Juu laitetaan jos semmoset saadaan.
Rälee juttu kun löytyy orgis omistajan käsikirja hanskalaatikosta niin lueskelin sitä hallilla joutessani.
Tämmösessä saa tehtaan luvalla käyttää enintääs 10% etanolia sisältävää ja enintään 5% metanolia sisältävää polttoainetta.
Että 95e10 liemi on ihan valmistajankin hyväksymää kamaa.
Tänään taas vaihdoin laatikkoon öljyt.
200r4 ottaa vaihdossa tasan 3 litraa.
Pari kertaa jo vaihtanu uudet ja suodattimen vaihdoin ekan öljynvaihdon yhteydessä.
Meinaa mustua öljyt ihan kymmenien kilsojen ajolla kun ne on edellisen kerran vaihdettu joskus kivisen ja sorasen aikoina tai sit tehtaalla laitettu.Eikä o lisäämälläkään vaihtunu kun toi ei vuoda mistään, yhtään.
Olis kiva saada toi satunnaisesti jumittava turbiinilukko toimimaan.Olen nyt tuplatsekannu sähkösolenoidin.Ilma menee puhaltamalla herkästi läpi, öljypumpussa oleva karakin liikkuu tosi herkästi ja sitäpaitti omaa järeän palautinjousen ja signaalipuoli on mitattu ettei ongelma ole sähköpuolella niin ei siinä oikein jää kuin tukkoinen öljynjäähdytyspiiri (joka kyllä lämpenee eli tuskin tukottaa) tai paskanen turbiini.
Jankki jässähtäny sinne turbiin kuoren ja lukkolevyn väliin niin tietäähän sen.
on muuten kaikista halvinta lootan täysremppaamista toi öljynvaihto ajallaan.
OBD1 ja ccc-q-jet
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
juu tota etanolia on jenkeissä sotkettu pidemmän aikaa bensan sekaan..
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
Mulla on tarvitsijoille 1228330 ECM (88-90 VIN Y ja VIN 9) seuraavat sorkkimistiedostot:
1228330.XDF (tietsikan epromin sisällön tulkkaustiedosto Tunerpro -käyttöön)
A043 data stream definition "white paper" (tässä kerrotaan, mitä ecm suoltaa ulos aldl nastasta D, jos sen onnistuu saamaan suoltamaan)
A043.ADX (em. paperin tiedot Tunerpro -tulkkitiedostona, eli muuntaa raakadatan järjelliseksi tunerprota varten)
ADAY.bin (88-90 caprice farkun epromin sisältö, nää on vähän erinimisiä riippuen missä merkissä/mallissa kys. ecm sijaitsee)
Olen korvannut oman -89 capricen epromin Moates Ostrich 2.0:lla ja lennosta hakenut mm. ennakoita, seoksia ja turbiinilukon ominaisuuksia paremmin sopivaksi puristussuhteeltaan pykälän nostetulle 307:lle, jossa vin9 -nokkakärsä.
Innostuin tuossa kokeilemaan aldl -datan ulostamista ja rakentelin Winaldl -sivuston ohjeiden mukaisen yhden transistorin ja kolmen vastuksen kytkennän näkkärilevylle. En saanut pelaamaan. Kokeilin serial/USB -sovittimella ja ilman sekä tunerprolla, winaldl:llä ja tavan serial monitorilla, ei mitään. Usb-sovitin vilkutti tulevan liikenteen valoa, mutta dataa ei tullut näkyville saakka ..
Shweinhund onnistui näköjään datan saannissa, joten hää voisi kokeilla tunerprolla ja vielä kun saa multa A043.ADX -tiedoston niin saa datan selväkielisenä. Sit jos onnistuu, niin kertoo muillekin miten perhanassa se onnistui..ja varautuu vaikeisiin kysymyksiin, mm. käyttikö minkä pituisia johtimia ja oliko häiriösuojattua, mitkä baudiasetukset oli sovittimessa/lukuohjelmassa, mikä toleranssi vastuksissa jne
Halukkaat laittaa sähköpostiosoitteensa niin saavat noita tiedostoja.
1228330.XDF (tietsikan epromin sisällön tulkkaustiedosto Tunerpro -käyttöön)
A043 data stream definition "white paper" (tässä kerrotaan, mitä ecm suoltaa ulos aldl nastasta D, jos sen onnistuu saamaan suoltamaan)
A043.ADX (em. paperin tiedot Tunerpro -tulkkitiedostona, eli muuntaa raakadatan järjelliseksi tunerprota varten)
ADAY.bin (88-90 caprice farkun epromin sisältö, nää on vähän erinimisiä riippuen missä merkissä/mallissa kys. ecm sijaitsee)
Olen korvannut oman -89 capricen epromin Moates Ostrich 2.0:lla ja lennosta hakenut mm. ennakoita, seoksia ja turbiinilukon ominaisuuksia paremmin sopivaksi puristussuhteeltaan pykälän nostetulle 307:lle, jossa vin9 -nokkakärsä.
Innostuin tuossa kokeilemaan aldl -datan ulostamista ja rakentelin Winaldl -sivuston ohjeiden mukaisen yhden transistorin ja kolmen vastuksen kytkennän näkkärilevylle. En saanut pelaamaan. Kokeilin serial/USB -sovittimella ja ilman sekä tunerprolla, winaldl:llä ja tavan serial monitorilla, ei mitään. Usb-sovitin vilkutti tulevan liikenteen valoa, mutta dataa ei tullut näkyville saakka ..
Shweinhund onnistui näköjään datan saannissa, joten hää voisi kokeilla tunerprolla ja vielä kun saa multa A043.ADX -tiedoston niin saa datan selväkielisenä. Sit jos onnistuu, niin kertoo muillekin miten perhanassa se onnistui..ja varautuu vaikeisiin kysymyksiin, mm. käyttikö minkä pituisia johtimia ja oliko häiriösuojattua, mitkä baudiasetukset oli sovittimessa/lukuohjelmassa, mikä toleranssi vastuksissa jne
Halukkaat laittaa sähköpostiosoitteensa niin saavat noita tiedostoja.
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
jussi.vilppula@gmail.com
Tonne tiedostoa kiitos.
Tuota noin, kirjoitit että kolmen vastuksen ja yhden trankun kytkentä...
Siihen onnistuneeseen tiedonsiirtoon vaaditaan 4 vastusta.
Ethän unohtanut laittaa sitä 10k vastusta a ja b napojen väliin?
Tarvittavat komponentit hommasin bebekistä.Annoin firmamme dirikalle ostoslistan kun se oli lahdessa käymässä ja kirjoitin siihen noi vastusten arvot ja trankun tyypiksi 2n2222 tai vastaava.
Trankku ei ollu semmonen vaan joku samantyyppinen.Tarvii luupilla kattoo se tarkka malli.Johtoina käytin hallilta löytyneitä 2,5 mm2 johtoja.
Kyllä tää tästä taas etenee.
Tonne tiedostoa kiitos.
Tuota noin, kirjoitit että kolmen vastuksen ja yhden trankun kytkentä...
Siihen onnistuneeseen tiedonsiirtoon vaaditaan 4 vastusta.
Ethän unohtanut laittaa sitä 10k vastusta a ja b napojen väliin?
Tarvittavat komponentit hommasin bebekistä.Annoin firmamme dirikalle ostoslistan kun se oli lahdessa käymässä ja kirjoitin siihen noi vastusten arvot ja trankun tyypiksi 2n2222 tai vastaava.
Trankku ei ollu semmonen vaan joku samantyyppinen.Tarvii luupilla kattoo se tarkka malli.Johtoina käytin hallilta löytyneitä 2,5 mm2 johtoja.
Kyllä tää tästä taas etenee.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
Tosiaan se yksi 10K vastus oli vielä neljäs, se oli välissä ja ilmankin kokeilin mut ei sytyttänyt silloin edes tulevan liikenteen merkkivaloa muuntimessa. Laitan huomenna tulemaan kun tiedostot on vanhassa pöytäkoneessa joka on nyt viritettynä capricen etusohvalle, siinä koneessa kun sattui olemaan vanha 9-pinnin sarjaporttiliitäntä - kun sekin piti varmistaa ettei ole muuntimesta kiinni.
Last edited by Saresks on Wed Nov 19, 2014 10:58 pm, edited 1 time in total.
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
http://www.gearhead-efi.com/
Tuolta löysin oman ecun .bin filen ja löytyy myös moneen muuhunkin tbi koneeseen, en tiiä löytyiskö kaasarivehkeeseenkin..
Tuolta löysin oman ecun .bin filen ja löytyy myös moneen muuhunkin tbi koneeseen, en tiiä löytyiskö kaasarivehkeeseenkin..
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
Joo noi ecmmien epromien binaaritiedostot ei oo ongelma, ne saa luettua normi eprom readerilla ja mäkin oon omani noin lukenut ja joko pyyhkinyt uv-eraserilla datat pois ja ohjelmoinut uudelleen tai helpompi tapa käyttää tilalla eeprommia eli sähköisesti pyyhittävää lastua tai vielä helpompaa käyttää rom-emulaattoria, kuten ostrichia (moates.net).
Mut se on isompi ongelma et mistä saada tulkkitiedosto mikä kertoo mikä osoite binaaridatassa on mikäkin. Kaasarivehkeiden tulkkitiedostot on enempi kiven alla, varsinkin tän 8330 ecm:n, mut aikoinaan kävi tuuri ja löysin sen oikean kiven. Luulin monta vuotta et mä oon ainoo nykyään joka tätä tekee (oldskoneisen kaasariecm:n sorkintaa), mut juuri keväällä laitoin yhdelle tyytyväiselle cadillachepulle tsekkeihin noita tiedostoja ja nyt täälläkin päin tunnutaan innostuvan.
Mut se on isompi ongelma et mistä saada tulkkitiedosto mikä kertoo mikä osoite binaaridatassa on mikäkin. Kaasarivehkeiden tulkkitiedostot on enempi kiven alla, varsinkin tän 8330 ecm:n, mut aikoinaan kävi tuuri ja löysin sen oikean kiven. Luulin monta vuotta et mä oon ainoo nykyään joka tätä tekee (oldskoneisen kaasariecm:n sorkintaa), mut juuri keväällä laitoin yhdelle tyytyväiselle cadillachepulle tsekkeihin noita tiedostoja ja nyt täälläkin päin tunnutaan innostuvan.
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
Juu ne tulkintatiedostot löytyy tuolta myös. Itellä oli ongelmia lukee vakio chippi, mut vanhassa chipissä olikin eri voltit kun uudessa ja sain lopulta sen luettua.
Herrakanilta olis lainassa emulaattori mutta se ei käy suoraan tohon purkkiin kun liikaa pinnejä Meinasin tilata moatesilta adapterin mihin saa sitten flash piirin ja monta muistipaikkaa, pystyis napilla vaihtaan e85/bensa ohjelmien välillä.
https://www.moates.net/g2x-tbitype-swit ... -p-86.html
Tohon kävis kait se emulaattorikin sitten..
Herrakanilta olis lainassa emulaattori mutta se ei käy suoraan tohon purkkiin kun liikaa pinnejä Meinasin tilata moatesilta adapterin mihin saa sitten flash piirin ja monta muistipaikkaa, pystyis napilla vaihtaan e85/bensa ohjelmien välillä.
https://www.moates.net/g2x-tbitype-swit ... -p-86.html
Tohon kävis kait se emulaattorikin sitten..
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
Neuvokaas vähä mistä saan ton serial monitorin ladattua.Niin ja miten pitäisi tuner prolla saada se yhteys?
Koitin tuner prolla mutta en oikein löytänyt tai ymmärtänyt miten homma toimii.
winaldl sai heti yhteyden.Baud settingsin muutos ei vaikuta mitään.
Kokeilin taas eri ecm vaihtoehtoja ja ainoa ero oli että osalla se tiedonsiirtovilkku vaihtoi vihreästä punaiseen.
Nähtävästi mulla on pätkivä ct sensori kun kylmänä näytti pelkkää nollaa.
Niin siitä interfacesta:Läppäri on vanha hp550 win7 sowtalla.Belkinin f5u103v usb sarjaporttisovitin.
Datakaapelin trankku on tyypiltään bc337.12v olen ottanut sulakerasia joutilaasta paikasta.
Täsmennän että mulla ei ole ollut pienintäkään ongelmaa/hitautta/pätkimistä tiedonsiirrossa.
Koitin tuner prolla mutta en oikein löytänyt tai ymmärtänyt miten homma toimii.
winaldl sai heti yhteyden.Baud settingsin muutos ei vaikuta mitään.
Kokeilin taas eri ecm vaihtoehtoja ja ainoa ero oli että osalla se tiedonsiirtovilkku vaihtoi vihreästä punaiseen.
Nähtävästi mulla on pätkivä ct sensori kun kylmänä näytti pelkkää nollaa.
Niin siitä interfacesta:Läppäri on vanha hp550 win7 sowtalla.Belkinin f5u103v usb sarjaporttisovitin.
Datakaapelin trankku on tyypiltään bc337.12v olen ottanut sulakerasia joutilaasta paikasta.
Täsmennän että mulla ei ole ollut pienintäkään ongelmaa/hitautta/pätkimistä tiedonsiirrossa.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: OBD1 ja ccc-q-jet
Taas on edistytty, kun vain tietäisi miksi.
Koitin saada tunerprort:n kanssa yhteyttä.Se ei onnistunu.Kokeilin vähän kaikea.
Mutta sit samalla mulla oli winaldl auki ja kattelin että hyvin tulee dataa.
Jossain vaiheessa muutin huvikseni tps arvot 0,6 ja 3,8 volttiin eikä mitään muutosta ollu havaittavissa.sit kokeilin taas eri ecm versioita niin yhtäkkiä ilmesty arvoja taulukoihin.Nyt näkyy arvoja aika monellakin versiolla ja esmes blm taulukkoon ilmesty jotain arvoja mutta anturiarvoista suuri osa on vääriä.mm tps näyttää jatkuvasti 1,6 volttia ja coolant temp -40c vaikka selkeesti kyllä käynti muttuu kun anturista nappaa töpselin irti.
on nää aika laitoksia.Meni yksi aamu turbiini lukkoon pakittaessa kun vähän reilummin polkasin
Koitin saada tunerprort:n kanssa yhteyttä.Se ei onnistunu.Kokeilin vähän kaikea.
Mutta sit samalla mulla oli winaldl auki ja kattelin että hyvin tulee dataa.
Jossain vaiheessa muutin huvikseni tps arvot 0,6 ja 3,8 volttiin eikä mitään muutosta ollu havaittavissa.sit kokeilin taas eri ecm versioita niin yhtäkkiä ilmesty arvoja taulukoihin.Nyt näkyy arvoja aika monellakin versiolla ja esmes blm taulukkoon ilmesty jotain arvoja mutta anturiarvoista suuri osa on vääriä.mm tps näyttää jatkuvasti 1,6 volttia ja coolant temp -40c vaikka selkeesti kyllä käynti muttuu kun anturista nappaa töpselin irti.
on nää aika laitoksia.Meni yksi aamu turbiini lukkoon pakittaessa kun vähän reilummin polkasin
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Return to “Tekniikka / Tietopankki”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest