Noniin forumi taas natsaa ja tässä mitä on tullu blazerille tehtyä. Eli sain nyt hankittua sen "uuden" motin, 3.4L 60degree v6. Eli ulospäin ihan sama patti kuin tuo nykyinen 2.8kin.
'93 ponusta lähti siis tämä motti

Kelkka alas ja kone irti


Sitten vanha pois

Askit irrotettu

Vähän on öljymössöllä konehuonetta merkannut 460tkm aikana..

Orressa kiikkuu

Avasin venttiilikopat ja oli kyllä ihan tajuttomassa mönjässä koko kone, ei ihme että nakutti kylmänä

Sitten uuden koneen kimppuun..
Vanhasta koneesta tuli uuteen imusarja ja apulaitteet koska ruisku pysyi samana TBI:nä

Jakopään ketjunkiristin oli murtunut, joten tilasin uuden jakopään

Laakerit oli kaikki tosi siistejä, tällähän on siis ajettu vain 165tkm

Nostajalaaksokin oli lähes karstaton. Tsekkasin ja putsailin nostajat. Otin myös nokan ulos ja katoin että laakerit ja nokat oli kunnossa.

Pakosarjat jäi 3.4 malliseksi, EGR reikään tein peitelevyn.

Nokkalinjan takapään peitelevy oli vuotannu, siihen piti dunaa kumikorkkitiivisteestä uusi tiiviste


Tulpat oli ihan sairaan karseen näköset, yhdestä katkesi jopa kierre kanteen!

Onneks se lähti vastakierretapilla pois

Uudet venttiilienohjurien kumit tuli myös vaihdettua, tosi kovettuneet olivatkin.


Tässä 3.4 mallisessa koneessa oli isompi reikä pickupille, joten hitsasin vanhan koneen imusuppilon tuohon pumpun
sisään menevään osaan kiinni. Tämä siksi kun piti öljypohja vaihtaa vanhasta koneesta ja se olis syvempi kun firebirdissä

Yllätyin suuresti kun vakio pakoputki kävi suoraan noihin 3.4 litrasen pakosarjoihin, hyvä niin,
ei tarvinnut alkaa säveltämään putkistoa(vielä)..

Vanhan koneen öljynpainevermeet kävi uuteen kun laitoin vain 2 adapteria

Vauhtipyöräkin on nyt koneistettu suoraksi niin ei tule enää kytkinongelmia..

Uusi jakopää paikallaan

Vesipumppu vanhasta koneesta(pidempi kuin 3.4litrasen oma), joka olikin suht tuore kampe kun se siihen vaihdettiin tovi takaperin

Kone nipussa ja paikallaan, odottamassa apulaitekehtoja ym tilpehööriä

Vaihdelaatikosta kuului pientä ääntä jälleen niin päätin tarkistaa sen. Ja olihan sen input shaftin laakeri taas vähän karun näkönen.
Ei kyllä hajua mikä sen rikko, nypyttävä kytkin? Huono laatuinen laakeri? Asennusvirhe? Preloadit koitin laittaa ohjeen mukaan. Noh
tilasin uuden laakerin rockautosta ja nyt on se asia taas hetken ainakin kunnossa..



Jakolaatikkohan on ulissu pitkään nelivedolla ja päätin nyt varaosa-auton isommasta askista vaihtaa ketjun siihen, kun tuo samanlainen
sattu olemaan. Eipä se kyllä ulinaan auttanu. Seuraavaks pitäs vissiin sit kattoo saisko tuon pikkuaskin hännän sovitettua tuohon isompaan.
Sais nopeusmittarin vaijerille paikan. Muutenhan toi uudempi/isompi on bolt on paikoilleen..

Askit vertailussa

Yksi neulalaakeri on vaihtamatta tuohon vanhaan orkkis jakoaskiin, liekkö se sitten ääntää?
Veeti oli toki asentamassa vaihdelaatikoita paikoilleen

Sitten onkin jo kone kii ja käy. Ja käy kyllä nätisti, mekaaniset äänet on paljon pienemmät tässä "uudessa" mottissa.

Jouduin nostamaan bensanpainetta lähes kilon että pystyi ajamaan eikä mennyt aivan laihalle kiihdyttäessä. Pitäishän tässä olla 160 hepoa kun vanhassa on ollut 125 joskus aikoinaan. Kuulemma toi TBI imusarjakin virtais paremmin, tiedä sitten mutta ihan kivasti tuli potkua lisää.
Täytyy kyllä säätää ruisku uusiks kokonaan kunhan saan aikaseks ensin asentaa tuon Innovaten sarjan mikä tuli kans ostettua.

Sellanen päivitys. Jatketaan jahka keretään
