Page 1 of 8

Saabel Garage

Posted: Thu Mar 11, 2021 2:31 pm
by Keme
Camino79 teki tommosen sekalaistopicin itselleen, ni jos minäkin sitten. Eipähän tarvi sotkea ja sekoilla SBC350 topicissa.

1.3.2021 kävin leimaamassa 740 Volvon LS moottorille. Suomen ensimmäinen katulaillinen LS moottorinen Volvo ja uskon, et oli myös ensimmäinen muutoskatsatus uusilla rakentelusäädöksillä. 5.3 LM4 pata, 5v BMW ZF ja muuten ihan Volvo. Tehorajoista sen verran, et jäi tossa ihan OK turbovaraakin. 290hp kone ja suurin sallittu teho on 290kW. Imukanavaan ylipainetta sit joskus.
https://www.instagram.com/p/CL3iEgCB9fl/

Puntaroinkin ton ja paino on ihan ok.
https://www.instagram.com/p/CMAAlCgB9BZ/

Ny sit aattelin niputella toisen koneen, kun noita hiluja on jäänyt tallin nurkkiin. LQ4, -243 kansilla ja 227/234 nokalla. Luulen, et tosta tulee ihan ok. Nykyiseen moottoriin verrattuna, tulee vähän lisää iskutilavuutta, puristukset nousee 9.5 -> noin kymppiin ja nokkakin on raikkaampi.
https://www.instagram.com/p/CMHnA_uB45H/

Re: Saabel Garage

Posted: Thu Mar 11, 2021 6:19 pm
by Camino79
Noniin, ehdottomasti lisää juttua tulemaan! 8-)

Mites rekordin kanssa on edenny? Etuakseli jo vaihtunu ja lässykkä keulilla? :lol:

Re: Saabel Garage

Posted: Thu Mar 11, 2021 6:36 pm
by Keme
Camino79 wrote:Mites rekordin kanssa on edenny? Etuakseli jo vaihtunu ja lässykkä keulilla? :lol:

Tää on viimeisin kuva.
https://www.instagram.com/p/CKJSxsJhhfg/

On se ny sentää jo sulanu pois hangesta. Vähä vielä kahden vaiheilla, et mitä mä ny sit teen Rekordille. Takatuenta siin o ihan päin helvettiä, koska se nelilinkki o jotenkin jumissa. Ehkä vois koittaa rälläköidä koko paskan pois ja saaha se paikoilleen sillei, et se toimis. Optio B on laittaa sinne E39 taka-akseli, mutta siihen palaa sit taas jonkun verran tunteja. Taka-akseliswapin lisäksi on ollut mielessä myös se, et heivais Soarerin akselin suohon ja laittaas E36 etuakselin siihen. Luulen, et siit tulis sillei aika jees. Voi tosin olla, et ens kesä menee Volvolla ajaessa ihan vaan koska se on jo ny nipussa ja kesällä se on vetokunnossa. Tavote ois piipata tonttiin ainakin 25 paria renkaita.


Rekordin keulalla oli LS jo viime syksyllä.
https://www.instagram.com/p/CHsi7XgBYdN/

Re: Saabel Garage

Posted: Thu Mar 11, 2021 8:33 pm
by Camino79
Ite kun ei tuu tuolla "somessa" eli fb ja instat yms. Pyörittyä ni oon kuullukin kavereilta pientä vihiä tuosta lässytyksestä jne.

Mutta mikäs taka-akseli siinä reksassa olikaan? Volvolainen?

Näistä nykyperistä varmaan se fordin 8,8" exploderista tms lienis fiksuin vaihtoehto ja kaventais vaan molemmin puolin lyhkäsen puolen vetarille passeliks :geek:

Tiiä sit että kuinka leveeks jäis silti reksaa ajatellen :?:

Sen sit vetelis kunnon 4linkillä paikoilleen ni luulis kestävän piiskaamistakin :mrgreen:

Re: Saabel Garage

Posted: Thu Mar 11, 2021 9:27 pm
by Keme
Ilmeisesti lässytykset ja lässykkäät lienee jotain aito-V8-harrastajien termejä.

Jos en saa pienellä vaivalla Volvon perää nelilinkeillä toimimaan, ni laitan ton E39 erillisjousitetun perän. Mulla on mielenkiinto täysin loppu noihin nelilinkkeihin. Volvoon vähä mietin Explorerin 8.8" perää, jos semmosen löytäs täydellisenä jarruineen ja lukolla jostai.

Re: Saabel Garage

Posted: Fri Mar 12, 2021 7:58 am
by Camino79
No juu, kyllähän se harrastajapiireissä on LS eli ällässä eli lässykkä :lol:

Mutta joo, nythän tuo tuentojen muuttaminen ei pitäisi olla edes hankalaa näillä uusilla säädöksillä, mutta lienee silti se bemmin takaripustus melko arvokas rakentaa sinne niin että kestää piiskata verraten hyvään 4-linkki-jäykkään akseliin? Kun ei se pikkuperä ainakaan kestä ja mitä kaveri katteli niitä isoja periä lukolla niin hinnat pompsahti aika tavalla? Sulla varmaan tuoreempaa tietoa mutta siitä isosta murikasta ne kehtas vissiin pyytää jotain ~700€ pintaan lukollisena :shock:

Toki aikaa jo pari vuotta ja ulkomuistista niin voin muistaa pahastikin väärin :lol:
Sen vaan muistan että kalliilta ne sillon kuulosti :D

Re: Saabel Garage

Posted: Fri Mar 12, 2021 12:24 pm
by Keme
SM driftingissä on vedetty E39 akselilla ja kempatulla 188k perällä semisliksiä tonttiin, ni kyl se kestää. Varsinkin, kun pidetään mielessä et noissa laitteissa on jotain 265 kokoluokan semisliksiä 0.8bar kylmäpaineella, ni siellä oikeesti ON pitoa.
Toi koko akseli makso 80 euroa, ni varsin jees bang for a buck. BMW lukkoperien hinnat on joo ihan levottomia. 168 pikkuperä jotain 400-500e ja 188 just jotain 500-700e. Onneks mulle riittää Kemppi :D

Re: Saabel Garage

Posted: Fri Mar 12, 2021 12:30 pm
by Camino79
No en mä sit ihan hulluja muistellu :lol:

Re: Saabel Garage

Posted: Thu Mar 25, 2021 10:35 pm
by Keme
Volvon uus pata "melkeen nipussa" eli lohko haettu koneistuksesta ja maalattu.

https://www.instagram.com/p/CM2dq1GBSFO/

Vähän vielä tarvii putsailla sisuksia karstasta ja FedEx toisi tiivisteet, ni ensi viikolla saisi kasattua ton moottorin.

Re: Saabel Garage

Posted: Wed Mar 31, 2021 10:29 am
by Keme
Renkaat gäpätty 0.55mm/0.60mm ja kellari kiristelty momentteihin.

https://www.instagram.com/p/CNDZGZHh_sm/