Page 10 of 12

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Tue Jan 17, 2017 3:07 pm
by sbc350
Aika mieto keppihän tuo on :)

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Sat Apr 08, 2017 11:07 pm
by GeneralO
Pikkusen tämäkin edistynyt, pieni motivaatiopula oli aikansa mutta kelien lämmetessä alkaa taas into löytyä. Lohko on vieläkin koneistamolla, tosin porattu jo hyvän aikaa sitten hommaamilleni .040 männille. Kampura on tasapainotuksessa R-koneistuksella, sen kun saa sieltä niin paikallisella koneistamolla tsekkailevat kampuran laakerivälykset uusilla .010 alikokolaakereilla. Koneistamolla tarkistivat kiertokankien laakereiden välykset, välys pyöreä nolla :oops: saivat onneks hoonaamalla välykset kuntoon. Tuli tilattua tuo Iskyn nokka uusien nostajien kanssa. Muutenkin aika hyvin ois koneen osat tilattuna, mm. tiivistesarja jakopää yms. perusjutut.

Image

Image

Image

...tanan kalliit sisäänajo- ja sen jälkeiset "normaalit öljyt." On kuulemma hyvät, koneistaja sanoi.
Image

Päivällä kävin hiekkapuhaltamassa öljypohjan. Oisin puhaltanu mm. venakopatkin, vuan hiekka loppu.
Image

Image

Maalia osiin. Ei peittynyt kunnolla, pitää huomenna sipaista toinen kerros. Valikoitui tällä kertaa tuommonen väri.
Image

Jahka alakerran osat tulee koneistamolta niin pitää mitata paljon mäntä jää uusilla männillä alle dekin. Sen mukaan laskeskella paljonko kansista otetaan siivua pois. Kannen palotilat mittasin jo aiemmin, 73ml näytti olevan eli siltäkin osin vakiot. Istukat on jo koneistettu, uudet venttiilit vielä tilaamatta. Ohjurit on onneks hyvät, niille ei tarvitse tehdä mitään.

Taitaapi vappuajelut jäädä haaveeksi tältä vuodelta tällä pirssillä, mutta onneksi on volovo iskussa ja ajossa jo.

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Sun Apr 09, 2017 7:03 am
by Pikku-Kalle
No tulleepahan koneesta semmonen että sillä ajelee pitkän pätkän, ei oo sitte ainakaa sisuksien kanssa isoja ropleemoja ku on kateltu kaikki kondiksee. :D

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Sun Apr 09, 2017 10:30 am
by Camino79
Juuri näin ^

Kerralla kun tekee kuntoon niin eipähän tarvii sit jännitellä turhia 8-)

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Fri Apr 14, 2017 11:07 am
by GeneralO
Sain maanantaina osat koneistamolta.

Image

Image

Veiveistäkin tuli kyllä komiat. Lasikuulapuhalletut ja pinnoitettu jollakin, yläpään helat vaihdettu ja alemmat reiät kairattu takaisin soikeista pyöreiksi.
Image

Vetopyörä oli puhallettu myös koneistamolla ennen tasapainotukseen kiikutusta. Vetäsin sinkkimaalin päälle.
Image

Tiivistesarjan mukana tuli vähän erikoisen näköiset venttiilivarsien kumit... Kestääköhän tämmöset paikallaan tai onko muuten toimivat? Jotenkin vähän heppoisen näköiset entisiin verrattuna, joissa oli se kiristyspanta ympärillä jne.
Image

Keskiviikkona laittelin männät lohkoon, vielä kiristämättä momenttiin. Tänään jos kävis ne kiristelemässä ja ehkä sipaisemassa maalia lohkoon. Alakerrassa ei pitäisi olla enää oikeastaan ollenkaan mitään osapuutteita, lohkosta puuttuu nokka-akselin päätytuluppa mutta senkin tilasin eilen nippelistä.

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Mon Apr 17, 2017 8:57 pm
by GeneralO
Nyt ois veivit momentissa ja lohko maalissa, ehkä tempasen vielä yhden kerroksen. Tuli mitattua paljon uudet männät jää alle dekin, 0,85-1mm kun joka nurkasta mittasin. Pitää tässä illalla laskeskella sillä hienolla ohjelmalla puristussuhde kohdilleen, huomenna ilmotella koneistamolle jotta paljonko siivua pois kansista.

Image

Image

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Tue Apr 18, 2017 2:23 am
by Herje
Sehän alkaa näyttää taas moottorilta. 8-)

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Tue Apr 18, 2017 12:56 pm
by sbc350
Komee patti 8-)

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Tue Apr 25, 2017 9:54 pm
by GeneralO
Kiitosta!^^

Kävin tänään kannet koneistamolta. 1,1mm lähti kansista tavaraa pois, laskurin mukaan puristukseksi tulee jotain päälle 9. Ehkä ois voinut muuten ottaa enemmänkin, mutta ei nyt jaksas kikkailla imusarjan sopivuuden kanssa niin olkoon nyt noin. Kannet saivat koneistamolla myös lasikuulapuhalluksen ja istukoiden koneistuksen.

Mukavan puhdasta, noitahan vois äkkivilkaisulla luulla alumiinisiksi :lol: tasojen rannut ei ole naarmuja, "varastorasvaa" vaan.
Image

Image

Image

Tuossa just tais selvitä, että miks koneen takaosa oli niin helekkarin öljynen... "Also be certain that the bolt holes in the heads at the rear of the manifold are plugged. These are the threaded holes that are unused but are drilled through into the push rod passage. Water, dirt and other crud can enter the engine through these holes." Toisesta kannesta puuttu tuo tuluppa kokonaan, ja toisessa koneistaja kertoi sen olevan suurinpiirtein sormilla avattavissa.

Eilen illalla kasailin osia hiekkapuhallettavaksi, mutta keli pilaantui sen verran pahaksi että en kerenny puhaltamaan kuin imusarjan. Tämmönen oli lähtökohta, puhalluksen jälkeen ei tullu otettua kuvaa.
Image

Tänään illalla maalasin kannet ja imusarjan
Image

Image

Ehkäpä sipasen vielä yhden kerroksen. Vaikkapa sitten kun kone on kasassa, peittyy samalla kaikki asennuskolhut joita tulee kuitenkin.

Re: Mercury Monterey -62

Posted: Thu May 04, 2017 10:25 pm
by GeneralO
Eilen illalla hiekkapuhaltelin venakopat ja nostajalaakson suojapellin.

Kopat oli aika rupiset
Image

Puhallettuna
Image
Image

Tänään suhauttelin maalit pintaan. Vielä vois straippipensselillä maalailla nuo Mercury-tekstit valkoisiksi.
Image

Toissailtana tilasin rokkiautosta venttiilit, alavesiletkun ja ohjaustehostimen letkut. Ne kun tulee niin ehkäpä ei olis enää kun vaan kasata, sitten leimalle. Heleposti sanottu... :D