Kyllästyin Toyotalla ruopauttelemaan eturenkaita, niin täyty hommata 4 renkaalla vetävä käyttis. En halunnut mitään paljon kuluttavaa, kun ajan melkein 30tkm vuodessa. Päädyin kattelemaan Honda HR-V:tä. Löyty tommonen just alle 200tkm ajettu VTEC malli.
Aina näissä on jotain, kun "uuden" auton hommaa. Meni heti pyöränlaakeri vasemmalle puolelle vaihtoon. Apparin puolelle oli jo liikkeessä vaihdettu laakeri, mutta abs anturin piuhan pidikkeen pultti vedetty poikki ja korvattu nippusiteellä.. no tein siihen uuden kierrereijän ja pistin lipareen kiinni. Eipähän hankaudu abs piuha poikki.
Laakerin vaihto oli aika urakka, ei varmaan oo koskaan aikasemmin avattu perssonin alapulttia olka-akselista eikä alapalloakaan. Piti hitsata pulttiin hylsy kiinni ja vääntää metrin varrella, et sai auki. Pallon mutterin joutu murjomaan mutterinhalkaisijalla ja taltalla auki. Laakeri kyllä lähti prässissä sitten kun sai sopivasti tuettua olka-akselin.
Jarrupalat oli edessä ihan tautisen jumissa ja loppu. Sai hakata ne pois. Poistin ruosteet palojen liukupeltien alta niin taas alkoi uudet palat sopimaan paikalleen.
Taakse vaihdoin jarrukengät, kun olivat jo aika loppu myös. Huomasin että kuskin puolella oli vedetty ilmausruuvi sylinteristä poikki ja putkea krisitetty niin paljon, että koko sylinteri halki. Onneksi löyty motonetistä oikean puolen sylinteri, mikä käy kyllä vasemmallekin puolelle, putken lähtö ja ilmausruuvi vain vähän eri suuntaa kallistettu.
On kyllä mukava ajaa, mikään kovin nopea se ei ole mutta ihan riittävä päivittäiseen ajoon. Nelivedossa ei oo mitään säätöjä, tulee mukaan tarvittaessa.
HR-V käyttis
-
- Posts: 608
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: HR-V käyttis
Huhhuh, ompa monta juttua heti alkuun ja aika vaarallisiaki juttuja tuossa jarrupuolella. Jospa tuo on jokseenki pätevä peli, ja asenna tähän joku V-Tec kicks in 19 000 000 rpm -vitsi.
Re: HR-V käyttis
Heh joo, tosin ei tossa tuu oikee mitää isoa piikkiä, lähinnä se taitaa tuoda tasasemmin voimaa koko kierrosalueelle Tojotassakin oli vvti, vastaava systeemi.
-
- Posts: 608
- Joined: Sat Feb 09, 2013 9:54 am
- Location: Kajaani
- Contact:
Re: HR-V käyttis
En oo iteasiassa ees kattonu mistä se tulee, meemejä tuosta vaan on paljo. Se näytti olevan samanlainen systeemi muuttuvalle venttiilien ajotukselle niinku mahtanee olla jo melkeen kaikissa autoissa.
Re: HR-V käyttis
Joo nokan/nokkien ajoitusta se muuttaa. Saa voimaa kautta kierrosalueen enempi.
Re: HR-V käyttis
Pikkujuttujen korjailu jatkuu.. kuskin oven kahva ei sulkeutunut jostain syystä kokonaan. Irroitin paneelin ja sitä kautta pääsin ottamaan kahvan irti. Sieltä oli muovinasta hajonnut ja palautusjousi oli välissä/ei painanut enää kahvaa kiinni. Poistin vakion jousen ja tein kahvan toiseen reunaan uuden jousen, kun sielläkin oli sopiva nasta jouselle. Nyt pelaa kahva ihan kivasti. Joku siellä oli käynyt jo aikaisemmin, kun oli suojamuovi heitetty mäkeen. Laitoin tähän hätään pakkausteippiä, ettei ovipaneeli ihan kastuisi. Oli nytkin jo aika märkä.
Purin myös mittariston irti ja vaihdoin muutaman palaneen taustavalon. Harmillisesti lämpömittari ei aina pelaa, pienellä napautuksella kyllä alkaa toimimaan. En sitten lähtenyt kolvailemaan mittariston piirilevyä kun oli sen verran paljon tekniikkaa siinä, eikä äkkiä katsottuna löytynyt kylmäjuotoksia.
Takakontin "soimista" koitin taltuttaa laittamalla äänieristettä. Ehkä se vähän vähenikin. Ei sillai etupenkille häiritse, mutta takana matkustaville se kuuluu jonkun verran. Tilasin myös muotomaton konttiin, sekin varmaan jeesaa pikkasen.
Mallinsin ja tulostin puhelimelle telineen, joka menee kojelaudassa olevaan erikoisen muotoiseen lokeroon. Ei tarvinnu porata mitään reikiä tai muuten viritellä telinettä kiinni.
Vähän pääsi paremmin testaamaan nelivetoakin, kun tuli tossa taannoin aika paljon lunta. Kyllä sillä saa perän tuotua vierelle jos oikeen yrittää, mutta ei siitä sen enempää leikkimiseen ole, kun ei takapää vedä ihan täysillä. Mutta kivasti sillä pääsee liikkeelle valoista ja mäistä, ihan eri tahtiin kun etuvetosella Kulutuksen mittasin nyt ekan kerran, 8.6L/100. Siinä oli kaikenlaista ajelua, kaupungissa, maantietä, moottoritietä ja tuo leikkiminenkin. Ihan ok mun mielestä. Varmaan menee kesällä matka-ajossa sinne seiskan puolelle, mitä tehdaskin lupaa.
Purin myös mittariston irti ja vaihdoin muutaman palaneen taustavalon. Harmillisesti lämpömittari ei aina pelaa, pienellä napautuksella kyllä alkaa toimimaan. En sitten lähtenyt kolvailemaan mittariston piirilevyä kun oli sen verran paljon tekniikkaa siinä, eikä äkkiä katsottuna löytynyt kylmäjuotoksia.
Takakontin "soimista" koitin taltuttaa laittamalla äänieristettä. Ehkä se vähän vähenikin. Ei sillai etupenkille häiritse, mutta takana matkustaville se kuuluu jonkun verran. Tilasin myös muotomaton konttiin, sekin varmaan jeesaa pikkasen.
Mallinsin ja tulostin puhelimelle telineen, joka menee kojelaudassa olevaan erikoisen muotoiseen lokeroon. Ei tarvinnu porata mitään reikiä tai muuten viritellä telinettä kiinni.
Vähän pääsi paremmin testaamaan nelivetoakin, kun tuli tossa taannoin aika paljon lunta. Kyllä sillä saa perän tuotua vierelle jos oikeen yrittää, mutta ei siitä sen enempää leikkimiseen ole, kun ei takapää vedä ihan täysillä. Mutta kivasti sillä pääsee liikkeelle valoista ja mäistä, ihan eri tahtiin kun etuvetosella Kulutuksen mittasin nyt ekan kerran, 8.6L/100. Siinä oli kaikenlaista ajelua, kaupungissa, maantietä, moottoritietä ja tuo leikkiminenkin. Ihan ok mun mielestä. Varmaan menee kesällä matka-ajossa sinne seiskan puolelle, mitä tehdaskin lupaa.
Re: HR-V käyttis
Vähän kerkesin jo pelästymään tossa vajaa pari vk takaperin, kun moottorista alko kuulua aika rajua nakutusta ja syttyi vielä vikavalot päälle. No koodit luin ja valittaa vtecistä. Tuossahan on sylinterin kannessa vtec spool valve, mikä antaa öljynpainetta keinuvivuille silloin kun vtec pitäisi kytkeytyä. Korjausoppaan ohjeilla mittailin ja selvittelin että joutokäynnillä pitäisi vtec venttiilin paineanturilla olla alle 0.5 bar. No siellä oli yli 2bar ja vtec koitti siis kytkeytyä jo joutokäynnillä ja piti kovaa metakkaa vaikka piuha eculta tuohon solenoidiin irti. Tuossa on imupuolella kolme keinuvipua, joista keskimmäinen seuraa nokka-akselilla jyrkempää profiilia. Kun Vtec halutaan kytkeä, annetaan öljynpainetta keinuvipuakseliin mistä se menee sellaisille pikku männille, jotka sitten yhdistää nämä kaksi keinuvipua siihen keskimmäiseen vipuun. Silleen saadaan lisää nostoa ja asteita imuventtiileille. No kysyin sitten länsiautosta paljon maksaa venttiili, perus 1100euroa. No onneksi rockautosta löytyi 200 euroon kotiin kannettuna. Sen tilasin ja laitoin paikalleen->toimii. Venttiilin malli on tollaseen 2004 D16W5 mallin moottoriin: 15810-P2M-A01. Jos joku haluaa sellasen omaansa tilata.
Aeromotorsilta tilasin myös vähän roinaa, moottorin kannake, venttiilikopan tiiviste, polttoaineen suodatin, raitisilmasuodatin ym
Vanhaa venttiiliä tutkin sen verran että anturi on ehjä ja solenoidi kytkee tota kanavaa. Tulin siihen tulokseen, että toi kara on jotenkin niin kulunut, että öljynpiane pääsee jostain välistä tonne alimmaiseen onteloon ja avaa sen venttiilin vaikka solenoidi ei ole päällä. Tuon tiivisteen alle laitoin kokeeksi silikonia ja annoin hetken kuivaa ennen asennusta. Silleen sain sen tiivisteen puristumaan paremmin kantta vasten, mutta ei vaikutusta.
Uusi venttiili
Purin pikkusen matkaa tota venttiilikoneista ja testasin ne vtecin pikkumännät paineilmalla, menee päälle ja palautuu jousivoimalla oikein. Säädin samalla venttiilinvälykset, kun ne piti pientä ääntä jo ennen tuota vikaantumista. Nyt on aikas hiljanen.
Moottoriöljyt ja suodatin tuli samalla vaihdettua. Seuraavaks täytys keretä noi aeromotorsilta tulleet suodattimet laittamaan ja se moottorinkiinnike. Jos sitten sais ajella hetken aikaa rauhassa
Aeromotorsilta tilasin myös vähän roinaa, moottorin kannake, venttiilikopan tiiviste, polttoaineen suodatin, raitisilmasuodatin ym
Vanhaa venttiiliä tutkin sen verran että anturi on ehjä ja solenoidi kytkee tota kanavaa. Tulin siihen tulokseen, että toi kara on jotenkin niin kulunut, että öljynpiane pääsee jostain välistä tonne alimmaiseen onteloon ja avaa sen venttiilin vaikka solenoidi ei ole päällä. Tuon tiivisteen alle laitoin kokeeksi silikonia ja annoin hetken kuivaa ennen asennusta. Silleen sain sen tiivisteen puristumaan paremmin kantta vasten, mutta ei vaikutusta.
Uusi venttiili
Purin pikkusen matkaa tota venttiilikoneista ja testasin ne vtecin pikkumännät paineilmalla, menee päälle ja palautuu jousivoimalla oikein. Säädin samalla venttiilinvälykset, kun ne piti pientä ääntä jo ennen tuota vikaantumista. Nyt on aikas hiljanen.
Moottoriöljyt ja suodatin tuli samalla vaihdettua. Seuraavaks täytys keretä noi aeromotorsilta tulleet suodattimet laittamaan ja se moottorinkiinnike. Jos sitten sais ajella hetken aikaa rauhassa
Re: HR-V käyttis
Vaihtelin tänään moottorin kannakkeen ja raikkarin. Kannake oli kyl alapäästä jo ihan tohjo.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests