Nyt alkais olemaan kone tarkastettu ja kasassa. Lohkohan on 1.2, mikä on porattu ylikokoon ja varustettu 1.2S mallin männillä. Nokka on 290 asteinen R-koneistuksessa aikoinaan vakiosta hiottu keppi. Kone on laakeroitu ja tasapainotettu. Myös nokan laakerit vaihdettiin. Motilla on ajettu jonku aikaa, kunnes kannentiiviste korkkas. Sitten se jäi seisomaan tonne mun varastoon moneksi vuodeksi. Nyt sitten kaivoin sen esiin ja avasin.
Laakerit oli vielä ihan OK kunnossa, joten niille en tehny muuta kun putsasin
Kannentiivisteen pito-ongelmaan tein saman lääkkeen kuin aikoinaan 1.2N turboon, joka oli tossa omassa caravan farmarissa kiinni. Eli jyrsin miggilangalle urat, mitkä painaa kannentiivistettä sylintereiden reunoilta. Tässä kyllä toi lohkon pinta olis kaivannu jo oikasua, mutta veikkaan että pitää noilla liekkirenkailla ja copper gasketilla. Tässähän on aika pirun korkea puristussuhde, mitä en kyllä muista nyt enää ulkoa. Kantta on laskettu reilusti, ja isommat venttiilit täyttää palotilaa..
Tollasen työkalun duunasin porakoneeseen pyöritettäväksi. Sorvin terä kairaa urat lohkon tasoon
Liimasin langat pikaliimalla uriin ja sitten vaan uus kannentiiviste liiman kera paikalleen
Imusarja ja dellorto 40dhla löyty vielä tallin uumenista. Laitoin siihen korjaussarjan(kiihdytyspumpun kalvon ja tiivisteet, o-renkaat ym uusiks)
Suuttimien suoja oli kadonnut johonkin, joten piirsin siitä 3d mallin ja tulostin PETG:stä sopivan kappaleen. Tässä kaasarissa pitäs olla suuttimet ja kurkut just oikeat, kun se on ollu ihan vastaavassa motissa kiinni viimeksi. Oli yllättävän siisti sisältä, vaikka vuosia seisonut. Ilmeisesti oon valuttanu sieltä bensat veke, kun ei sakkaa ollu yhtään.
Kannesta avasin kaikki venttiilit ja läppäsin ne tahnalla, pakoventtiileissä oli tosi pientä syöpymää, mutta ne kyllä sai pois pienellä hieromisella. Toiminee ihan ok. Kanavia olen joskus aikoinaan vähän avartanut ja siistinyt, mut ei mitään hirveen ihmeellsitä
Virranajakaja sai uudet kärjet, kannen ja pyöriän.
Siinähän se olis läjässä, pitää vielä vauhtipyörä & kytkin laittaa kiinni. Nin ja vaihtaa toi kampuran hihnapyörä, se on menny säilytyksessä siirreltäessä linttaan ja on ihan kiero. Onneks niitä pitäs olla varastossa useempi ehjä.
Seuraavaks sitte varmaan koekäynnistystä