Page 1 of 7

pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Mon Jan 04, 2021 11:18 am
by rallikuski
Heti alkuun varoitus että tämä projekti etenee satavarmasti hitaasti ja harvoin :D

Eli tämmönen satalankku tuli hommailtua ford sierran tilalle alkuvuodesta 2014.
Joku hullu oli tämän uittanut saksasta 2008 :shock: ja päätyi laatikkovikaisena mulle.
Eka suomen pään omistaja on ollut vanhempi "papparainen" ja siltä sitten siirtynyt hänen pojan pojalle ensiautoksi.

Varusteitakin tähän 260e yksilöön oli ruksittu oikein kaksin käsin. Listalta löytyy ASD-lukkoperä ja sähköllä toimiva kattoluukku :D

Alkuperäinen 2.6litranen kone ja 722.4 automaattitoosa oli hajotettu epämääräisten turbokokeilujen aikana ja tilalle oli viskattu sitten 3litranen kattila ja vastaava laatikko.
Vakoilla 3litrasella oli menty hetki ja sitten olikin se laatikko leiponut uudestaan...

Eipä siinä muuta, kärry perään ja hakemaan mersu kotiin. Ekana metsästin tuohon "uuden" toosan joka on 3litrasen koneen perästä oleva 722.3.
Laatikon vaihdon jäljeen hain leiman paperiin ja ajelin onnellisena sivuluisua koko loppu talven.
Kesällä tuli vaihdatettua tuulilasi uuteen kun leimalla tuli siitä pientä sanomista ja merkintä otteeseen.

Pitkään (lue: vuosi-kaksi) meni tapellessa k-jetin suihkutuslaitteiston kanssa, kunnes tallille mennessä sinkosi kivi turbiinikoppaan ja hajotti koneen ykk-anturin ja startin ja kone meni jumiin.
Eipä siinä, luulin että kellari kilahti kiinni niin hain "uuden" kolmelitrasen mosan tontille ja vaihtelin sen paikoilleen.
Siinä sitten selvisi että startin pääty olikin räjähtänyt samalla kun kivi seikkaili vetolevyn ja startin välissä niin siksi konekkin oli jumissa :D

Taas ajeltiin onnellisena kesät ja talvet kunnes iski vimma paranteluun. Pitkän tähtäimen tarkoitus on että ois solmu putkessa ja ruuttana jotain ihan muuta kun boschin k-jetti.

Pakosarja otettiin ekana työn alle, kun aihio tuli jo auton mukana. Pelastin tästä hitsaustaidonnäytteestä pelkästään laipat, muu oli roskis kamaa...
Satsi oli valmis jo 2015 tai 2016, ei jaksa enää ees muistaa :)
"tähän tulee kuvaa pakosarjasta..."


Rakenteluaika oli kortilla ja muutenkin isot "remontit" oli tämän kulkineen osalta pois suljettu johtuen yksinkertaisesti siitä että tämä palveli kesällä kakkosharrasteautona/kakkoskäyttöautona ja talvet tietenkin ykkösautona ;)

Autohan on kohtuu ruosteeton ikäisekseen, ja ekat mätäpaikat jouduin tekemään vasta 2020 keväällä. Nämäkin on aika vakio paikat, etuhelman "hiekkahylly" kun täyttyy pikkuhiljaa moskasta ja mädättää pohjaan reiän. Tätä on hankala pestäkkään kun sisälokari peittää koko paikan.
Image
Image
Image
Image
Image

Taas heltisi katsurilta leima vuodeksi 8-)
Image

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Mon Jan 04, 2021 11:50 am
by rallikuski
Nyt päästäänkin jo lähelle nykyhetkeä...

Vihdoin ja viimein löytyi taas pikkasen aikaa miettiä tämän pirssin kohtaloa.
Olin jo 2019 keväällä tilannut englannista speeduino "merkkisen" diy-ecun rakennussarjan ja 2020 kesällä muuta ruiskutuskamaa aeromotors.fi sivulta tätä varten.
Vääntelin ruiskulle johtosarjaa pikkuhiljaa samalla kun auto oli välillä ajossa. Johdot vaan aina rullalle akun viereen ja toinen pää jalkatilaan :D

Syksy tuli ja kelit pimeni taas normaalisti ja auto toimitti tehokkaasti kakkosauton virkaa kun toinen mersu oli "telakalla" ja emäntä ajeli bemarilla.
Piti siis saada valoa keulaan että näkee aamulla/illalla ajella työmatkat.
Hyllyssä pönötti pari korjattuja hellan 3003 ämpäreitä joihin laittelin xenon muutossarjan ja istutin ne keulalle. Nykäsin puskurin rautaan niittimutterit ja kilpitelineen niihin kiinni. Tuli tukeva ja on nopea ottaa keväällä pois keulaa rumentamasta.
Image





Nyt 2020 alkutalvesta speeduino odotteli kasattuna takan kulmalla ja muut osat laatikossa tallin lattialla ja johtosarja oli konehuoneen puolelta 99% valmis, niin eipä siinä sitten muuta kun auto omalle tallille ja seisontaan.


Hommahan jatkui vanhan purkamisella ja uuden kasaamisella:

Sähköjen suunnittelua:
Image

Melkein valmista:
Image

Vanhaa tavaraa ulos:
Image

Image

Image

Uutta sisään:
Image

Image

Image

Melkein valmis:
Image


Halusin sähköt siististi ja mahtumaan mieluusti alkuperäisen ecun tilalle. Tämä meinasi tuottaa hieman haasteita, kun vanhan ecun tilalle ja akkukoteloon piti saada sopimaan releet, sulakkeet sekä puola ja sytkäyksikkö.

Akku oli "hassusti vinossa" alkuperäisellä paikallaan joten muokkasin kiinnikkeitä siten että sain akun "suoraan" ja siten reilusti enemmän tilaa puolalle ja muille kamppeille.
Sähköt tuli lopulta aika helpolla valmiiksi, kun oli tosiaan jo kesän/syksyn aikana vedellyt johdot valmiiksi konehuoneeseen. Ei muuta kun liittimet kiinni molempiin päihin ja se oli siinä.

Triggeriksi tuli 36-1 kampuran päähän orkkis damperin tilalle ja sitä lukemaan foordin vr-anturi.
Bensakisko valmistui metritavaratukista. Suttimiksi olin tilaillut boschin tekeleet 980cc kokoisena ihan vaan turbotusta ajatellen. Puola on boschin 3x2 hukkakipinä ja sitä ohjaa boschin 203-loppuinen sytkäpääte. Lämpöanturit on boschia vastaavat tarvikkeet.

Eipä siinä sitten, latailin kotona uusimman firmiksen purkkiin ja tekaisin karkeat säädöt yms purkkiin valmiiksi.
Purkki kourassa tallille ja vehkeet tulille, mutta sitten alkoikin vastustamaan.

Ekana teetätti vielä vähän säätöjä ennen kuin motti edes lupaili. Mm. protopartsin sivuilta otettu kytkis puolalle ei pitänyt mitenkään paikkaansa ja tämä aiheutti jänniä potkuja sekä pakoputkeen että imusarjaan :lol:
Lopulta kone saatiinkin käymään mutta kävikin neljällä pytyllä :roll:

Koitin ajoituslapulla että joka tulppa lyö tulta, mutta vika alkoikin paikallistua suuttimien puolelle. Kolmos ja nelos suutin ei ampunut soppaa ollenkaan koneeseen.

Jatkoin tutkiskelua ja kaikkien mittailujen jälkeen vika näytti olevan purkissa suuttimien ohjauksessa. Ekana luulin että suutinfetti olisi rikki, mutta olinkin ajatuksissani kolvannut kolmannen ja neljännen suutinfetin väärinpäin laudalle :lol:
Kääntelin fetit oikein päin laudalle, näpyttelin nopeet vartin "hienosäädöt" sisään mersuhan rupesi käymään kaikilla kuudella pytyllä:

https://www.youtube.com/watch?v=_EfR_9YS6oY


Pari pikku juttua pitää vielä siistiä ja vois ottaa auton takasin ajoon ja ruveta säätämään kunnolla... "Hyrräkin" odottelee jo tallin lattialla pakosarjan vieressä, mutta koitetaan tosiaan ekana saada vähän säätöihin N/A setupilla ja leima paperiin ennen niiden asentelua ;)
Jatketaan kun(han) taas etenee.

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Wed Jan 06, 2021 2:46 pm
by Camino79
No mutta! Täähän on ihan kivaa vaihtelua kun eihän kukaan enää tee bensamesejä, kaikille pitää olla om605/606 ja holsetti :lol:

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Wed Jan 06, 2021 4:34 pm
by Pikku-Kalle
En tiiä miten ite paranneltuna mutta hirveetä tuommonen 2-3 litran bensamese ku imee saman verran ku Falconi tuolla mummo-302:lla. :lol:

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Wed Jan 06, 2021 7:37 pm
by Schweinhund.
Päivän turha tieto:th700 reverse input pakan metallilevy on 36 hampainen.
Siitä saa todella pieneen rakoon mahtuvan triggeripyörän.
On myös todistettavasti riittävän syvät hampaat vr anturille.

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Thu Jan 07, 2021 8:39 am
by sbc350
Jes hyvä et saatii uus projekti seurattavaks 8-)

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Thu Jan 07, 2021 11:23 am
by rallikuski
Camino79 wrote:No mutta! Täähän on ihan kivaa vaihtelua kun eihän kukaan enää tee bensamesejä, kaikille pitää olla om605/606 ja holsetti :lol:

Nojoo, mun mielestä noi esikammiokoneet on aika "90-luvun virityskohteita". Lämpöä ne tuottaa liian helposti ja siks vissiin hajoovat virikäytössä useimmiten. Enkä muutenkaan perusta niiiiiin paljon dieselistä, riittää et käyttöauto on "nykyaikainen" dieseli :D
Ja ihan BTW, onko suomessa oikeen koskaan rakenneltu bensamersuja lähellekkään samassa mittakaavassa mitä "kunigasdieseleitä"...

Ruotsissahan ne tykkää näitä bensamersuja viritellä, tätä vanhaa M103 ja M104 mottia ja uudempia M104:sia myös.
Tää mun M103 valikoitu ihan vaan sen takia kun se oli jo keulalla ja eipä siinä niin isoa eroa oo sitten M104 (3.0/2.8/3.2) oo jos ahtamaan alkaa...



Pikku-Kalle wrote:En tiiä miten ite paranneltuna mutta hirveetä tuommonen 2-3 litran bensamese ku imee saman verran ku Falconi tuolla mummo-302:lla. :lol:

Äkkiä vois kuvitella et on ollut jotain perustavan laatusta vikaa... Mulla meni "väljällä" K-jettiruiskulla tämä noin 9,5-10 litraa sataselle keskikulutuksella seka-ajossa orkkis tiuhalla perävällärillä... Jos vertaa saman ajan muihin 2,5-3 litrasiin bensa-autoihin niin aika samoissa mun mielestä, kai :D
Mun C-mallin 2.8 koneinen menee semmoseen 8-9litraan seka-ajossa satasella.



sbc350 wrote:Jes hyvä et saatii uus projekti seurattavaks 8-)

Joo tarttee koittaa nyt päivitellä miten etenee... Huhtikuussa ois leima edessä, jos siihen mennessä sais vaparina säädettyä kohtuu hyväks niin vois alkaa puuhailee pakosarjaa ja puhallinta kiinni :twisted:
Nyt kun(han) vaan saisivat lyötyä nuijaa pöytään uusien rakentelusäädösten osalta niin sais helposti tämänkin leimattua ihan oikeille tehoillekkin.
Auto painaa 1390kg omamassaa ja tehoa on tehokkaimmassa 162kW niin sais paperille ottaa ihan miehekkäät 278kW (375heppaa) 8-)



Ja ihan projektin etenemisestäkin asiaa...
Tunerstudion yhteys pätkii ikävästi, melkeinpä aina katkasee kun on pari sekunttia auto käynyt. Speeduinossahan yhteys otetaan jo modernimmalla usb-piuhalla verraten megan serial-porttiin, eli vika ei ole serial-usb adapterissa ainakaan :D

Voisko sytkäpiuhat aiheuttaa tommosta..? Mulla on vastukselliset tulpat mutta johdot on perus metallisäikeiset. Pitää varmaan seuraavaks metsästää hiilijohtimella olevat kaapelit ja kokeilla niillä...
Toisaalta toisessa läppärissä ois bluetooth ja mä menin kasatessa ymppäämään speeduinopurkin sisään bluetooth mokkulan niin vois koittaa sillä kans.

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Thu Jan 07, 2021 12:17 pm
by sbc350
Tota häiriöpuolta mietin, kun toi puola on lähellä purkkia. Ite megan kanssa häiriöiden kans tapelleena koitan aina viedä noi kauas toisistaan :mrgreen:

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Thu Jan 07, 2021 2:44 pm
by Pikku-Kalle
rallikuski wrote:Äkkiä vois kuvitella et on ollut jotain perustavan laatusta vikaa... Mulla meni "väljällä" K-jettiruiskulla tämä noin 9,5-10 litraa sataselle keskikulutuksella seka-ajossa orkkis tiuhalla perävällärillä... Jos vertaa saman ajan muihin 2,5-3 litrasiin bensa-autoihin niin aika samoissa mun mielestä, kai :D
Mun C-mallin 2.8 koneinen menee semmoseen 8-9litraan seka-ajossa satasella.


No näin mulle on valeheltu ku on puhuttu 100% korttelirallista, matka-ajosta ja about sekalaisesta. Täällä ku koko pikkukylä on max 50 aluetta, ellei lentokentälle halua ja sillon on 60. 12-13l on mersut vieny kaupungissa, työkaverin joku jaris tai muu tojotafarmari 2l automaatilla veti kans 14l mitä tuo kakkaloota vie kaupungissa. :roll: Voi olla että siellä etelämmässä on eri juttu ku ei tartte pyöriä noin neliökilometrin säteellä kahen korttelin ympäri, saatto sisältää hiukan sarkasmia. :lol:

Mutta ei tuokaan matka-ajossa syö ku 8l oikeella satkulla, niin menenekkö 10-12 sekalaiseen. Mulla ei oo ku 90% korttelirallia ja joskus harvon isommille teille ni ei oikeen voi muuhun verrata ku tohon 'pysähy 150 metrin välein' ajeluun.

Ja projekti on muuten mielenkiintonen noin muuten. 8-)

Re: pappamallin W124 ylläpitoa ja päivittelyä...

Posted: Fri Jan 08, 2021 10:27 am
by rallikuski
sbc350 wrote:Tota häiriöpuolta mietin, kun toi puola on lähellä purkkia. Ite megan kanssa häiriöiden kans tapelleena koitan aina viedä noi kauas toisistaan :mrgreen:


Joo totta kyllä tämäkin. Mutta on siinä kuitenkin aika paljon väliä kun puola on konehuoneessa ja speeduino hytissä.
Toisaalta mulla menee VR-anturin piuhakin kirjaimellisesti ihan puolan alta ja tooth loggerissa ei oo mitään pienintäkään häiriöö anturin signaalissa ja sync loss on pyöreä nolla kampuran asentotiedolta.

Pitänee koittaa paremmalla USB-piuhalla, eri tulpanjohdoilla ja eritoten sitä bluetoothia. Se bluetooth ois kyllä kätevin jos se vaan toimii, USB:ta tarttee käytännössä pelkästään firmiksen päivitykseen.

Tolle puolalle koitin miettiä muitakin paikkoja jo asennuksen suunnitteluvaiheessa, mut mersun konehuoneessa vaan on huonosti paikkoja sille että ois edes vähän esteettisen näkönen.
En halunnut sitä pönöttämään imusarjan päälle ja runkopalkin päällä missä ois tilaa niin se tulee sitten tulevaisuudessa turbon tielle :(