HR-V käyttis
Posted: Sat Mar 16, 2024 9:35 am
Kyllästyin Toyotalla ruopauttelemaan eturenkaita, niin täyty hommata 4 renkaalla vetävä käyttis. En halunnut mitään paljon kuluttavaa, kun ajan melkein 30tkm vuodessa. Päädyin kattelemaan Honda HR-V:tä. Löyty tommonen just alle 200tkm ajettu VTEC malli.
Aina näissä on jotain, kun "uuden" auton hommaa. Meni heti pyöränlaakeri vasemmalle puolelle vaihtoon. Apparin puolelle oli jo liikkeessä vaihdettu laakeri, mutta abs anturin piuhan pidikkeen pultti vedetty poikki ja korvattu nippusiteellä.. no tein siihen uuden kierrereijän ja pistin lipareen kiinni. Eipähän hankaudu abs piuha poikki.
Laakerin vaihto oli aika urakka, ei varmaan oo koskaan aikasemmin avattu perssonin alapulttia olka-akselista eikä alapalloakaan. Piti hitsata pulttiin hylsy kiinni ja vääntää metrin varrella, et sai auki. Pallon mutterin joutu murjomaan mutterinhalkaisijalla ja taltalla auki. Laakeri kyllä lähti prässissä sitten kun sai sopivasti tuettua olka-akselin.
Jarrupalat oli edessä ihan tautisen jumissa ja loppu. Sai hakata ne pois. Poistin ruosteet palojen liukupeltien alta niin taas alkoi uudet palat sopimaan paikalleen.
Taakse vaihdoin jarrukengät, kun olivat jo aika loppu myös. Huomasin että kuskin puolella oli vedetty ilmausruuvi sylinteristä poikki ja putkea krisitetty niin paljon, että koko sylinteri halki. Onneksi löyty motonetistä oikean puolen sylinteri, mikä käy kyllä vasemmallekin puolelle, putken lähtö ja ilmausruuvi vain vähän eri suuntaa kallistettu.
On kyllä mukava ajaa, mikään kovin nopea se ei ole mutta ihan riittävä päivittäiseen ajoon. Nelivedossa ei oo mitään säätöjä, tulee mukaan tarvittaessa.
Aina näissä on jotain, kun "uuden" auton hommaa. Meni heti pyöränlaakeri vasemmalle puolelle vaihtoon. Apparin puolelle oli jo liikkeessä vaihdettu laakeri, mutta abs anturin piuhan pidikkeen pultti vedetty poikki ja korvattu nippusiteellä.. no tein siihen uuden kierrereijän ja pistin lipareen kiinni. Eipähän hankaudu abs piuha poikki.
Laakerin vaihto oli aika urakka, ei varmaan oo koskaan aikasemmin avattu perssonin alapulttia olka-akselista eikä alapalloakaan. Piti hitsata pulttiin hylsy kiinni ja vääntää metrin varrella, et sai auki. Pallon mutterin joutu murjomaan mutterinhalkaisijalla ja taltalla auki. Laakeri kyllä lähti prässissä sitten kun sai sopivasti tuettua olka-akselin.
Jarrupalat oli edessä ihan tautisen jumissa ja loppu. Sai hakata ne pois. Poistin ruosteet palojen liukupeltien alta niin taas alkoi uudet palat sopimaan paikalleen.
Taakse vaihdoin jarrukengät, kun olivat jo aika loppu myös. Huomasin että kuskin puolella oli vedetty ilmausruuvi sylinteristä poikki ja putkea krisitetty niin paljon, että koko sylinteri halki. Onneksi löyty motonetistä oikean puolen sylinteri, mikä käy kyllä vasemmallekin puolelle, putken lähtö ja ilmausruuvi vain vähän eri suuntaa kallistettu.
On kyllä mukava ajaa, mikään kovin nopea se ei ole mutta ihan riittävä päivittäiseen ajoon. Nelivedossa ei oo mitään säätöjä, tulee mukaan tarvittaessa.