Happi.
Valtameret, napajäätiköt, järvet, joet, pilvet sekä ilma ja maa sisältävät valtavia määriä vettä.Seitsemän kahdeksasosaa vedestä on happea.Tämän alkuaineen nimi ja kemiallinen merkki O (oxygenium=hapon muodostaja) johtuvat alunperin siitä virheellisestä otaksumasta, että happi on kaikkien happojen vaikuttava aineosa.Todellisuudessa se on vety.
Ilman happea ei voi tapahtua minkäänlaista palamista.Lasikuvun alla oleva kynttilä pian kuluttaa siellä olevan hapen ja sammuu sitten.Ruumis saa lämpönsä ravintoaineiden hitaasta palamisesta, ja tähän palamiseen tarvittavan hapen ottaa ihminen ilmasta keuhkoillaan.
Teräs ja rauta ruostuvat: sekin on hidasta palamista, joka ei voi tapahtua ilman happea. Jos jotakin ainetta halutaan polttaa erityisen tehokkaasti, viedään palamiskohtaan ilman sijasta puhdasta happea. Näin esim polttoleikkauksessa leikkauskohdasta teräs poltetaan pois.
Metallit, jotka aikojen alusta lähtien ovat hapen kanssa yhtyneet metallioksideiksi, ovat maaperässä olevien lisäaineiden kanssa muodostaneet malmeja. Noin puolet maapallon tunnetun osan painosta on happea.
Koska siis "palamisella" tarkoitetaan aineen yhtymistä happeen ei happi itse voi palaa. Se vain ylläpitää muiden aineiden palamista ja on siksi välttämätöntä.
Lavahan tässä raadossa onkin sitten yhtynyt happeen oikein kunnolla.Tarttis jostain löytää vähän parempikuntoinen yksilö tai sit stepside lokasuojat tai sit tehdään koko lava lankusta.
-78 C10 Chevrolet Silverado fleetside
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: 78 c10 Chevrolet fleetside
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Re: 78 c10 Chevrolet fleetside
Komee lavakuljetin. Ei kai se niin vaarallista ole jos lava on yhtynyt hapen kanssa. Pääasia että yhdyntää tapahtuu
- ricothekidd
- Posts: 68
- Joined: Sat Jan 05, 2013 8:50 pm
- Location: Hollola
- Contact:
Re: 78 c10 Chevrolet fleetside
Tuleeko tästä mäntsälän farm truck? koirakin on jo valmiina
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: -78 C10 Chevrolet Silverado Fleetside.
Farm truck hyvinkin.
Koppulointi jatkui taas vaihteeksi.
Koska edellinen koeajo ei sujunut etenemiskyvyn kannalta kovinkaan hyvin, päätin hoitaa pitopuolen kuntoon.
Menin rengashuoneeseen inventoimaan sopivia pyöriä.
Kaksi kappaletta 235 kitkakumeja ja kaksi sileähköä 235 kesänakkia löytyi sopivilla vanteilla.
Asensin kitkarenkaat 2:s akselille ja varmuuden vuoksi laitoin vielä kuorma-auton h-piikkiketjut päälle.
Paineet laskin 0,5 baariin.
Silestonet tulivat eteen ja paineeksi 4,5 baaria jolloin kevyt rullaus on tosiasia.
Samalla rasvasin näkyvillä olleet nipat ja herkistelin satulat.
Sairaalloisen isolle valkosavutukselle teki myös mieli tehdä jotain.Tutkin ensin että kylmäennakon lisäys toimi.Kytkin korotetun kylmäkäynnin solenoidin toimintaan ja säädin sen lähemmäs tehtaan arvoja.Moottori jäi ensin kiertämään arviolta 2000rpm.
Tutkimus jatkui ennakkomerkkien visuaalisella havainnoinnilla.Viivan verran oli laitettu myöhäiselle.
Laitoin aluksi viivan verran aikaisen puolelle ja koekäynnistin.Ero savun määrässä oli heti havaittava, joskin tupsi vieläkin muutaman sekunin välein tuhdimman valkosavupilven.Siitä sitten pikku hiljaa lisää kääsin kunnes lopputulos tyydytti ainakin toistaiseksi.Tässä vaiheessa ajoitusmerkkien välissä oli noin 1,5mm.
Eli koneen käyntiääni ei vielä muuttunut teräväksi ja kaasua rohkeammin polkaistessa tulee putken päästä aavistuksen mustanpuhuvaa utua, toisin sanoen käytin arvioimiseen visuaalista ja foneettista havainnointia.Vähemmän dieseltekniikkaa opiskelleille pieni kertaus lienee paikallaan: Oikea dieselsavun väri on harmaa. Valkoinen viittaa myöhäiseen ruiskutushetkeen ja musta puolestaan indikoi liian aikaista.
Mulla oli tossa varovaisessa koeajossa vielä kylmäennakon lisäys päällä, niin siksi oli mustaan vivahtavaa. Ei oikein nesteen anturi kuumene, kun ei ole nestettä koneessa kuin vesipumpun akseliin asti.
Elohopeahöyrylampun valossa pihalla otin useita valokuvia tästä unelmien autosta mutta jokin kameran asetuksissa oli päin ahteria ja kuvista pystyi etäisesti hahmottamaan mitä ne esittivät. Niinpä en laita tällä kertaa kuvia.
Koppulointi jatkui taas vaihteeksi.
Koska edellinen koeajo ei sujunut etenemiskyvyn kannalta kovinkaan hyvin, päätin hoitaa pitopuolen kuntoon.
Menin rengashuoneeseen inventoimaan sopivia pyöriä.
Kaksi kappaletta 235 kitkakumeja ja kaksi sileähköä 235 kesänakkia löytyi sopivilla vanteilla.
Asensin kitkarenkaat 2:s akselille ja varmuuden vuoksi laitoin vielä kuorma-auton h-piikkiketjut päälle.
Paineet laskin 0,5 baariin.
Silestonet tulivat eteen ja paineeksi 4,5 baaria jolloin kevyt rullaus on tosiasia.
Samalla rasvasin näkyvillä olleet nipat ja herkistelin satulat.
Sairaalloisen isolle valkosavutukselle teki myös mieli tehdä jotain.Tutkin ensin että kylmäennakon lisäys toimi.Kytkin korotetun kylmäkäynnin solenoidin toimintaan ja säädin sen lähemmäs tehtaan arvoja.Moottori jäi ensin kiertämään arviolta 2000rpm.
Tutkimus jatkui ennakkomerkkien visuaalisella havainnoinnilla.Viivan verran oli laitettu myöhäiselle.
Laitoin aluksi viivan verran aikaisen puolelle ja koekäynnistin.Ero savun määrässä oli heti havaittava, joskin tupsi vieläkin muutaman sekunin välein tuhdimman valkosavupilven.Siitä sitten pikku hiljaa lisää kääsin kunnes lopputulos tyydytti ainakin toistaiseksi.Tässä vaiheessa ajoitusmerkkien välissä oli noin 1,5mm.
Eli koneen käyntiääni ei vielä muuttunut teräväksi ja kaasua rohkeammin polkaistessa tulee putken päästä aavistuksen mustanpuhuvaa utua, toisin sanoen käytin arvioimiseen visuaalista ja foneettista havainnointia.Vähemmän dieseltekniikkaa opiskelleille pieni kertaus lienee paikallaan: Oikea dieselsavun väri on harmaa. Valkoinen viittaa myöhäiseen ruiskutushetkeen ja musta puolestaan indikoi liian aikaista.
Mulla oli tossa varovaisessa koeajossa vielä kylmäennakon lisäys päällä, niin siksi oli mustaan vivahtavaa. Ei oikein nesteen anturi kuumene, kun ei ole nestettä koneessa kuin vesipumpun akseliin asti.
Elohopeahöyrylampun valossa pihalla otin useita valokuvia tästä unelmien autosta mutta jokin kameran asetuksissa oli päin ahteria ja kuvista pystyi etäisesti hahmottamaan mitä ne esittivät. Niinpä en laita tällä kertaa kuvia.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Re: -78 C10 Chevrolet Silverado fleetside
Elohopeahöyrylamppu, tuo opiskelijaboksien "takinkuivatuslaite".
BMW M5 SBC 1993
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: -78 C10 Chevrolet Silverado fleetside
Ettei nyt ihan pelkästään olisi tämä ilta mennyt Laitilan panimon valmistaman kukko nimisen vihreän(tölkkisen)teen nauttimiseksi, päätin kohentaa jälleen hitusen letukan pellinalaista habitusta.
Avaimet kouraan ja kilkan kalkan.
Syy nestevuotoon oli selvinnyt: Akselin laakerointi oli pettänyt ja klappia oli riittävästi.
Taas aarreaittaan tonkimaan varaosaa.
Pumput vierekkäin ja voi h ja v..
Autossa oli pitkäakselinen versio kun taas uusi hyvä käytetty olikin lyhyt.
En nyt sit viitsiny alkaa purkamaan mistään varakoneissa kiinni olleita yksilöitä.
Haiskahti näet ihan ylimääräiseltä työltä.
Taas karsinaan vertailemaan hihnapyörälajiltelmaa.
Pasikiainenkin tietää että niitähän meiltä löytyy.
Ja siletähän löytyi myös tähän sekasikiöswappiin ihan itte jonkun toimesta rälläkällä ja ydintäytelankahitsillä työn jäljestä päätellen koottu special part.
Kokeilin paikoilleen eikä se vipattanu ihan puolta senttiäkään joten kasaan vaan.
Uutta pumpun tiivistettäkään en muistanu sosialisoida duunipaikalta lähtiessäni joten korvasin paperin rtv silikonilla joka toki täyttää tehtävänsä.Onhan kyseessä kaksi suoraksi koneistettua pintaa jotka vielä lamellilaikalla hivasin puhtaaksi.
Nyt pysyy nesteet koneessa.Sit piti tietysti kokeilla käyntiin ja tällä kertaa lähti laakista kaasuun koskematta ilman mitään savutuksia.
Kyllä oikea ruiskutusennakko saa ihmeitä aikaan.
Viikolla tilailin Keravan varaosan kautta ison satsin sähköosaa.Startteihin hiiliä, heloja ja solenoideja sekä 12si delco latureihin hiiliä, säätimiä ja dioditrioja. Sais taas muutaman ehjän apulaitteen hyllyyn.
Avaimet kouraan ja kilkan kalkan.
Syy nestevuotoon oli selvinnyt: Akselin laakerointi oli pettänyt ja klappia oli riittävästi.
Taas aarreaittaan tonkimaan varaosaa.
Pumput vierekkäin ja voi h ja v..
Autossa oli pitkäakselinen versio kun taas uusi hyvä käytetty olikin lyhyt.
En nyt sit viitsiny alkaa purkamaan mistään varakoneissa kiinni olleita yksilöitä.
Haiskahti näet ihan ylimääräiseltä työltä.
Taas karsinaan vertailemaan hihnapyörälajiltelmaa.
Pasikiainenkin tietää että niitähän meiltä löytyy.
Ja siletähän löytyi myös tähän sekasikiöswappiin ihan itte jonkun toimesta rälläkällä ja ydintäytelankahitsillä työn jäljestä päätellen koottu special part.
Kokeilin paikoilleen eikä se vipattanu ihan puolta senttiäkään joten kasaan vaan.
Uutta pumpun tiivistettäkään en muistanu sosialisoida duunipaikalta lähtiessäni joten korvasin paperin rtv silikonilla joka toki täyttää tehtävänsä.Onhan kyseessä kaksi suoraksi koneistettua pintaa jotka vielä lamellilaikalla hivasin puhtaaksi.
Nyt pysyy nesteet koneessa.Sit piti tietysti kokeilla käyntiin ja tällä kertaa lähti laakista kaasuun koskematta ilman mitään savutuksia.
Kyllä oikea ruiskutusennakko saa ihmeitä aikaan.
Viikolla tilailin Keravan varaosan kautta ison satsin sähköosaa.Startteihin hiiliä, heloja ja solenoideja sekä 12si delco latureihin hiiliä, säätimiä ja dioditrioja. Sais taas muutaman ehjän apulaitteen hyllyyn.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: -78 C10 Chevrolet Silverado fleetside
Tällekkin jotain pientä tullu tehtyä.
Laturin purin ja tein vikadiagnoosin.
Toinen hiili jumissa ja loppuunkulunut.Yksi staattorikäämin pään liitin löysällä ja varmaankin siksi eriste osin kuumentunut.
Uudet hiilet paikoilleen pienen sovituksen jälkeen kun tuli tietysti vääränlaiset hiilet mutta sopivasti lyhentämällä ja liittimet vaihtamalla kävivät.
Käämin päähän uusi liitin, laakereihin lisää rasvaa ja kasaan.Nyt lataa.
Nythän se on mun mieleisessä kunnossa kun lähtee avaimesta käymään ja lataa eikä vuoda mitään.
Ruikkapumpun soviteosan tiiviste näkyy olevan rikki et sen joutuu joskus korjaamaan.
Tässä on nyt suunniteltu jos tekis vähän mätähommia ja maalais niin museoleima ei tuntuis vallan mahdottomalle ajatukselle.
Sen verran orkkiskuosinen on kuitenkin.Duunissakin joutunu keskittymään näihin 73-87 korisiin kun pomon k5 blazeria kasaan.
On sit valmistuessaan varmaan suomen eka museorekattu vanhakorinen blazeri.
Vittu mikä homma tollanen totaalinen frame-off restoration on hiekkapuhalluksineen mätähommineen ja kaikkine sipistelyineen.
Mähän "joudun" duunin puolesta pitämään kunnossa tollasta noin kymmenen harrasteauton arsenaalia.
Laturin purin ja tein vikadiagnoosin.
Toinen hiili jumissa ja loppuunkulunut.Yksi staattorikäämin pään liitin löysällä ja varmaankin siksi eriste osin kuumentunut.
Uudet hiilet paikoilleen pienen sovituksen jälkeen kun tuli tietysti vääränlaiset hiilet mutta sopivasti lyhentämällä ja liittimet vaihtamalla kävivät.
Käämin päähän uusi liitin, laakereihin lisää rasvaa ja kasaan.Nyt lataa.
Nythän se on mun mieleisessä kunnossa kun lähtee avaimesta käymään ja lataa eikä vuoda mitään.
Ruikkapumpun soviteosan tiiviste näkyy olevan rikki et sen joutuu joskus korjaamaan.
Tässä on nyt suunniteltu jos tekis vähän mätähommia ja maalais niin museoleima ei tuntuis vallan mahdottomalle ajatukselle.
Sen verran orkkiskuosinen on kuitenkin.Duunissakin joutunu keskittymään näihin 73-87 korisiin kun pomon k5 blazeria kasaan.
On sit valmistuessaan varmaan suomen eka museorekattu vanhakorinen blazeri.
Vittu mikä homma tollanen totaalinen frame-off restoration on hiekkapuhalluksineen mätähommineen ja kaikkine sipistelyineen.
Mähän "joudun" duunin puolesta pitämään kunnossa tollasta noin kymmenen harrasteauton arsenaalia.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Re: -78 C10 Chevrolet Silverado fleetside
Mikäs se sellanen duunipaikka on?
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: -78 C10 Chevrolet Silverado fleetside
Kuljetusliike.
aekuljetus.fi
Hohoijaa.
Blazerin kun saa kasaan niin tod näk seuraavaks aletaan vaihtamaan 57 letukkaan pohjaa ja vähän pintapeltejäkin (powerglideen teinkin jo täysrempan) tai sit aletaan suolistamaan vuotta tuoreempaa vetteä tekniikan osalta.
Kaikki muu aika menee sit raskaan kaluston ylläpidossa ja tarvittaessa ratinkin takana.
Tietysti tutuille tehdään pikkuremppaa leikkuupuimurista letukan lootaan välillä.
Jaaha jos jaksais könytä taas talliin tekemään lisää korjauspaloja fleetsideen....
aekuljetus.fi
Hohoijaa.
Blazerin kun saa kasaan niin tod näk seuraavaks aletaan vaihtamaan 57 letukkaan pohjaa ja vähän pintapeltejäkin (powerglideen teinkin jo täysrempan) tai sit aletaan suolistamaan vuotta tuoreempaa vetteä tekniikan osalta.
Kaikki muu aika menee sit raskaan kaluston ylläpidossa ja tarvittaessa ratinkin takana.
Tietysti tutuille tehdään pikkuremppaa leikkuupuimurista letukan lootaan välillä.
Jaaha jos jaksais könytä taas talliin tekemään lisää korjauspaloja fleetsideen....
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
- Schweinhund.
- Posts: 162
- Joined: Sat Nov 01, 2014 11:48 am
Re: -78 C10 Chevrolet Silverado fleetside
Takakyljet olis pellitetty.
Onhan toi nyt tosta sit edistynykkin.
Varmaan jatkan pattisalvan levityksellä.
Onhan toi nyt tosta sit edistynykkin.
Varmaan jatkan pattisalvan levityksellä.
Haista
Kaavittu.
Kaavittu.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests