2 ... 600-01.jpg

Tollanen.
BMW M5 SBC 1993

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Tue Jul 14, 2015 3:55 pm

herrakani wrote:No se akselinkuoren pää nyt on vaan levy mis on 4 reikää.

Noi Strangen akselinkuoren päät (H1143) on taas sellaset mihin on koneistettu pikkunen kaula sisäreunaan "ettei öljy valuis solkenaan" mut on luokkaa milli. Ne on tarkoitettu siis tavan 3" akseliputkelle. Kaikissa eliminaattoreissa mitä mä oon ostanu on ollu toi sama jako, onks toi nyt sitten Chevy 12-pulttisen jako. Mut ne ei oo niinku erikseen tarkoitettu sille tai tälle akselinkuorelle vaan niihin on porattu toi yleisin aftermarketjako.

https://baer.com/images/C/10-12%20blt%2 ... 600-01.jpg

Tollanen.


Eipä tässä nyt isoa vahinkoa oo kuitenkaan päässyt käymään oikeesti, sekä myyjä ja ostaja oli siinä uskossa että akselissa oli toi normi chevyn jako putken päissä. Erehdyksiä sattuu :)

Sit taas toi puikkojen mittaus/sopivuus (tai siis sopimattomuus) tähän mun kombinaatioon oli ihan mun oma moka, siitä ei voi herrakania syyttää.

Noh, kävin kuitenkin tänään tilaamassa vällärin, asennussarjan ja perän kopan. Tilasin samalla uudet vetarit ja uudet krympit eliminaattoreihin, eli eliminaattorit pystyn nyt kuitenkin onneks hyödyntämään tässä. Joku pvä käyn hakemassa ne laakeripesät akseliin ja käyn ne sitten hitsailemassa RP:ssä paikoilleen jigin kanssa niin on sitten kohdillaan.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Wed Jul 29, 2015 8:30 pm

Osasia tuli

Image



Hahmottelin tukivarsien/iskareiden kiinnikkeitä kohdilleen kans

Image

Image
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 4:08 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Fri Aug 14, 2015 9:27 am

Jatketaas taas aiheesta, eli kävin vähän sovittelee uusia ylätukivarsia perän ja korin väliin.
Alotin siitä että otin rälläkän, kolmea kokoa hydeputkee, parin nivelet ja vähän 3mm peltiä :D

Eli tekasin nuo tukivarret aika budjetilla, IKH nivelet ja samasta mestasta hydeputkee millä saa sovitettua nivelet korin päähän ja isompaa putkee mihin meni prässäämällä sisään M16 kuusiokolopultti kanta edellä. Hitsuuttelin pultin kiinni putken päästä ja meinaan vielä laittaa yhden tai kaksi tulppahitsiä siihen.
Sitten kasailin tuon perän pään kiinnikeboskin 3mm tavarasta. Laskin samalla kiinnityspistettä aavistuksen alaspäin siitä boksin päästä niin ei jää tukivarret enää silleen hölmöön jumittavaan kulmaan niinku aikasemmin. Jos se vaikka vähentäs perän pompotusta, tekee siis saman mitä ns."antihop barsit" tämmösessä A/G-kopassa.

Tossapa kuvia ihmeteltäväksi:

holkkien tekoo
Image


holkit nivelen päässä
Image


tukivarsiputki
Image


hitsuuteltuna kasaan
Image


ja tossa vielä viimestä hitsisaumaa vaille
Image



Noihin jää nyt säätöä semmoset +/-15mm eli kokonaisuudessaan 30mm.
Tarvii vielä hieroa ajokorkeus sekä kardaanin kulma kohdilleen ja sitten lukita perä jollain oikeeseen kulmaan ja sitte vasta katkasta tukivarret mittaansa ja hepata kiinni tohon koteloon.
Oon yrittäny ettii tietoo tosta kardaanin/perän kulmasta, ja näyttäs olevan "oikea" kulma noin 2-4astetta nokka alaspäin tukivarsilla tuetussa perässä.
Tietty jos jollakin on oikeeta tietoa asiasta niin saa jakaa ja kertoa niin ei tuu tehtyä ihan sutta taas :)
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 4:09 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Sun Aug 16, 2015 7:55 pm

Kävin mittailee sunnuntain kunniaks pikkasen jortaanin kulmia ja räkäsin ylätukivarret kasaan.
Testailin tunkilla perän liikkeitä ja näyttäs alustavasti aika kivalta, liikerata on aikaliki kuin oppikirjasta luettuna :)
Rälläköin samalla jousikupit vanhasta perästä irti ja hitsuuttelin nekin kiinni putkiin.
Huomenna pitäis purkaa perä alta pois, katkasta päät suoriks ja oikeeseen mittaan ja varmaan keskiviikkona yritän käydä RP:ssä hitsaamassa uudet päädyt kiinni.
Sitte se oiski vaan kasausta ja kovaa ajoa taas...

Pari huonoo kuvaa:

Tukivarsi ja jousikuppi paikallaan
Image


Apuasentaja veivaamassa muttereita :D
Image
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 4:10 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Wed Aug 19, 2015 9:08 pm

Kävin rassailee.
Racers Placessa kävin hitsuuttelemassa akselin päät paikoilleen hienossa jigissä, hyvät tuli.
Tallila huomasin että olin unohtanu hitsata pohjaanlyöntikumien kiinnikkeen, niin heppailin ne varovasti kiinni ettei vahingossakaan vääntyilis...

Se rupeis niinku olemaan putsausta/maalausta ja kasausta vaille, kaikki kamatkin on aikaliki hyllyssä. Eliminaattoreihin pitäs tän kuun lopulla tulla tuliaisina ameriikasta uudet lakrut ja tiipparit.


Pesät heppailtu
Image

Pohjaanlyöntikumien paikat hitsuuteltu
Image



Kävin kotiin tullessa vielä postin kautta ja kappas, sieltä tarttu yks paketti mukaan mikä sisälsi tukivarret :)
Image
Last edited by rallikuski on Tue Mar 17, 2020 4:12 pm, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
Camino79
Posts: 748
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Jyväskylä

Re: 78 malibu

Postby Camino79 » Wed Aug 19, 2015 9:37 pm

Nonni! Hyvä että tukivarret tuli perille asti! :)

User avatar
herrakani
Posts: 480
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Helsinki

Re: 78 malibu

Postby herrakani » Mon Aug 24, 2015 10:50 am

Nyt on kyllä hyvännäköinen.
BMW M5 SBC 1993


Return to “Projektit”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests