Page 1 of 1

James 82c kaivuri

Posted: Sun Jun 15, 2025 5:22 pm
by sbc350
Tuli hyvä tarjous rikkinäisestä traktorikuormaimesta vastaan niin olihan se hommattava. Olen pitempään halunnut isompaa konetta tien auraukseen ja myös kaivinkoneelle olisi käyttöä. Tässä on sellanen vika, ettei vasen takapyörä pyöri ollenkaan. Muuten kyllä pelaa kaikki. Arvelin että siellä on joko jarru rikki tai sitten planeetta. No vika oli planeettapyörästössä. Imeisesti sillä oli ajettu pitkään pyöränlaakeri risana, mikä on rasittanut planeettapyörästöä tosi paljon.

Konehan oli n. 15km päästä meidän kotoa, niin tarvitsi järjestää sille kyyti, kun ajaa ei voi

Image

Konehan on syväsen pajan tekemä

Image

Image

Jos tunnit pitää paikkansa niin niitä ei ihan mahdottomasti ole, koneen yleisilmeestä ja moottorinkin toiminnasta päätellen voisi pitää paikkansa

Image

Vaihteistossa on ensin momentinmuunnin ja sen jälkeen sähköhydrualinen suunnanvaihtaja. kaasupolkimesta päätetään kumpaan suuntaan tahtoo ajaa. Sitten viimeisenä on vielä manuaalivaihteisto

Image

Kaivuupuoli

Image

Ja näkymä eteenpäin

Image


Image

Kyyti saatiin onneksi järjestettyä traktorin lavetilla:

Image

Re: James 82c kaivuri

Posted: Sun Jun 15, 2025 5:29 pm
by sbc350
Piti vertailla verkuun, on siinä vähän kokoeroa :D

Image

Pesasin pahimmat sammaleet pois painepesurilla

Image

Ja aloin purkamaan planeettapyörästöä:

Image

Maitohammasrattaat oli menny rikki

Image

Ei ihme ettei rengas pyörinyt

Image

Image

Image

Tollasella numerolla tarttis planeetta löytää, siihen on kai eri versioita mitkä käy, 909 Lokomo metsäkoneessa myös käypäset osat ilmeisesti?

Image

Osat pestynä

Image

Jonkun aikaa on ollut vetoakselin laakeri rikki, kun yhtään kuulaa ei löytynyt enää ja koolikin oli rikki monesta kohtaa. Varmaan valuneet kuulat tonne planeetan rattaiden sekaan ja siinä vaiheessa viimeistään tullut hammaspeikko..

Image

Tiedossa olisi yksi ehjä, käytetty planeettapyörästö, jos vaan löytää myyjä kätköistään. Olen tässä kysellyt suomesta ja ympäri eurooppaa traktorivaraosapuljuista noita osia ja missään ei ole. Et silleen on vähän hankala tilanne. Ilmeisesti noi pienet planeetan rattaat käy jostain muusta verkusta, mutta en tiedä varmaksi kun ei ole varaosanumeroa. Pitäs päästä mittaamaan. Toki noi vois malllintaa ja teettää koneistamossa mutta saattaa tulla aika kalliit :roll:

Jos jollain on sopivia osia niin saa tarjota: cruisingnight.fi@gmail.com :!:

Re: James 82c kaivuri

Posted: Sun Jun 29, 2025 5:27 pm
by sbc350
Osat tilattu nyt Scandinavian Parts Loikkaselta. Tulee kaikki planeetan rattaat, rattaiden laakerit, tiivisteet sekä pyöränlaakeri ja planeetan päätylaakeri. Siivosin pahimmat rosot mitä planeettapyörästön runkoon oli rikkinäiset rattaat raapinut ja testasin että pientä rattaiden tapit menee kunnolla paikalleen.

Pikku pätkä projektin edistymisestä:

https://www.youtube.com/shorts/QUVzoQaJBns

Re: James 82c kaivuri

Posted: Sun Aug 24, 2025 10:32 pm
by sbc350
Image

Image

Vihdoin sain kasattua ton planeetan ja laitettua paikalleen. Pääsin ajamaan koneella ekan kerran ja kaivelinkin vähän. Hetken ajettuani hävis peruutusvaihde. Olin tästä jo lukenut niin osasin heti mennä katsomaan että liikkuuko suunnanvaihtajan solenodi. Kyllähän se vähän liikkui, mutta siellä oli sen verran tapissa väljää, ettei riittävästi. Lisäksi oli vähän ruoste jumiuttanut tuota nivelöintiä. Porasin tapin reijän 8mm poralla ja pistin siihen pultin tilalle, niin ei ole enää väljää. Nyt kulkee molempiin suuntiin taas

Image

Image

Image

Seuraavaksi pitäs kaikki öljyt ja suodattimen vaihdella ja vähän tsekata valoja ym, että pelaako. Oikeen vielä ehtinyt kunnolla koko koneeseen tutustua.

Tässä vielä video tuosta planeetan korjauksesta ja asennuksesta:

https://www.youtube.com/shorts/y9FYrdJeI7s 8-)

Re: James 82c kaivuri

Posted: Fri Aug 29, 2025 8:20 am
by rallikuski
Sulla on kyllä älyttömän pitkä pinna noitten osien ettimiseen, ja taitaa olla tuurikin sulla aina kohtuu kohdillaan että löytyy noi osat :D

Re: James 82c kaivuri

Posted: Tue Sep 16, 2025 7:25 am
by sbc350
Noita osia sai etsiä aikansa kunnes löysin tuon scandinavian partsin, sieltä saa kyllä kaiken 8-)

Leikkelin uuden kojelaudan 2mm rst pellistä, alkuperäinen oli jo aika rajun näkönen ja halusin noi lisämittarit myös laittaa. Vaihdoin myös alkuperäset vipukytkimet metallisiin. Vilkkumajakan nappi olikin jo mennyt poikki.

Image

Re: James 82c kaivuri

Posted: Wed Oct 08, 2025 5:48 pm
by sbc350
Aika paljon on taas tapahtunut tän laitteen parissa.

Onneksi oli tässä suht hyvää keliä, niin oli kiva vaihdella öljyjä ja suodattimia :mrgreen:

Image


Ilmansuodatin tässä on sama kuin sampo puimurissa. Maksaa yli satasen. No tein vähän tutkimustyötä ja löysin muuten samoilla mitoilla olevan elementin, mutta siinä ei ole päätylaippaa ja se on vähän lyhyt. Otin vanhasta suodattimesta päätylaipan ja tein väliin tollasen uretaaninappulan, että suodatin painuu paikalleen. Samalla maalasin koko pöntö uusiksi, kun oli aika karun näkönen jo. Tää uus suodatin maksaa kympin aeromotorsilla, niin on vähän kivempi vaihdella useasti.

Image

Image

Image

Image

Vaihdoin koneeseen moottoriöljyt, vaihteistoöljyt, hydrauliikkaöljyt, polttoainesuodattimet sekä jäähdytysnesteet. Vaihteistosta puuttui 28 litraa öljyä ja hydrauliikasta 60 litraa. Kaikki suodattimet ihan tukossa ja öljyt aika kuraa. Ei kauheasti ole huoltoja tehty ilmeisesti aikaisemmin.

Öljynvaihdoista ym tein tollasen videon mistä selviää hyvin pitkälle meininki :mrgreen:

https://youtube.com/shorts/ktv7wck2GZw? ... 1vQcZtQ9eG

Moottori ja vaihteistoöljyiksi tuli Synmarin Stou öljyt ja hydrauliikkaöljyiksi 46set. Saattaa olla vähän jähmeät talvella noi hydyöljyt mut eiköhän sen kans pärjää

Image

Polttoainesuodattimet oli kanssa tosi likaset

Image

Image


Moottorissa oli jo laitettu joskus lohkolämmitin, mutta se vuoti vastuksen juuresta ja nastat liittimessä ihan entiset. Lämmitin oli muutenkin lohkon yläreunassa niin päätin laittaa lohkoon keskelle alemmaksi uuden vastuksen. Oikeat tohon moottoriin suoraan käypäset vastukset tuntu taas kalliilta niin ostin torista käyttämättömän vastuksen muutamalla kympillä ja sorvasin siihen adapterin, jotta se kävi lohkoon pakkasropun tilalle:

Image

Sain samalla defan vastuksen ja sille sisätilanpistokkeen. Noi suoraan käypäset olis ollu calixia ja niihin mulla ei ollut valmiina välipiuhoja tai sisätilanpistokkeita ;) Hommaan vielä wifi pistorasian, niin voin pistää talvella etänä koneen lämpenemään, jos tarvii lunta työnnellä.
Niin ja tosiaan jäähdytysnesteet oli kanssa aivan järkkyä kuraa, huuhtelin monta kertaa.. pitää varmaan ensikesänä vielä vaihtaa uudestaan, jotta saa pysymään puhtaana nesteet.


Päävirtapiuha sulakeboxille tulee startilta. Se kulkee yhden liittimen läpi, joka on jossain vaiheessa sulanut. No joku oli nokkelana huppuliittimillä ja jollain ohuila piuhoilla tehnyt ohitusleikkauksen :roll: Ihmettelin kun virrat hävis koko koneesta.. no vedin sitten startilta asti uuden paksumman kaapelin.. muutenkin noissa sähköissä on korjailtavaa lisää, tuntuu että sähköt on aina eniten ketuillaan kun jonkun laitteen ostaa itselle :lol:

Image

Maskinkin ja lisäpainotelineen maalasin uudestaan mustaksi, kun oli niin kauhtunut :D

Image

Talveksi pitäis tehdä vielä puskulevy, kävin tollasen 2350x900x15 aihoin hakemassa, kun löytyi edullisesti torista. Pitää kiinnitykset, kellunta ja joustot siihen rakentaa. Vähän jo 3d mallia piirtelinkin.

Oli muuten aika helppo nostella kyydistä 8-)

Image


Image

Re: James 82c kaivuri

Posted: Sat Nov 22, 2025 7:08 pm
by sbc350
Kajari oli jameksen kopissa entinen, niin tein tollaset kotelot bebekin elementeille. Tuli yllättävän hyvin soivat pelit

Image

Image

Paikan saivat hytin takaosasta katosta
Image

Raikkari oli kanssa ihan ummessa ja muhjua, eikä uutta varmaan olis saanu mistään. Tein rst:stä tollasen kotelon mihin laitoin sisälle ihan suodatinmattoa. Alkoi tulemaan pikkasen paljon paremmin ilmaa koppiin :lol:

Image


Etutyövalot tuli päivitettyä 48w led malleihin. On kyllä hyvät, pitää taaksepäin näyttävät kanssa korvata näillä

Image

Image

Toiseen takapyörään sain ketjut kiinni, toiseen pitää vielä laittaa. Sain myös yhdet uudehkot pikkuketjut, mitkä pitäs etupyöriin pistää, jotta kone kääntyisi auran ollessa ala-asennossa
Image

Re: James 82c kaivuri

Posted: Sat Nov 22, 2025 7:26 pm
by sbc350
Aurasta piirsin 3d mallin. Siihen tuli joustot terälle, kellunta sekä kääntö.

Image

Sivuttaiskellunnan toteutin keskellä olevalla 40mm akselilla sekä pulteilla, jotka on tollasissa ovaalireijissä. Näyttää monessa kaupallisessa olevan ihan pelkästään tolla keskitapilla, mutta ajattelin et on jotenkin heikon olonen ratkaisu, nyt nuo pultit ottaa isomman voiman vastaan

Image


Monessa nykyaurassa, tai oikeastaan kaikissa on tuo jousitus tehty niin, että alareunasta työnnetään ja puskulevy on siitä nivelöity. Auran yläreunassa on sitten vetojousi. Mulla ei vaan ollu mitään vetojousia eikä hajua sitten niiden jäykkyydestä. Löysin omasta hyllystä jotkut vanhat suht jytkyt kierrejouset, niin toteutin jousituksen tuolleen. Löysin vähän netistä kuvia vanhoista auroista, jotka on noin tehty ja vähän siitä otin mallia

Image

Levyosat leikkasin omalla cnc plasmalla 10mm levystä

Image

Image

Image

Holkit löytyi sorvilla ainesputkesta

Image

Auran kiinnikkeiden sovitusta traktoriin
Image



Aika pirusti oli hitsaamista ja kovalla virralla, varsinkin itse levy kiinnikkeisiin.. holkit vedin pääosin tigillä
Image

Image

Image

Image

Image

Auran levyhän oli aika rajussa ruosteessa. En kerennyt tähän hätään enää sitä alkaa hiekkapuohalluttamaan missään, joten meni ihan mekaaniseksi hiomiseksi. Toki sillä ei kaikkea pois saa, mutta jos tän talven pysyis maali. Luistais lumi paremmin maalatussa pinnassa

Image


Vedin ensin ihan kivilaikalla ja sitten teräsharjalaikalla perään. Tiesi kyllä hioneensä tuon jälkeen

Image

Vedin pintaan vielä annitrollin ruostetta tappamaan
Image

Sitten maalia päälle
Image

Image

Sukset tuli vielä tuohon ensimmäiseen kiinnitysosaan. Voi laittaa kuormaimen kellunnalle ja nuo ottaa sitten kuormaimen painon. Kuormaimelta kun kääntää levyn kulmaa, niin sen aurauskorkeus muuttuu ylös alas
Image

Image

Auran kulman kääntö tulee myöhemmin hydrauliikalla. Sylinteri mulla siihen jo on, mutta traktorissa ei ole sille lisähydrauliikkaa. Nyt mennään tää talvi ketjupatentilla:

Image


Siellä se nyt olis keulalla. Vähän työntelin ihan maata tossa pihassa ja tuntuis jousituskin pelaavan. Nyt pitäs laittaa loput ketjut renkaisiin ja odotella kunnon lumisadetta :mrgreen:
Image

Täytyy kyl todeta, että oli aikamoinen homma toi auran teko, jotenkin arvioin vähän nopeammaksi hommaksi. Mut kaikki osat kun tekee ihan levystä ja tangosta niin kyl se ottaa oma aikansa :lol: