Pikukärri "terapiaprojekti"
Posted: Tue Oct 08, 2013 8:08 pm
Nonnii, eli tämmönen pikkunen "terapiaprojekti" vaihteeksi. Hieman vaihtelua autojen/moottoreiden ropailulle ja öljyssä pyörimiselle.
Kattelin että tarttis kärryä kaikenmaailma tavaroitten kuskaamiseen ja pitäs varmaan jollain saada kelkkakin talvella pohjoseen mukaan. Siinä sitte mietin että tolla trailerilla ei kelkkaa viitti kiskoa 700km suuntaansa. Niimpä rupesin selailemaan nettiä halvan peräkärryn toivossa.
Paria kärryä kävin kattomassakin, mutta kaikki oli jotenkin hinnakkaita kuntoonsa nähden. Uudetkin tuntuivat olevan hinnoissaan.
Siinä sitten suunnittelin mitä kaikkea kärryssä tarttis mieluusti olla. Hetken mietittyäni koin tarpeelliseksi kohtuu korkeat mieluusti irroitettavat laidat, kippitoiminto ja asennusvalmius kuomulle.
Sitten attelin että miksi ei tehdä itse? Eipä muuta kun tallinnurkalle rautakasaa kaivamaan ja runkoa suunnittelemaan tupakkiaskin kylkeen. Kärryn lavanmitoiksi hahmottui parinkytäminuutin mittaustuokion jälkeen 1,5x3m.
Innostus iski tosiaan äkkiä, oli taas pitkästä aikaa jotain tekemistä mikä ei tuntunu heti alkavan ressaamaan
Paikallisen IKH:n tiskille puolitutulta kaverilta tinkaamaan tarpeellisia osia: aisaa, lokarii, akselii, valoo, piuhaa ym...
Päätin ostaa valmiin aisan ja akselin. Akseli on vääntösauvoilla ja aisa tehdasvalmisteinen siksi, että sen saa kiinnittää kärryssä mihin vaan pituussuunnassa. Omavalmisteaisan pitää jatkua akselistorakenteen takapuolelle eikä sitä saa hitsata, näin ollen kipin teko on asteen haastavampaa.
Ei muuta kun runkotavara sopiviksi pätkiksi ja mallailemaan ja hitsaamaan. Rungon sivut tein 50x50x3mm U-profiilista ja keskiosan pitkittäis- ja poikittaistuet 50x50x2 neliöprofiilista. Takaosa kärryyn tulee 125x30 kokoon särmätystä 3mm levystä ja sen alle 30x30x2mm neliöprofiilista vahvike.
Akselin kiinnitys tulee tuosta samasta 50x50 U-profiilista laikattuna 50x30 kokoon.
Aisalle tarttee vielä tehdä kiinnikkeet, samoin liimata akselin kiinnitysraudat paikalleen ja paljon kaikkea muuta pikkujuttua...
Jatketaan aiheesta kunhan taas etenee.
Kuvia:
Tästä lähdettiin
Kehikon hahmottelua
Kehikko hitsattu ja pitkittäistuen suunnittelua
Pitkittäistuki ja poikkituet hitsattu
Kehikko melkein valmis, pari "pikku juttuu" viel
Kattelin että tarttis kärryä kaikenmaailma tavaroitten kuskaamiseen ja pitäs varmaan jollain saada kelkkakin talvella pohjoseen mukaan. Siinä sitte mietin että tolla trailerilla ei kelkkaa viitti kiskoa 700km suuntaansa. Niimpä rupesin selailemaan nettiä halvan peräkärryn toivossa.
Paria kärryä kävin kattomassakin, mutta kaikki oli jotenkin hinnakkaita kuntoonsa nähden. Uudetkin tuntuivat olevan hinnoissaan.
Siinä sitten suunnittelin mitä kaikkea kärryssä tarttis mieluusti olla. Hetken mietittyäni koin tarpeelliseksi kohtuu korkeat mieluusti irroitettavat laidat, kippitoiminto ja asennusvalmius kuomulle.
Sitten attelin että miksi ei tehdä itse? Eipä muuta kun tallinnurkalle rautakasaa kaivamaan ja runkoa suunnittelemaan tupakkiaskin kylkeen. Kärryn lavanmitoiksi hahmottui parinkytäminuutin mittaustuokion jälkeen 1,5x3m.
Innostus iski tosiaan äkkiä, oli taas pitkästä aikaa jotain tekemistä mikä ei tuntunu heti alkavan ressaamaan
Paikallisen IKH:n tiskille puolitutulta kaverilta tinkaamaan tarpeellisia osia: aisaa, lokarii, akselii, valoo, piuhaa ym...
Päätin ostaa valmiin aisan ja akselin. Akseli on vääntösauvoilla ja aisa tehdasvalmisteinen siksi, että sen saa kiinnittää kärryssä mihin vaan pituussuunnassa. Omavalmisteaisan pitää jatkua akselistorakenteen takapuolelle eikä sitä saa hitsata, näin ollen kipin teko on asteen haastavampaa.
Ei muuta kun runkotavara sopiviksi pätkiksi ja mallailemaan ja hitsaamaan. Rungon sivut tein 50x50x3mm U-profiilista ja keskiosan pitkittäis- ja poikittaistuet 50x50x2 neliöprofiilista. Takaosa kärryyn tulee 125x30 kokoon särmätystä 3mm levystä ja sen alle 30x30x2mm neliöprofiilista vahvike.
Akselin kiinnitys tulee tuosta samasta 50x50 U-profiilista laikattuna 50x30 kokoon.
Aisalle tarttee vielä tehdä kiinnikkeet, samoin liimata akselin kiinnitysraudat paikalleen ja paljon kaikkea muuta pikkujuttua...
Jatketaan aiheesta kunhan taas etenee.
Kuvia:
Tästä lähdettiin
Kehikon hahmottelua
Kehikko hitsattu ja pitkittäistuen suunnittelua
Pitkittäistuki ja poikkituet hitsattu
Kehikko melkein valmis, pari "pikku juttuu" viel