78 malibu

Talleissa tapahtuu? Kaikenlaiset projektit tänne

Moderators: sbc350, Luke

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Sun Mar 22, 2020 4:43 pm

Camino79 wrote:Mites sulla nyt tulee putket? Ylityksiin "valmiit" ylitykset ja sit vielä ylimääräset 90° mutkat millä jyrkentää/tiukentaa niiden kurvia ylhäältä ja sit yhdellä ylimääräisellä "ylityksellä" saat aika pitkälti mutkat joilla saa ylityksen jälkeiset putket linjaan. Oletan että nyt dumppaat ennen taka-akselia vaan alas?

2,5"--> alkaa olemaan ahdasta jokatapauksessa :lol:



Nyt ne tulee sarjoilta melkein suoraan pönttöihin ja pöntöistä 60asteiset mutkat sivulle ja putket tulee ulos takarenkaan edestä helman alta.

Joo ahdasta siel on. Sen verran kattelin viime syksynä töissä montulla et mitään tavallisii akselin ylitysputkia sinne on ees turha koittaa soveltaa, 6kpl 90asteisia mutkia suoraan ja niistä se sitten muodostuu jos on muodostuakseen...
Mietin sitäkin et jos tekis akselin ylityksen ovaalista putkesta niin ei ois niin tiukkaa, haluun kuitenki 3tuuman putkella sen viedä loppuun asti ;)
En varmana jätä putkia auton alle vaan kyl ne sit tulee takapuskurille asti tai jää nykyiselleen, loppupäässä kyl on tilaa ja oon kyllästyny auton alle päättyviin putkiin ku ne tuppaa "jonku verran" kumisemaan sisälle.

Tuolta löytyy muuten clippiä tän päivän ja kevään ekasta startista:
https://youtu.be/4-qVqPGIoMo
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Wed Apr 22, 2020 3:40 pm

Tulihan tätäkin vaihteeksi "turailtua".

Muistin palaillessa pätkittäin tuli mieleen että tässähän oli jännää "nypytysoiretta" loppukesästä pintakaasulla ajaessa...
Vaihdoin tosiaan jo loppukesästä kaasariin uuden rungon, joten päättelin että vikaa vois ettiä ennemmin jakajan suunnalta.

Nostin jakajan pois kolostaan ja päittäisvälystähän sieltä akselilta sitten löytyikin ihan reippaasti. Pyörijä teki melkein 5mm ylimääräisen liikkeen kun akseli seilasi ylös/alas :shock:
Teoriassahan tän ei pitäs vaikuttaa "mitenkään" chevyn hiirimoottorissa kun öljypumpun pitäisi vetää tyhjä liike aina toiseen päähän ja pumpun vastuksen pitäisi pitää se siellä. En tiiä sitten :roll:

Shimmejä ei tietenkään ollut partsissa eikä swt:ssäkään, joten soitto paikalliseen laakeripuljuun. Niiltä löytyikin sitten 0,3mm ja 0,5mm shimmejä mistä suurentelin keskireikiä 0,7 milliä että sopivat tuohon 1/2" akselille.

Säädin välyksen aika tiukalle, about 0,15 rakotulkilla mitattuna.

Samalla heivasin alipainekellon mäkeen jakajan kupeesta. Tätähän mä roplasin irti jo viime keväänä mutta jakajan mukana tullut lukituspalikka vetää jakajan pohjan niin outoon asentoon että kone ei skulaa. Eli jakaja iskee kipinää käytännössä kahden eri lähdön väliin ja kipinä karkailee välillä minne sattuu :shock:

Koitin viime keväänä käännellä jakajan ratasta ja kaikkee mahdollista ilman mitään vaikutusta.
Nyt sitten otin ja teurastin vanhan jakajan kannen työkaluksi, eli ykkösen tulpanhatun paikalle reikä mistä näkee pyörijän asennon kopan sisällä.
Muokkasin tuota msd:n kellon tilalle tulevaa muovilevyä siten että sain jakajan pohjan pultilla siihen kiinni eri kohtaan.
Nyt osuu pyörijä koko ennakkoalueella just eikä melkein siihen lähdön kohdalle :)

Kaiken tän jälkeen säätelin ennakot kohdilleen. Pysyy muuten just eikä melkein tyhmäkäyntiennakkokin kohdillaan eikä seilaa kierroksillakaan.

