Harrastaako joku näitäkin?
No kyllä harrastaa.
Auton ostin kolmisen vuotta sitten kun perheauto ( -05 Mondeo) alkoi kyllästyttää ja jotain käytännöllisempää piti saada tilalle.
Tältä näytti auto kun saatiin kotiin:
auto oli ihan ok kunnossa, tietysti käytön jälkiä jne. kulumaa oli, ja aika paljon remonttia oli tiedossa, enemmän kuin olin uskonukkaan.
Nappularenkaat ja vanteet myin pois, 11,5 tuumaa leveet vanteet ja sen 10 tuumaa levittivät ulospäin oli ollu vähän liikaa pyöränlaakereille, tilalle tuli ihan vakio renkaat:
ensimmäinen talvi ajeltiin ilman sen kummempia, mitä nyt lämppärin kenno pikkusen vuoti. Se vaihdettiin kun kelit alko lämpeemään. Olihan sitten vittumainen homma vaihtaa, vaikka tähän vielä helppo kuulemma tehä, Rikun kanssa kiroiltiin yks ilta ja saatiin homma tehtyä.
ainoo ruoste mitä autosta löytyi oli kuskin lattia, matto imeny märkää ja muhinu läpi, simppeli homma oli fiksata. Se, minkä takia auton ostinkin, oli se että mätää ei löytyny juuri mistään, rungossa pintaruostetta ja yksi reikä, ja pojassa toi. Koriltaan jne. oikeestaan kuin uusi.
Tässä välissä katsastin auton, ja inssihän ei tykänny vetarin suojakumeistä, tai kait se niistä kumeista piti mut ne ois pitäny olla vetareissa kiinni.
Vetarin niveletkin naputti siihen malliin että vaihdoin kokonaan uudet akselit, ja heavy-dutynä vielä ni pitäs kestää. Ja koska osathan näihin on halpoja, niin kerran kun etupäätä purettiin nii uusiks meni jarrulevyt, palat, liukutapit, raidetangot+ulko ja sisäpäät, vakaajan puslat, jarruputket ja letkut, pyörännavat ja pohjanpanssarit maaliin samalla.
Tankin pannat oli huonot, ja ne päätettiin sitte tehdä uusiksi, helpoimmin kävi kun nosti koko lavan pois...
yksi poikkipalkki paljastui mädäksi, joten siitä se ajatus sitte lähti:
Tuli sitten käytyä koko runko läpi niin lavan ku hytinki alta, samoin taka-akselisto ja sähköt lavan alta...ja bensalinjat...ja jarulinjat. Runko hiottiin puhtaaks, maalattiin epoksilla, sitten päälle kiveniskumassa ja sen päälle öljy-kotelosuoja-alustamassasörsseli. Maalia ja muuta tavaraa on niin paljon että pysyy ryhdissään vaikka runko ton mössön sisältä häviäsisikin
Samalla sitte tein putkiston uusiksi, ja tekemisellä meinaan että heitin kaks metriä vanhaa putkea pois ja tein yhden kiinnikkeen, putki loppuu siis siihen mistä lava alkaa:
Kun taka-akselisto oli tehty niin pakko etuakseli oli saada samaan sävyyn:
ja jakolaatikko:
Sisältä auto on pysynyt vakiona mitä nyt halkinaisia muoveja korjattu ja siistitty, mittarit laitoin koska nehän tuo tehoa lisää:
Sitten tuli pieni takaisku kun meni molemmat kannentiivisteet, no, kerhon pojilta meni hommaan muutama päivä sisältäen että ajoin liemet sekasin hämeenlinnasta hollolaan ja takasin. Ei paha. Ite lähinnä seisoin ja kaivoin nenää ku Äijät teki hommia. Riku vielä maalas osia oranssiks sitä mukaa:
Sitten yks erikoismies Kangasalta ilmotti että olis 3.9 + manuaali jouten, hinta oli niin naurettava että haettiin pois.
Miks et laita kasikonetta, kysyy joku kuitenki. Koska sellasia on jo tehty.
Tämä kone osoittautukin ihan paskaksi, oli vesi päässyt toisen puolen sylintereihin ja ne oli syöpyny piloille.
Loota myytiin ja siitä tuli enemmän rahaa uin ite maksoin koko paketista, tulipahan ylimääräsiä osia, jotka sitten aikani kuluks puhaltelin ja maalailin:
Vaihdelaatikot tuli irroitettua, jakolaatikko lähti Herrala Speed Shoppiin tarkastukseen ja hyväksihän se paljastui ja parempana tuli takasin.
Automaattiin tuli kaikki uutta sisälle ja punasta päälle:
Tollanen hi-performance go-fast puolateline askarreltiin:
Ja pohjapanssarin tein, tai no, ei se mikään muu oo ku kantattu alumiinilevy...all show, no go.
Pientä hipostelua tehty, takajarrut uusittu kaikkinensa, puskurin teko aloiteltu, samoin lavakaaren, niistä lisää kuhan saan jotain näkyvää tehtyä.
Sitten löyty oikeasti hyvä moottori, alle 150 tuhatta ajettu, nostettu pois autosta joskus -97 / -00 välillä, täytetty öljyllä ja varastoitu hallissa
Sylintereissä vielä hoonausjäljet näkyvillä jne. Sehän haettiin sitten pois.
Ja loppukevennyksenä piirsin vaimolle synttärilahjaks taulun, ei arvostanu
Dodge Dakota 1988
- LexEtAnnihilato
- Posts: 6
- Joined: Sun Feb 01, 2015 7:32 pm
- Contact:
Re: Dodge Dakota 1988
Nonni hyvä kun viittit tänne kirjotella projektista Kohta sit kuvia kansista
- LexEtAnnihilato
- Posts: 6
- Joined: Sun Feb 01, 2015 7:32 pm
- Contact:
Re: Dodge Dakota 1988
Kuhan saan lohkon tyhjennettyä ni vien sen ja kannet pesuun, tiivisteet ym. on jo hyllyssä, pääset sitte puhtaita kansia ihmettelemään
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot] and 39 guests