Volvo Amazon -69
Posted: Sat Jan 18, 2014 1:55 am
Terves.
Jos sitä tännekin jonkinlaista sepustusta tuosta Amazonista kirjoittelisi. Kaikenlaista kerennyt jo tekemään tässä reilun kolmen vuoden aikana, välillä aktiivisemmin ja välillä rauhallisemmin, mutta yritän näin aluksi saada aikaan edes jonkinlaisen koosteen. Auto on ollut minulla lokakuusta 2010 asti, jota ennen se oli seisonut muutamia vuosia pihalla kehnon kuntonsa ja katsastamatta jäämisen vuoksi.
Ostokunto:
Oli muuten pieni homma saada tuo traileriin, jarrut "vähän" jumissa...
Sisustakin vähän homeessa:
Kone lähti kyllä suht kivuttomasti käyntiin. Uudet bensat vaan tankkiin, apuvirtaa ja avaimesta käyntiin.
Projekti alkoi tietty purkamisella, ja peltihommilla. Hitsaamista ei loppujen lopuksi ihan mahdottomasti ollut, takakaaret, takapyöränkotelot, vähän takakontin pohjaa, helmapeltien takaosat, sekä sitten muutama muu paikka sinne ja tänne. Tässä takakaari heftattuna:
Tuosta sitten hiljalleen hitsaamista ihan umpeen asti, sauman tasoitus, koritina ja kitti. Tuossa järjestyksessä tuli tehtyä kaikki muutkin julkisivun paikat.
Piti vähän hioa, kattoa lukuunottamatta koko auton yli oli vedetty ruiskukitti. Oli sitten tietysti kuplinut joka paikasta irti, eli eipä oikein muuta vaihtoehtoa kuin hioa pellille. Lokaritkin tuli siinä samalla tempastua pellille:
Epoksia, tuon päälle tuli sitten vielä musta Normadur:
Työttömänä "vanhoilla päivillä" läksin sitten vielä amiksen automaalauspuolelle, tottahan toki oma lehmä ojassa, eli volovo koululle vaan!
Epoksia:
Hiontaväriä:
Pintavärit ja lakat veti opettaja, itse en uskaltanut. Katto ensin:
Ja alaosa:
Piti ostaa välissä motivaatiovanteetkin, Gragar Smoothie 7x15":
Taka-akseli puhallettuna:
Etupalkki puhallettuna, maalattuna epoksilla ja Normadurilla (kaikille tukivarsille ja taka-akselille sama toimenpide):
Bensatankin kunnostelua, putsattuna:
...ja maalattuna:
Siinä tais olla suurimmat hommat ennen ajoon ottamista. Sittenpä vaan kromiosien kiillotusta yms. osien putsailua, laikkaa jousille ja auto nippuun. Oviin ja takaluukkuun tilasin kaikki tiivisteet, oli orkkikset jo melko rapsakassa kunnossa. Tämä kuva taitaa olla juuri leimansaannin jälkeen, kesäkuulta 2012 (kuvan päiväys näyttää vähän muuta):
Tuommosena tuli ajeltua kesä 2012. Tekniikkana siis vakio B20. Muuten toimi hyvin, mutta lämpöongelmat riivasivat varsinkin kaupunkiajossa, ja tietysti vähän laiskansutjakka.
Syksyllä 2012 ostin valmiiksi vähän piristetyn koneen. Paketti sisälsi: Weber 32/36, Misab imusarja, D nokka ja höylätty isoventtiilikansi. Lisäksi ostin vielä Marteliuksen peltisatsin ja Simonssin 2" putkiston. Tuolla setillä mentiin kesä 2013, muuten pelasi ihan hyvin mutta öljyä kului ja vuoti suht rajusti. Tällä hetkellä molemmat koneet on purettu osiin, molemmista otettu parhaat palat, ja kaikki tarvittavat osat ovat käyneet koneistamolla. Näistä kahdesta koneesta kasataan yksi hyvä. Kirjoittelen tulevasta koneesta myöhemmin lisää, tämä osio on tuoreessa muistissa, kun nyt viimeisimmäksi olen moottorihomman kanssa puuhastellut.
Keväällä 2013 hommasin ilma-alustahilut, Lowtoysin DIY -sarja manuaaliventtiilein. Makkarapalkeet joka nurkkaan.
Alustaan on hommattu nyt magneettiventtiilit (8kpl, SMC 3/8). Alustaan tulossa vielä muitakin muutoksia, pitäs päästä alemmas...
Sisusta on vieläkin pahasti kesken, penkit olen kuitenkin vaihtanut. Ovat kotoisin Volvo 850 T5:sta, alkuperäiset nahkapenkit. Hyödynsin Amazonin etupenkeistä omaa runkoa että saa selkänojat kippaamaan. Vanha ja uusi:
Takapenkkikin samaisesta kasipätkästä. Selkänojan runkoa piti kaventaa noin 50mm, ja istuinosaan piti kaivella monttu kardaanitunnelille, kehno kuva:
Oviverhoiluitakin olen ommellut, PITKÄÄN on mennyt... Tehnyt aina silloin, kun ei ole jaksanut ajella hallille asti, mutta jotenkin on pitänyt saada aika kulumaan kämpillä
Nyt en jaksa ennee kirjottaa. Jatkan myöhemmin.
Jos sitä tännekin jonkinlaista sepustusta tuosta Amazonista kirjoittelisi. Kaikenlaista kerennyt jo tekemään tässä reilun kolmen vuoden aikana, välillä aktiivisemmin ja välillä rauhallisemmin, mutta yritän näin aluksi saada aikaan edes jonkinlaisen koosteen. Auto on ollut minulla lokakuusta 2010 asti, jota ennen se oli seisonut muutamia vuosia pihalla kehnon kuntonsa ja katsastamatta jäämisen vuoksi.
Ostokunto:
Oli muuten pieni homma saada tuo traileriin, jarrut "vähän" jumissa...
Sisustakin vähän homeessa:
Kone lähti kyllä suht kivuttomasti käyntiin. Uudet bensat vaan tankkiin, apuvirtaa ja avaimesta käyntiin.
Projekti alkoi tietty purkamisella, ja peltihommilla. Hitsaamista ei loppujen lopuksi ihan mahdottomasti ollut, takakaaret, takapyöränkotelot, vähän takakontin pohjaa, helmapeltien takaosat, sekä sitten muutama muu paikka sinne ja tänne. Tässä takakaari heftattuna:
Tuosta sitten hiljalleen hitsaamista ihan umpeen asti, sauman tasoitus, koritina ja kitti. Tuossa järjestyksessä tuli tehtyä kaikki muutkin julkisivun paikat.
Piti vähän hioa, kattoa lukuunottamatta koko auton yli oli vedetty ruiskukitti. Oli sitten tietysti kuplinut joka paikasta irti, eli eipä oikein muuta vaihtoehtoa kuin hioa pellille. Lokaritkin tuli siinä samalla tempastua pellille:
Epoksia, tuon päälle tuli sitten vielä musta Normadur:
Työttömänä "vanhoilla päivillä" läksin sitten vielä amiksen automaalauspuolelle, tottahan toki oma lehmä ojassa, eli volovo koululle vaan!
Epoksia:
Hiontaväriä:
Pintavärit ja lakat veti opettaja, itse en uskaltanut. Katto ensin:
Ja alaosa:
Piti ostaa välissä motivaatiovanteetkin, Gragar Smoothie 7x15":
Taka-akseli puhallettuna:
Etupalkki puhallettuna, maalattuna epoksilla ja Normadurilla (kaikille tukivarsille ja taka-akselille sama toimenpide):
Bensatankin kunnostelua, putsattuna:
...ja maalattuna:
Siinä tais olla suurimmat hommat ennen ajoon ottamista. Sittenpä vaan kromiosien kiillotusta yms. osien putsailua, laikkaa jousille ja auto nippuun. Oviin ja takaluukkuun tilasin kaikki tiivisteet, oli orkkikset jo melko rapsakassa kunnossa. Tämä kuva taitaa olla juuri leimansaannin jälkeen, kesäkuulta 2012 (kuvan päiväys näyttää vähän muuta):
Tuommosena tuli ajeltua kesä 2012. Tekniikkana siis vakio B20. Muuten toimi hyvin, mutta lämpöongelmat riivasivat varsinkin kaupunkiajossa, ja tietysti vähän laiskansutjakka.
Syksyllä 2012 ostin valmiiksi vähän piristetyn koneen. Paketti sisälsi: Weber 32/36, Misab imusarja, D nokka ja höylätty isoventtiilikansi. Lisäksi ostin vielä Marteliuksen peltisatsin ja Simonssin 2" putkiston. Tuolla setillä mentiin kesä 2013, muuten pelasi ihan hyvin mutta öljyä kului ja vuoti suht rajusti. Tällä hetkellä molemmat koneet on purettu osiin, molemmista otettu parhaat palat, ja kaikki tarvittavat osat ovat käyneet koneistamolla. Näistä kahdesta koneesta kasataan yksi hyvä. Kirjoittelen tulevasta koneesta myöhemmin lisää, tämä osio on tuoreessa muistissa, kun nyt viimeisimmäksi olen moottorihomman kanssa puuhastellut.
Keväällä 2013 hommasin ilma-alustahilut, Lowtoysin DIY -sarja manuaaliventtiilein. Makkarapalkeet joka nurkkaan.
Alustaan on hommattu nyt magneettiventtiilit (8kpl, SMC 3/8). Alustaan tulossa vielä muitakin muutoksia, pitäs päästä alemmas...
Sisusta on vieläkin pahasti kesken, penkit olen kuitenkin vaihtanut. Ovat kotoisin Volvo 850 T5:sta, alkuperäiset nahkapenkit. Hyödynsin Amazonin etupenkeistä omaa runkoa että saa selkänojat kippaamaan. Vanha ja uusi:
Takapenkkikin samaisesta kasipätkästä. Selkänojan runkoa piti kaventaa noin 50mm, ja istuinosaan piti kaivella monttu kardaanitunnelille, kehno kuva:
Oviverhoiluitakin olen ommellut, PITKÄÄN on mennyt... Tehnyt aina silloin, kun ei ole jaksanut ajella hallille asti, mutta jotenkin on pitänyt saada aika kulumaan kämpillä
Nyt en jaksa ennee kirjottaa. Jatkan myöhemmin.