Pitänee jatkaa odottelua että kelit vielä vähän paranis niin vois ottaa tän joku vkonloppu koeajoon 8-)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: 78 malibu

Postby sbc350 » Wed Apr 22, 2020 7:19 pm

Siitä se lähtee 8-)

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Sun May 03, 2020 12:26 pm

Noniin, 2.5. tuli otettua tämäkin ajoon ja tuntu toimivan ihan ok. Nypytys on poissa eli varmaan se sit oli kii vaan siitä jakajan väljyydestä....

Ajelin auton kotiin lauantaina ja tänään sitten pesasin sen päältä, vielä pitäs sisältä puunata juhlakuntoon.

Laittelin uuden vauhtiankan kans kii peltiin ja kypärän päähän sille, jos sitä ei niin paljo pelottas vauhdin viimassa 8-)

Image
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Wed Jun 17, 2020 8:49 am

Viime syksynä rupes laturin valo vilkkumaan ja välillä jäi palamaan ja välillä sammui normaalisti. En sen enempää asiaan perehtynyt siltä istumalta kun latausjännite pysyi kuitenkin hyvänä kokoajan...
Nyt se laturi sitten "kuoli", valo palaa kokoajan ja kuumana ei enää jaksa ladata kun flekti ja muut sähkölaitteet päällä :cry:

Otin ja tutkin sitten netistä oisko jotain tehokkaampaa "bolt-on" laturia tuon iän ikuisen 63amppeerisen 10SI mallin tilalle.
Löysin sitten tietoa että uudempi CS130 mallin laturi kävis pikkuvaivalla paikoilleen sbc:hen. Vaatii pari pikku sähkömuutosta ja hihnapyörän vaihdon vanhasta laturista.

Kattelin rockauton sivuja ja bongasinkin sieltä suoraan käypäsen CS130 mallin 105amppeerisen laturin, siinä ois siis jopa kiilahihnapyörä valmiina. Laturi löyty 1988 caprisen alta ja 307 koneen kyljestä.
Semmonen tilaukseen, ja eilen sitten oli fedex tuonu paketin terassille.

Avasin paketin ja sitte joutu kiroilemaan:
Image


No eipä siinä, toihan on helppo oikoa mutta kun ehjää osaa kuitenkin odotti kun uuden osti... Tein rekkulan rockautoon, laittelin sinne että oon valmis korjaamaan/korjauttamaan laturin ja hyvitykseksi pyytelin "kohtuullista" 50$ korvausta. Laturihan siis maksoi huimat 63€ 8-)

Aattelin että eipä siinä, purin siivapyörän ja jäähdytyssiiven irti ja "kellotin" laturin rungon parempaan asentoon piuhoja varten, oioin siivikon ja laitoin takas kasaan.
Sitten vaan sovittelemaan paikoilleen:
Image

Image


Ei oo vielä mikään viritys/modaus/upgrade menny näin helpolla vaivalla!
Laturi meni tosiaan vanhoihin kiinnikkeisiin heittämällä, ainoostaan valon ja herätteen piuhaan piti vaihtaa eri liittimet mutta se oli jo tiedossa :)

Tää laturi vaatii sit vielä joko oikean hehkulankasen latausvalon taikka vastuksen valon piuhaan ettei kyrvähdä koko värkki... Jenkit tykkää käyttää vastusta myös tavan valon kanssa niin ei tuu haavereita.
Mullahan on ledi latauksen merkkivalona, niin askartelin tommosen 110ohm 2w vastuksen ledin rinnalle:
Image


Valo ainakin pelaa kun panee virrat päälle ja mitatessa piuhasta löytyy 112ohm vastusta. Jenkkien sivuilta löysin siis että tohon piuhaan tarvii 40-200ohmia sitä vastusta.

Tänään jos pääsis töitten jälkeen kokeilemaan miten muuten toimii, illalla/yöllä en enää viittiny laittaa naapurisopua koetukselle :lol:


Niin ja rockautokin oli jo yhteydessä tuosta rekkulasta. Hyväksyivät 50$ hyvityksen ja sen että korjailen/korjautan tuon itse kuntoon :D
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
sbc350
Posts: 1999
Joined: Wed Nov 07, 2012 6:24 pm
Location: Hollola, Finland
Contact:

Re: 78 malibu

Postby sbc350 » Wed Jun 17, 2020 9:52 am

Hyvä upgreidi, mullakin oli caminossa kokoajan ongelmia ton 63 amppeerisen kanssa. Nyt on lm7:sssa 130a laturi :lol:

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Thu Jun 18, 2020 10:17 am

Joo LS-koneissa on kyllä hyvät laturit kans, se on vielä uudempaa AD taikka VALEO sarjaa...

Tuo CS130 siis käy suoraan samoinhin kiinnikkeisiin kun perus vanhat 10DN/10SI/12SI laturit mitä sbc/bbc koneissa ollut iät ja ajat.
Kattoo vaan tarkkaan tilatessa että laturin kiinnityspaikat on vastakkain ja reikäväli sen 6,6tuumaa.
Mutta 1988 capricen 307 koneisessa ainakin siis tollanen ja valmiiksi kiilahihnapyörällä, jos joku tommosen vanhanliiton koneseen haluu upgreidata...

Pitänee vielä vetää laturin "sensor" johto virranjakopisteeseen haistelemaan jännitettä, se kun nyt on suoraan vaan laturin B+ navassa.
Sen verta hukkuu välille, että laturin perästä tulee se 14,15volttia ja jakopisteessä on semmonen 13,85volttia tyhjäkäynnillä.
Tolla pikkusella piuhan vedolla sais sen jakopisteen jännitteen tonne 14,15volttiin ;)
Last edited by rallikuski on Thu Jun 18, 2020 10:19 am, edited 1 time in total.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Thu Jun 18, 2020 10:18 am

tuplat
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
rallikuski
Posts: 367
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Loppi

Re: 78 malibu

Postby rallikuski » Thu Jul 09, 2020 11:12 am

Noniin, jotain ois taas turailtu mut kuvia ei pahemmin tullut otettua :cry:

Eli laturin sensor wire ois nyt vedetty virranjakopisteeseen ja vaikutti positiivisesti lataukseen, eli nyt löytyy se 14volttia sieltä sulakkeilta...

Sitten kun kesälomakelit on ollut kuuminta hottia pitkään aikaan melkein 30asteen lämpötiloissa niin rimpsalla pyöriessä lämmöt humpas aika nopeella tahdilla ylös ja flekti huuti joka kadunkulmassa. Tähän oon miettiny jo viileempinä aikoina jonkun sortin ratkasua niin rupesin nyt viimen toteuttamis aseteelle :)
Tekasin syylarin ja "naamapellin" väliin muovista semmoset suikaleet mitkä ohjaa ajoviiman paremmin syylarille. Samalla askartelin alumiinista "alahuulen" ja asentelin paikoilleen kun vissiin orkkiksenakin tommosta on ollut niin. Se haukkailee ilmaa siis tosta puskurin alta syylarille, vaikutus oli uskomattoman suuri tällä huulella :shock:

Image

Image


Tossa ylemmässä kuvassa näkyy hämärästi ne muovisuikaleet syylarin päätyjen päällä...

Nyt pysyy lämmöt aika hyvin taas kurissa, 30-40km/h kaupunkiajossa flekti huutelee PALJON vähemmän ja jos vauhtia on se 50-60km/h niin ei enää flektiä tartte ollenkaan, nämä testit siis kuumimpina päivinä kun mittari näytti sitä +30astetta lämmintä...
Pitäs "jaksaa" testata nyt kun on vähän viileempää (16-20astetta) niin veikkaan että ei kaupungissakaan enää paljoa flekti huutele 8-)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09

User avatar
Camino79
Posts: 748
Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
Location: Jyväskylä

Re: 78 malibu

Postby Camino79 » Thu Jul 09, 2020 12:21 pm

Juu tuo alalippa vaikutti capricessakin aivan vitusti :shock: pienestä se osaa olla kiinni välillä :lol:


Return to “Projektit”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests