Maalaus ja pohjatyöt.

Datasheetit ja muut hyödylliset jutut

Moderators: sbc350, Luke

User avatar
Schweinhund.
Posts: 162
Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am

Maalaus ja pohjatyöt.

Postby Schweinhund. » Sun Mar 08, 2015 11:27 pm

Saataisiinko tänne toimivia ohjeita?
Tarvisi taas varmaan kolme autoa maalata ja aina pitää koittaa oppia uutta.
Niin, mikä on paras tapa hioa kitti tasaiseksi koneellisesti, kun kysymyksessä on iso suora osa, tässä tapauksessa lavan kylki?
Epäkeskollahan tulee herkästi aaltomaista pintaa.
Haista
Kaavittu.

User avatar
rallikuski
Posts: 361
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby rallikuski » Mon Mar 09, 2015 6:38 pm

Ite en oo koskaan onnistunu hiomaan isoa pintaa koneellisesti kauheen hyväks, taikka riippuu kuka sitä kattoo...
Parhaiten oon onnistunu isolla hiomatuella ihan käsin, sopivan karkeella paperilla. Sitten perään silpasu epäkeskolla hienommalla paperilla ettei jää naarmut näkyviin.



PS. en todellakaan ole ammattilainen
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
Schweinhund.
Posts: 162
Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby Schweinhund. » Mon Mar 09, 2015 9:04 pm

Työpaikalla on sellainen suorien pintojen paineilmakone jota ajattelin testata kunhan löydän minne se on hukkunut.
Eli tällainen:Image
Nythän olen käyttänyt seuraavaa tekniikkaa: Levitetään kitti tietysti mahdollisimman tasaisesti.
Sitten kevyt aukihionta 120 epäkeskolla. Metalliviivottimella tarkastelua ja lisää hiontaa.
Sitten kun tuntuu oikealta hetkeltä, vedän merkkivärin eli jotain hyllystä löytyvää paukkupulloväriä suttuharso.
Siitä sitten 240 epäkeskolla jatkan.
Toki myös käytän pitempää laudankappaletta tukena käsinhionnassa merkkivärin kera.
Alkanu miettimään jos vetäsis alkuhionnan sähköhöylällä.
Tässä oppii myös ymmärtämään miksi ammattimaalarit eivät halua ottaa näitä kittikasoja vaivoikseen.
Haista
Kaavittu.

User avatar
herrakani
Posts: 480
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Helsinki

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby herrakani » Tue Mar 10, 2015 6:57 pm

Mulle opetettiin maalaamossa et aina kitin hionta aina kapulalla käsin. Mitä leveempi kohta sen pitempi kapula.
Ehkä 80 jos on iha pitkin vittua kitattu ja sit 180-320

Ja kitin leipomiseen sama, mitä leveempi kohta - sen leveempi lasta.

Noista täryjutuista jää niit typeriä häränsilmiä vaik miten vetäis seuraavat hionnat.
BMW M5 SBC 1993

User avatar
sbc350
Posts: 1993
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby sbc350 » Tue Mar 17, 2015 8:39 pm

Ite kun blazerin tuhrin viimekesänä niin tein kanssa jäykästä mdf listasta pitki liippoja mihin vedin hiomanauhan kiinni. Sillä sai suhteellisen suoraa jälkeä aikaseks. Koneella tulee perunapelto tai sitten osaa vaan käyttää. Tollanen suoraan pintaan tarkotettu kone vois olla kyllä parempi kun perus pyöree räpyttäjä

User avatar
Schweinhund.
Posts: 162
Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby Schweinhund. » Thu Jul 14, 2016 4:17 pm

Pakko taas jatkaa kun kaikki tarvikkeet on ootellu hyllyssä liiankin kauan ja pelllille hiottu pontiac on alkanu jo ottamaan ruostetta.
Nyt täytyy saada valmista pintaa vaikka sitten laadusta tinkien.'
Mites ny kun vedin korjatun ja pakkeloidun lokasuojan päälle trotonin 5:1 hinkkaria....Laitoin ohjeen mukaset seokset ja ohennetta sen maximin eli 30%
Tulee tosi huonosti ruiskusta läpi ja tuntuu niinku vetelin alustamassaa, pisarat näkee silmällä.
Mulla on toki vähän pieni suutin ruutassa, 1,4 kun pitäs olla 1,6-1,8 että onko se niin pienestä kiinni?
laittasko rohkeesti lisää ohennetta?
Tuntuu että vetää mataksi melkein heti.
Haista
Kaavittu.

User avatar
Schweinhund.
Posts: 162
Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby Schweinhund. » Wed Jul 20, 2016 7:50 pm

Kulla! Rohkeesti lirautin lisää ohennetta niin alko tulemaan tasaista pintaa.kai toi kura jässähtää vaikka tiiviisti onkin avaamattomassa purkissa vuoden ollut.
Porasin myös ruutan suuttimen 1,5 millin terällä jolla sieltä snadi lastu lähti.
Haista
Kaavittu.

User avatar
sbc350
Posts: 1993
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby sbc350 » Wed Jul 20, 2016 8:19 pm

Rico on näis maalausjutuissa varmaan kokenein tällä forumilla.. täytys itekki taas vähä tahria ruiskulla blazeriä kun on ruostetta ilmaantunu muutamaan kohtaan ja katosta maali irtoilee kun laiskottelin karhennuksen kanssa :/

User avatar
Schweinhund.
Posts: 162
Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby Schweinhund. » Thu Jul 21, 2016 9:14 am

Ricohan on maalannu ton meidän vihreen pontiacin.
Pieniin ruostekohtiin on muuten ihan ehdoton toi biltsun kumikärkinen kierrättävä hiakkapuhalluspistooli.
Mitähän keksis ruosteenpoistoon tohon tulipeltiin ja takalasin ympärykseen?
Veikkaan että vaimo saa vuosisadan raivarin jos ruuttaan fosforihapot ja pesen pain-e-pesurilla tossa pihalla kun saattaa nurmikko kärsiä-
Pitäs tänään keksiä millä sais betoninpehmeän takalasintiivisteen rikottua lasia rikkomatta.
Haista
Kaavittu.

User avatar
sbc350
Posts: 1993
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: Maalaus ja pohjatyöt.

Postby sbc350 » Thu Jul 21, 2016 8:55 pm

Joo mullakin on tollanen pistooli käytössä xircon hiekan kanssa, hyvin pelittää pikkuruosteisiin!


Return to “Tekniikka / Tietopankki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest