78 malibu
Posted: Mon Mar 31, 2014 7:46 pm
Nonniin, jos jotain kirjottelis tästäkin kun tuli herättyä talviunilta ja kaivettua lohko ja akseli pöydän alta josta tähän pitäs ruveta konetta arpomaan.
Kävin lohkon ja akselin hakemassa jo ajat sitten, ja viime suvena ostin sbc350:lta 6tuuman veivit tähän. Sitten ostin uuden damperin, öljypumpun ja alakertaan "korsetin" ja runkostudit, mutta siihen sitten jäätiinkin. Öljypohja on pikku vastapalveluksena saatu, jostain venemoottorista ja tosi siisti kampe ruveta muokkaamaan.
Vielä puuttuis männät(kun ei vielä tiedä varmaksi porataanko), suunnitelmissa pienellä patilla olevat niin sais rutut reilusti yli kympin. Sitten puuttuu vauhtis/vetolevy kun en vielä tiedä millä laatikolla tää tulee kasaan. Ja tietysti nokkasetti ja muuta pientä sälää.
Vanhasta koneesta käytän kannet, imusarjan, kaasarin, sytkäkamat ja vesipumpun. Öljypojaa pitää muokata, syvempi ja leveempi sumppu kunnon loiskelevyillä, pari väliseinää ja "rotanluukut" niihin sekä pakollinen muokkaus etukulmista että mahtuu korsetti pohjan sisään.
Noh, päätin vkonloppuna sitten mitata pytyt ja akselin, ja hyvällä tuurilla mennään ihan hoonaamalla pytyt ja kiillottamalla kaulat. Kaikki on vielä onneks vakiokoossa niin ei haittaa vaikka joutus poraamaan tai hiomaan. Vien vielä varmuudeksi lohkon ja akselin koneistamolle niin saa varmuuden omille mittauksille.
Sipistelin korsettia että mahtui kaikki limput pyörimään ilman kosketuksia, "porttasin" ja kiillottelin vitosen runkopukista öljypumpun pesän että öljy löytää helpommin tiensä eteenpäin. Sitten joutu muokkaamaan öljypumppua että se mahtuu olemaan korsetin ja runkostudien kanssa omalla paikallaan. Ihmettelin eka että miks studien mukana tuli yks erilainen mutteri, mutta sitte tajusin että se tulee just öljypumpun kohdalle
Sitten joutessani sipistelin kampirautaa, otin vingulla karkeimmat valuröpöt pois ja sitten hiomalaikoilla pikkasen kiillottelin. En ihan peiliä siitä jaksanut hieroa, mutta on se jo ihan kivan silee siihen tehtaan valuun verrattuna.
Kuvia kansalle:
Kampuran kiillottelua, parissa kuvassa näkyy aika hyvin ero kiillotettuun ja tehtaan jälkeen:
Vitosen pukin öljypesän muokkaus:
Öljypumpun rungon muokkaus, aika paljon joutu ottaa tavaraa pois:
Koekasausta:
Pöydältä lakaistut silput:
Tommosta tälläkertaa, seuraavan kerran tallille varmaan perjantaina. Pitäs kiillotella nostajalaaksoa ja jakopään seinää.
Kävin lohkon ja akselin hakemassa jo ajat sitten, ja viime suvena ostin sbc350:lta 6tuuman veivit tähän. Sitten ostin uuden damperin, öljypumpun ja alakertaan "korsetin" ja runkostudit, mutta siihen sitten jäätiinkin. Öljypohja on pikku vastapalveluksena saatu, jostain venemoottorista ja tosi siisti kampe ruveta muokkaamaan.
Vielä puuttuis männät(kun ei vielä tiedä varmaksi porataanko), suunnitelmissa pienellä patilla olevat niin sais rutut reilusti yli kympin. Sitten puuttuu vauhtis/vetolevy kun en vielä tiedä millä laatikolla tää tulee kasaan. Ja tietysti nokkasetti ja muuta pientä sälää.
Vanhasta koneesta käytän kannet, imusarjan, kaasarin, sytkäkamat ja vesipumpun. Öljypojaa pitää muokata, syvempi ja leveempi sumppu kunnon loiskelevyillä, pari väliseinää ja "rotanluukut" niihin sekä pakollinen muokkaus etukulmista että mahtuu korsetti pohjan sisään.
Noh, päätin vkonloppuna sitten mitata pytyt ja akselin, ja hyvällä tuurilla mennään ihan hoonaamalla pytyt ja kiillottamalla kaulat. Kaikki on vielä onneks vakiokoossa niin ei haittaa vaikka joutus poraamaan tai hiomaan. Vien vielä varmuudeksi lohkon ja akselin koneistamolle niin saa varmuuden omille mittauksille.
Sipistelin korsettia että mahtui kaikki limput pyörimään ilman kosketuksia, "porttasin" ja kiillottelin vitosen runkopukista öljypumpun pesän että öljy löytää helpommin tiensä eteenpäin. Sitten joutu muokkaamaan öljypumppua että se mahtuu olemaan korsetin ja runkostudien kanssa omalla paikallaan. Ihmettelin eka että miks studien mukana tuli yks erilainen mutteri, mutta sitte tajusin että se tulee just öljypumpun kohdalle
Sitten joutessani sipistelin kampirautaa, otin vingulla karkeimmat valuröpöt pois ja sitten hiomalaikoilla pikkasen kiillottelin. En ihan peiliä siitä jaksanut hieroa, mutta on se jo ihan kivan silee siihen tehtaan valuun verrattuna.
Kuvia kansalle:
Kampuran kiillottelua, parissa kuvassa näkyy aika hyvin ero kiillotettuun ja tehtaan jälkeen:
Vitosen pukin öljypesän muokkaus:
Öljypumpun rungon muokkaus, aika paljon joutu ottaa tavaraa pois:
Koekasausta:
Pöydältä lakaistut silput:
Tommosta tälläkertaa, seuraavan kerran tallille varmaan perjantaina. Pitäs kiillotella nostajalaaksoa ja jakopään seinää.