Nonnii, eli tämmönen pikkunen "terapiaprojekti" vaihteeksi. Hieman vaihtelua autojen/moottoreiden ropailulle ja öljyssä pyörimiselle.
Kattelin että tarttis kärryä kaikenmaailma tavaroitten kuskaamiseen ja pitäs varmaan jollain saada kelkkakin talvella pohjoseen mukaan. Siinä sitte mietin että tolla trailerilla ei kelkkaa viitti kiskoa 700km suuntaansa. Niimpä rupesin selailemaan nettiä halvan peräkärryn toivossa.
Paria kärryä kävin kattomassakin, mutta kaikki oli jotenkin hinnakkaita kuntoonsa nähden. Uudetkin tuntuivat olevan hinnoissaan.
Siinä sitten suunnittelin mitä kaikkea kärryssä tarttis mieluusti olla. Hetken mietittyäni koin tarpeelliseksi kohtuu korkeat mieluusti irroitettavat laidat, kippitoiminto ja asennusvalmius kuomulle.
Sitten attelin että miksi ei tehdä itse? Eipä muuta kun tallinnurkalle rautakasaa kaivamaan ja runkoa suunnittelemaan tupakkiaskin kylkeen. Kärryn lavanmitoiksi hahmottui parinkytäminuutin mittaustuokion jälkeen 1,5x3m.
Innostus iski tosiaan äkkiä, oli taas pitkästä aikaa jotain tekemistä mikä ei tuntunu heti alkavan ressaamaan
Paikallisen IKH:n tiskille puolitutulta kaverilta tinkaamaan tarpeellisia osia: aisaa, lokarii, akselii, valoo, piuhaa ym...
Päätin ostaa valmiin aisan ja akselin. Akseli on vääntösauvoilla ja aisa tehdasvalmisteinen siksi, että sen saa kiinnittää kärryssä mihin vaan pituussuunnassa. Omavalmisteaisan pitää jatkua akselistorakenteen takapuolelle eikä sitä saa hitsata, näin ollen kipin teko on asteen haastavampaa.
Ei muuta kun runkotavara sopiviksi pätkiksi ja mallailemaan ja hitsaamaan. Rungon sivut tein 50x50x3mm U-profiilista ja keskiosan pitkittäis- ja poikittaistuet 50x50x2 neliöprofiilista. Takaosa kärryyn tulee 125x30 kokoon särmätystä 3mm levystä ja sen alle 30x30x2mm neliöprofiilista vahvike.
Akselin kiinnitys tulee tuosta samasta 50x50 U-profiilista laikattuna 50x30 kokoon.
Aisalle tarttee vielä tehdä kiinnikkeet, samoin liimata akselin kiinnitysraudat paikalleen ja paljon kaikkea muuta pikkujuttua...
Jatketaan aiheesta kunhan taas etenee.
Kuvia:
Tästä lähdettiin
Kehikon hahmottelua
Kehikko hitsattu ja pitkittäistuen suunnittelua
Pitkittäistuki ja poikkituet hitsattu
Kehikko melkein valmis, pari "pikku juttuu" viel
Pikukärri "terapiaprojekti"
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Pikukärri "terapiaprojekti"
Last edited by rallikuski on Mon Jan 04, 2021 9:55 am, edited 2 times in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
Kato, ukko on kerenny olee tallillaki!
Runko tuli hitsattua kasaan, lukuunottamatta lokarin kiinnikkeitä. Ne lisäillään sitten kun saadaan oikea rengas/vanneyhdistelmä paikoilleen niin sattuvat kerrasta kohdalleen.
Myös runko tuli reitettyä, eli reiät valoille, kuormansidontalenkeille, pohjan kiinnitykselle ja kaikelle muulle tuli porailtua.
Iskin sitten akselin kiinni ja aisan paikoilleen ja tekasin aisaan poikkituen mihin sitten saa lavalukot kiinni. Samalla sovittelin etu- ja takalaidan saranat runkoon ja sivulaitojen kiinnikeholkit.
Teetätin laitapalat paikallisella sepällä joka kanttas ne isonkin kärryn laidat, tuli taas ihan siistit.
Laita profiili on 3mm alumeetia, 44cm korkeet tuli. Eipähän oo ainakaan liian matalat. Ylhäällä kanttaus samanlailla ku isossaki kärrissä, mutta alas teetin 15mm kanttausta sisäänpäin niin pysyy laita jäykempänä.
Sivulaidoista halusin irrotettavat ihan vaan jo käytännön syistä, jos vaikka joskus tulee jotain painavampaa/isompaa trukilla lastattavaa kuleteltua. Nyt laidat lähtee irti kun irrottaa 4kpl lukkoja sivusta (per puoli) ja nostaa laidan pois. Loksu siihen tietysti jää paikoilleen, mutta se ei pitäs haitata kun trukin piikit on sopivan levällään niin loksu/rengas jää sopivasti niitten väliin.
Tällanen sama pikalukko-modi tarttee tehdä isoon kärriin keväällä, saa nopeemmin laidat irti tarvittaessa.
Takalaitaan tulee vielä pienet vahvikkeet profiilista ja filmivanerista että saa sitten huoletta ajella mönkkäreitä ja kelkkoja kyytiin.
Pohjalevyn piti ekana tulla 9mm filmivanerista, mutta päädyin sitten 12mm paksuun kun painossa ei isoa eroa ole ja sitä sattui löytymään "sekundakamana" juuri oikeassa koossa. Säästyi leikkaamiselta ja sovittelulta. Kelkalle tosin tarttee tehdä "integroitava lisäosa" lavan pohjaan että sukset/ohjainraudat ei syö pohjaa heti piloille.
Enää tarttis tosiaan pari saumaa vetää kiinni, tarkastaa että kaikki tarpeelliset reiät on tehty, hakea konttorilta runkonumero ja meistää se. Sitten vien ton rungon ja muut tarpeelliset osat galvanoitavaksi niin ei ruostepeikko ihan heti pääse iskemään kiinni uuteen kärriin.
Kansa kun tykkää kuvista ja ne valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, niin laitetaan muutama semmoinenkin todisteeksi että jotain on oikeasti saatu aikaiseksi:
Runko aikalailla kasassa, akseli ja aisa+poikkituki kiinni
laidat "sovituksessa
pikalukot testissä
Pitääköhän näitä ruveta kohta tekemään "piensarjatuotantona" ja myymään kun muutama on jo kysellytkin
Runko tuli hitsattua kasaan, lukuunottamatta lokarin kiinnikkeitä. Ne lisäillään sitten kun saadaan oikea rengas/vanneyhdistelmä paikoilleen niin sattuvat kerrasta kohdalleen.
Myös runko tuli reitettyä, eli reiät valoille, kuormansidontalenkeille, pohjan kiinnitykselle ja kaikelle muulle tuli porailtua.
Iskin sitten akselin kiinni ja aisan paikoilleen ja tekasin aisaan poikkituen mihin sitten saa lavalukot kiinni. Samalla sovittelin etu- ja takalaidan saranat runkoon ja sivulaitojen kiinnikeholkit.
Teetätin laitapalat paikallisella sepällä joka kanttas ne isonkin kärryn laidat, tuli taas ihan siistit.
Laita profiili on 3mm alumeetia, 44cm korkeet tuli. Eipähän oo ainakaan liian matalat. Ylhäällä kanttaus samanlailla ku isossaki kärrissä, mutta alas teetin 15mm kanttausta sisäänpäin niin pysyy laita jäykempänä.
Sivulaidoista halusin irrotettavat ihan vaan jo käytännön syistä, jos vaikka joskus tulee jotain painavampaa/isompaa trukilla lastattavaa kuleteltua. Nyt laidat lähtee irti kun irrottaa 4kpl lukkoja sivusta (per puoli) ja nostaa laidan pois. Loksu siihen tietysti jää paikoilleen, mutta se ei pitäs haitata kun trukin piikit on sopivan levällään niin loksu/rengas jää sopivasti niitten väliin.
Tällanen sama pikalukko-modi tarttee tehdä isoon kärriin keväällä, saa nopeemmin laidat irti tarvittaessa.
Takalaitaan tulee vielä pienet vahvikkeet profiilista ja filmivanerista että saa sitten huoletta ajella mönkkäreitä ja kelkkoja kyytiin.
Pohjalevyn piti ekana tulla 9mm filmivanerista, mutta päädyin sitten 12mm paksuun kun painossa ei isoa eroa ole ja sitä sattui löytymään "sekundakamana" juuri oikeassa koossa. Säästyi leikkaamiselta ja sovittelulta. Kelkalle tosin tarttee tehdä "integroitava lisäosa" lavan pohjaan että sukset/ohjainraudat ei syö pohjaa heti piloille.
Enää tarttis tosiaan pari saumaa vetää kiinni, tarkastaa että kaikki tarpeelliset reiät on tehty, hakea konttorilta runkonumero ja meistää se. Sitten vien ton rungon ja muut tarpeelliset osat galvanoitavaksi niin ei ruostepeikko ihan heti pääse iskemään kiinni uuteen kärriin.
Kansa kun tykkää kuvista ja ne valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, niin laitetaan muutama semmoinenkin todisteeksi että jotain on oikeasti saatu aikaiseksi:
Runko aikalailla kasassa, akseli ja aisa+poikkituki kiinni
laidat "sovituksessa
pikalukot testissä
Pitääköhän näitä ruveta kohta tekemään "piensarjatuotantona" ja myymään kun muutama on jo kysellytkin
Last edited by rallikuski on Mon Jan 04, 2021 9:59 am, edited 2 times in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
hieno tulee ja komeet vanteet
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
Joo, ei vaan jää noi vanteet. Ei pysty siististi venyttää noille mitään 185/45-17 tai 185/50-17 kumeja, eikä niitä oikein taho löytyäkkään...
Tarkotus oli 14 tai 15 tuumaiselle vanteelle kietasta soppelin kumit, varmaan päädyn 14tuumaisiin kun niitä sais naapurikylästä kevytmetallisina siisteinä renkaineen päivineen kohtuuhintaan...
Tarkotus oli 14 tai 15 tuumaiselle vanteelle kietasta soppelin kumit, varmaan päädyn 14tuumaisiin kun niitä sais naapurikylästä kevytmetallisina siisteinä renkaineen päivineen kohtuuhintaan...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
siellähän näkyy tuttuja laitteita taustalla supisuomalaisia ponsseja, toisaalta itelle tuli tutummaks john deeren koneet tällee offtopic
Syömällä rypyt suoristuu
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
Joo, oon työpaikalla tätä rakennellu ku omassa tallissa on tällähetkellä aika ahadsta...
Mutta joo, kävin tätäkin tekemässä oman tallin siivouksen lomassa. Nyt ois runko kaikkineen valmis ja seuraava episodi ois hakee tiistaina konttorilta runkonumero ja meistää se runkoon. Sitten pitäs viedä tää galvanointiin, kunan vaan tulee eka tili että saa rahaa...
Sittenhän se ois enää sähköistystä ja kasaamista vaille valmis tyyppihyväksyttäväksi
Kuvia saatte galvanoinnin jälkeen.
Mutta joo, kävin tätäkin tekemässä oman tallin siivouksen lomassa. Nyt ois runko kaikkineen valmis ja seuraava episodi ois hakee tiistaina konttorilta runkonumero ja meistää se runkoon. Sitten pitäs viedä tää galvanointiin, kunan vaan tulee eka tili että saa rahaa...
Sittenhän se ois enää sähköistystä ja kasaamista vaille valmis tyyppihyväksyttäväksi
Kuvia saatte galvanoinnin jälkeen.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
Kävin tänään konttorilla hakemassa kärriin runkonumeron.
Päätin siinä samalla että kasaan kärryn vkonlopun aikana valmiiksi ja käyn sen kanssa konttorilla tyyppihyväksynnässä että saa kilvet ja vienkin vasta sen jälkeen galvanointiin.
Samalla päätin että nuo nykyiset 17tuumaiset saa jäädä kärryyn kun sainkin lokasuojat sopimaan niitten kanssa kun "korjasin" niitä kuumailmapuhaltimella
Eli suunnitelmat muuttu taas, mutta ei se mitään.
Tossapa pari suttuista kuvaa:
Tyyppikilpi, tein ihan ite
Runkonumero
Päätin siinä samalla että kasaan kärryn vkonlopun aikana valmiiksi ja käyn sen kanssa konttorilla tyyppihyväksynnässä että saa kilvet ja vienkin vasta sen jälkeen galvanointiin.
Samalla päätin että nuo nykyiset 17tuumaiset saa jäädä kärryyn kun sainkin lokasuojat sopimaan niitten kanssa kun "korjasin" niitä kuumailmapuhaltimella
Eli suunnitelmat muuttu taas, mutta ei se mitään.
Tossapa pari suttuista kuvaa:
Tyyppikilpi, tein ihan ite
Runkonumero
Last edited by rallikuski on Mon Jan 04, 2021 10:00 am, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
Jes! Se on kasattu.
Kasasin ja asentelin siis jo irroitetut laidat ym paikoilleen, tein sähköt ja siistin muutamaa pikkujuttua.
Tuli sitten vaan loksujen asennuksessa pieni ongelma tuon 17tuumaisen pyörän kanssa kun loksut on tarkotettu 13tuumaisille pikkupyörille, ei siis riittänyt roiskesuojaus takapuolella kun jäi muutaman sentin lokasuojan alareuna akselin keskilinjasta.
En sitten jaksanut sen takia lähteä ikeaan(kyllä, luitte oikein) ostamaan kuraläppiä loksujen jatkoksi niin kävin sitten paikallisesta prismasta ostamassa roiskeläpät
Ikeastahan siis saa rallimallin roiskeläppiä, eli leikkuualustoja (sellaisia ohuita ja taipuisia) 1,99e/2kpl, värivalikoimakin on aika laaja.
Huomenna aamupäivästä konttorille hakemaan kilpeä peräpäähän niin saa laillisesti siten vedellä
Kuvia, huomaa prismasta ostettujen roiskeläppien väri :
Kasasin ja asentelin siis jo irroitetut laidat ym paikoilleen, tein sähköt ja siistin muutamaa pikkujuttua.
Tuli sitten vaan loksujen asennuksessa pieni ongelma tuon 17tuumaisen pyörän kanssa kun loksut on tarkotettu 13tuumaisille pikkupyörille, ei siis riittänyt roiskesuojaus takapuolella kun jäi muutaman sentin lokasuojan alareuna akselin keskilinjasta.
En sitten jaksanut sen takia lähteä ikeaan(kyllä, luitte oikein) ostamaan kuraläppiä loksujen jatkoksi niin kävin sitten paikallisesta prismasta ostamassa roiskeläpät
Ikeastahan siis saa rallimallin roiskeläppiä, eli leikkuualustoja (sellaisia ohuita ja taipuisia) 1,99e/2kpl, värivalikoimakin on aika laaja.
Huomenna aamupäivästä konttorille hakemaan kilpeä peräpäähän niin saa laillisesti siten vedellä
Kuvia, huomaa prismasta ostettujen roiskeläppien väri :
Last edited by rallikuski on Mon Jan 04, 2021 10:02 am, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
Komee tuli!
- rallikuski
- Posts: 367
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Loppi
Re: Pikukärri "terapiaprojekti"
Eilisen saldoa:
Sitten seuraavaksi ois edessä purkaminen ja rungon+muiden suojaamattomien osien vienti galvanointiin, kunhan vaan taas kerkeää.
Mutta saapahan tuota jo laillisesti vetää perässä ja kuskata tavaraa.
Ei muuten taida kovin monessa kärryssä olla rekkariotteeseen merkattu rengaskooksi 225/45R17
Sitten seuraavaksi ois edessä purkaminen ja rungon+muiden suojaamattomien osien vienti galvanointiin, kunhan vaan taas kerkeää.
Mutta saapahan tuota jo laillisesti vetää perässä ja kuskata tavaraa.
Ei muuten taida kovin monessa kärryssä olla rekkariotteeseen merkattu rengaskooksi 225/45R17
Last edited by rallikuski on Mon Jan 04, 2021 10:02 am, edited 2 times in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests